وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حساب و كتاب در روز قيامت چگونه است؟

0

حساب و كتاب در روز قيامت چگونه است؟

حساب و كتاب در روز قيامت چگونه است؟ يعنى اگر فردى مثلا 10 كار خوب داشت و 5 كار بد 5 تا از 10 كار خوب او را كم مى كند يا نه به اندازه 5 كار عذاب مى شود و بعد به اندازه 10 كار خوب پاداش مى بينه؟ اگر همين ماجرا به عكس باشد چطور يعنى فردى 10 كار بد و 5 كار خوب انجام داده اندازه 10 كار بد مجازات و بعد اندازه 5 كار خوب پاداش يا 5 كار خوب از 10 كار بد كم و به اندازه 5 كار بد مجازات مى شود؟

همه كارهاى انسان- اعم از چهره ظاهرى آنها و چهره باطنى آنها- در نامه عمل او ثبت و ضبط شده است و هيچ چيز از آن پوشيده نيست و ظاهراً در موقف ميزان، مشخص مى‏شود كه سمت و سوى او به كدام جهت است به سمت حق است يا باطل:

(وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما كانُوا بِاياتِنا يَظْلِمُونَ) «و وزن در آن روز حق است. كسى كه ميزان‏هاى [عمل‏] آنان سنگين است، همان رستگارانند و كسانى كه ميزان‏هاى آنها سبك است، افرادى‏اند كه سرمايه خود را به خاطر ستمى كه نسبت به نشانه‏هاى ما مى‏كردند، از دست داده‏اند».(1)

در روايتى آمده است: زنديق درباره اين آيه از امام صادق (ع) مى‏پرسد: «قال أو ليس توزن الأعمال قال (ع) لا إن الأعمال ليست بأجسام و إنما هى صفه ما عملوا و إنما يحتاج إلى وزن الشى‏ء من جهل عدد الأشياء و لايعرف ثقلها أو خفتها و إن الله لا يخفى عليه شى‏ء. قال: فما معنى الميزان؟ قال (ع): العدل. قال فما معناه فى كتابه فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ؟ قال (ع): فمن رجح عمله».(2)

«پرسيد: آيا اعمال را وزن نمى‏كند؟ امام فرمودند:

خير اعمال اجسام نيستند بلكه آنچه عمل مى‏گردد، توزين مى‏شود. كسى نيازمند وزن كردن چيزها است كه به عدد آن نادان باشد و همچنين سنگينى و سبكى آن را نداند و از خداوند هيچ چيزى پنهان نيست.

او پرسيد: معناى ميزان چيست؟ امام فرموند: عدل. او گفت: معناى اين آيه «كسى كه ميزانش سنگين است» چيست؟ امام فرمودند: كسى كه عملش راجح باشد».

همچنين امير المومنين (ع) در تفسير اين آيه مى‏فرمايد:

«و معنى قوله‏ (فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ) وَ (مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ) فهو قله الحساب و كثرته و الناس يومئذ على طبقات و منازل فمنهم من يحاسب حساباً يسيراً و ينقلب إلى أهله مسروراً و منهم الذين يدخلون الجنه بغير حساب لأنهم لم‏يتلبسوا من أمر الدنيا و إنما الحساب هناك على من تلبس بها هاهنا و منهم من يحاسب على النقير و القطمير و يصير إلى عذاب السعير و منهم أئمه الكفر و قاده الضلاله فأولئك لايقيم لهم وزناً و لا يعبأ بهم بأمره و نهيه يوم القيامه و هم فى جهنم خالدون‏ (و تلفح وجوههم النار و هم فيها كالحون)(3) (فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)(4)

«و معناى «كسى كه ميزانش سنگين باشد» و «كسى كه ميزانش سبك باشد» عبارت از كمى و زيادى حساب است و مردم در آن روز بر طبقات و جايگاه‏هاى مختلفى هستند: گروهى به سرعت محاسبه مى‏شوند و با شادمانى به سوى خاندان خود باز مى‏گردد گروهى بدون حساب وارد بهشت مى‏شوند زيرا خود را به دنيا آلوده نكرده‏اند و حساب قيامت براى كسانى است كه در دنيا خود را آلوده كرده‏اند و گروهى بر كمترين و كوچكترين [امر] محاسبه مى‏شوند و به سوى عذاب دردناك رانده مى‏شوند و از ايشان است پيشوايان كفر و رهبران گمراهى كه براى آنها هيچ ميزانى برپا نمى‏شود آنها در روز قيامت هيچ ارجى ندارند و در دوزخ جاودانه هستند و (شعله‏هاى سوزان آتش [همچون شمشير] به صورت‏هاى‏شان نواخته مى‏شود و در دوزخ چهره‏اى عبوس دارند) پس كسانى كه ميزان‏هاى‏شان سنگين باشد، آنها رستگاراند».

