وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان +نظر10مرجع

0

وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][در نماز جماعت باید بین مأموم و امام پرده نباشد]

مسأله 1433 – (در نماز جماعت باید بین مأموم و امام پرده و مانند آن که پشت آن دیده نمی شود فاصله نباشد (1) و هم چنین است بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است (2)، ولی (3)) اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بین آن زن و امام یا بین آن زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متّصل شده است پرده و مانند آن باشد اشکال ندارد.

(1) (گلپایگانی، صافی:) بلکه بنا بر احتیاط لازم شیشه و مانند آن نیز فاصله نباشد..

(نوری:) بلکه شیشه و مانند آن نیز نباید فاصله باشد..

(2) (فاضل:) ولی اگر مأموم زن باشد و امام مرد، فاصله شدن پرده و مانند آن اشکال ندارد و فاصله شدن پرده و مانند آن بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متّصل شده است اشکال ندارد.

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست] (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1411.

(زنجانی:) مسأله در صحت جماعت شرط است که بین امام و مأموم و هم چنین بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه بین مأموم و امام است، حائلی نباشد، (مراد از حائل، چیزی است که مانع از دیدن شود؛ مانند پرده و دیوار و امثال اینها، بلکه به احتیاط مستحب شیشه هم در بین نباشد.) پس اگر در تمام احوال نماز یا بعض آن بین امام و مأموم یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال است، حائلی باشد که مانع دیدن شود، باطل است. ولی اگر امام مرد و مأموم زن باشد، چنانچه بین آن زن و امام یا بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متصل شده است، پرده و مانند آن حائل شود، اشکال ندارد.

[اگر بعد از شروع به نماز بین مأموم و امام]

مسأله 1434 اگر بعد از شروع به نماز بین مأموم و امام، یا بین مأموم و کسی که مأموم به واسطه او متصل به امام است، پرده یا چیز دیگری که پشت آن را نمی توان دید فاصله شود، نمازش فرادی می شود و صحیح است (1).

 این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

(1) (خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی:) پرده یا چیز دیگری حائل شود، جماعت باطل می شود و لازم است مأموم به وظیفه منفرد عمل نماید.

(گلپایگانی، صافی، فاضل:) نمازش قهراً فرادی می شود و باید به وظیفه فرادی عمل نموده و نماز را تمام کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

لزوم عدم وجود حائل [نبودن حائل بین امام و مأموم]

پرسش : حکم وجود حائل بین امام و ماموم یا بین مامومین چیست؟

پاسخ : میان امام و ماموم و همچنین میان مامومین نسبت به ‏یکدیگر باید چیزى که مانع دیدن است نباشد، بلکه حائل شیشه‏ اى نیز اشکال دارد، امّا اگر ماموم زن باشد حایل میان او و مردان مانعى ‏ندارد.

حکم حائل بودن دیوار بین صف مردان و زنان [نبودن حائل بین امام و مأموم]

پرسش : آیا دیوار حایل بین صفوف بانوان و آقایان، قاطع صفوف نماز جماعت مى باشد؟

پاسخ : در صورتى که دیوار به قدرى بلند نباشد که دو محل را از هم جدا کند و در واقع همه آنها زیر یک سقف نماز بخوانند، اشکال ندارد.

شرط رؤیت امام یا ماموم در تمامی حالات جماعت [نبودن حائل بین امام و مأموم]

پرسش : آیا رؤیت امام یا مأموم در تمامی حالات نمازجماعت لازم می باشد؟

پاسخ : باید در حالت ایستاده و نشسته، امام یا ماموم قابل رویت باشد. بنابراین اگر بین صف ها دیوار کوتاه باشد، صفوفی که پشت دیوار است و در حالت تشهد یا سجده صف جلو را نمی بینند نمازشان اشکال دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

  1. تکرار نماز جماعت چه حکمی دارد
  2. اقتدا به امام جماعت نماز واجب و احتیاط
  3. جای ایستادن امام جماعت نسبت به ماموم
  4. ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت
  5. اقتدا به امام جماعت زودتر از صفهای جلو
  6. باطل بودن نماز امام جماعت
  7. فرادا خواندن و تغییر نیت در نماز جماعت


کلید: وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان وجود حائل و پرده بین صف زنان و مردان فاصله زنان و مردان در نماز جماعت چقدر باید باشد نظم و اتصال صف های نماز جماعت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.