وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي

0

حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

آيت الله العظمی مكارم شيرازي

 

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

سوال: سؤال دوم: بعضی عضو این شبکه ها بودند و خود را کنار کشیدند و سؤال می کنند که درآمدهایی که داشته اند حکمش چیست و با اموالی که به دست آورده اند چه کار کنند؟

پاسخ: این اموال مجهول المالک هست و مالکش هم در همین اعضای شبکه هست. بنا بر این مجهولی المالکی است که در دایره ی شبکه ی بازاریابی دور می زند. اگر بتوانند صاحبان آن را پیدا کنند باید آن را به صاحبان آن بدهند و اگر نتوانند، باید به آنهایی که در آخر شبکه قرار می گیرند و جزو مال باختگان هستند بدهند و مقداری از زیان آنها را جبران کنند. اینجا جایی نیست که حکم کنیم این مال را به فقراء بدهند. بنا بر این مال را باید به عنوان صدقه از طرف مالک اصلی بدهند ولی نباید آن را در خارج از دایره ی شبکه مصرف کنند. اگر هم خودش مال باخته است می تواند به اندازه ی ضرر، از آن پول بردارد.

سؤال سوم این است که آیا لازم است کسانی که آنها را به این کار تشویق کرده بود از این کار منصرف کند و به آنها بگوید که این کار شرعا درست نیست؟

پاسخ این است که اگر انسان کار خلافی کرده است و عده ای را گمراه کرده توبه ی آن به این نیست که خودش استغفر الله بگوید بلکه باید مشکلی که ایجاد کرده است را نیز اصلاح کند. البته ممکن است حرف او در آنها اثر نگذارد ولی او بیش از این مقدار تکلیفی ندارد.

 
منبع: سایت هدانا برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله مکارم شیرازی،کتاب الشرکة، 95/11/06

 

حتما بخوانيد

 

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

فتواي«حضرت آيت الله سيستاني» درباره بازاريابي شبكه اي  / استفتاء اختصاصي سايت هدانا.

فتواي  «حضرت آيت الله مكارم شيرازي» درباره ي بازار یابی شبکه ای / استفتاء اختصاصي سايت هدانا.

فتواي  «حضرت آيت الله وحيد خراساني » درباره بازاريابي شبكه اي  .

نظر شوراي نگهبان نسبت به شركتهاي هرمي

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)



كليد: حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي  حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم درآمد كسب شده از بازاريابي شبكه اي حكم پول بدست آمده از بازاريابي شبكه اي[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.