در آن روز حساب در دستان خداوند متعال است و همگى از روى عدالت حسابرسى مى‏شوند: (وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَهِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبِينَ) «ما ترازوى عدل را در روز قيامت برپا مى‏كنيم. پس به هيچ كس كمتر ستمى نمى‏شود و اگر به مقدار سنگينى يك دانه خردل باشد، ما آن را حاضر مى‏كنيم. و كافى است كه ما حساب كننده باشيم».(5)

امام صادق (ع) در تفسير آيه‏ (وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَهِ) مى‏فرمايند: «الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ» يعنى، انبيا و اوصياى آنان موازين قسط هستند كه ديگرن با آنها سنجيده مى‏شوند».(6) آرى اگر آنها در دنيا راهنمايان مردمان هستند كه براى هدايت بايد بدان‏ها اقتدا كنند، در قيامت نيز موازين قسط و عدل هستند كه هر كس با نسبتش با آنها سنجيده مى‏شود.

بعد از بيان مقدمه بايد گفت در اين مسئله بين شيعيان و گروهى از اهل سنت اختلاف است. گروهى از معتزله قائل به موازنه هستند يعنى اگر گناه زياد باشد مثلا 10 عدد و ثواب كم، مثلا 5 عدد، گناهى زياد ثواب را به مقدار ثواب (5) از بين مى برد و باقى مى ماند 5 گناه.

نيز جمعى مى گويند گناه قبلى با طاعت بعدى از بين مى رود و طاعت و ثواب قبلى با گناه بعدى پوشيده مى شود كه اين را تعبير مى كنند به «احباط» يعنى نابودى اعمال و يا «تكفير» يعنى پوشاندن گناهان ولى از نظر محققين شيعه مانند علامه حلى و خواجه نصيرالدين طوسى حق اين است كه كارهاى خوب پاداش خود را دارد و كارهاى بد جزاى خود را، اين گروه «احباط» و «تكفير» و «موازنه» را قبول ندارند. دليل آنها نيز آيه «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَيْرًا يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا يَرَهُ پس هر كه هموزن ذره‏اى نيكى كند [نتيجه‏] آن را خواهد ديد و هر كه هموزن ذره‏اى بدى كند [نتيجه‏] آن را خواهد ديد. (زلزال/ 7 و 8 كشف المراد، علامه حلى، قم مؤسسه النشراسلامى، ص 413)

مرحوم علامه طباطبايى (ره) در ذيل آيه «فمن يعمل» مى فرمايد: «اين آيه تفريع بر گذشته و ارائه اعمال است و در اين بيان تأكيد شده كه اعمال خير و شر كم باشد يا زياد كوچك باشد يا بزرگ آنجا ديده مى شود (و به كار خوب پاداش و بد جزا داده مى شود) در واقع اين آيه يك ضابطه كلى را بيان مى كند كه كار خير و شر باقى است….» (الميزان، علامه طباطبايى، دارالكتاب الاسلاميه، چهارم، ج 20، ص 486)

بعد به اين مسئله مى پردازد كه برخى انسانها مثل قاتل، اعمال خيرش به مقتول منتقل مى شود و گناهان مقتول به قاتل و در توبه گناهان تبديل به حسنات مى شود، در واقع قاتل ديگر اعمال خير ندارد و تائب گناه ندارد، يعنى اين آيه بر آنها حكومت دارد و مى گويد هر كسى عمل خيرداشته باشد، پاداش آن را مى بيند و هر كس عمل بد داشته باشد، جزاى آن را مى بيند و اين قاعده عمومى است و قاتل و تائب در واقع ثواب و گناه ندارند در نتيجه بايد گفت كار خوب پاداش خود را و كار بد جزاى خود را دارد مگر در مواردى مثل قاتل و… كه كار خوب از بين مى رود.

(1) اعراف (7)، آيه 8 و 9 همچنين ر. ك: مومنون (23)، آيات 101-. 108
 (2) الاحتجاج، ج 2، ص. 351
 (3) مومنون (23)، آيه. 104
 (4) الاحتجاج، ج 1، ص. 244
 (5) انبياء (21)، آيه. 47
 (6) كافى، ج 1، ص. 419

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.