وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

توبه از گناه ارتباط با نامحرم

0

توبه از گناه ارتباط با نامحرم

 ازدواج خواستگار

پرسش 34 .  من دخترى 20ساله هستم در دوران راهنمايى پسرى به خواستگارى من آمد اما به دليل كوچك بودنم پدر و مادرم جواب منفى دادند بعد از گذشت چندين روز به خانه ما زنگ زد و اين كارش همچنان ادامه داشت نزديك 6سال. بعد اختلافاتى پيش آمد كه ديگه به همديگر تلفن نزديم اما حالا شنيده ام كه نامزد شده است بسيار ناراحت هستم نه براى اين كه چرا رفته زن گرفته براى اين كه 6سال و شايد هم بيشتر از وقتم را تلف كردم و اين كه مرا به بازى گرفته بود واقعا براى خودم متأسفم اما حالا يك حس بدى نسبت به خودم دارم حس تنفر از خود! نمى دانم كه خدا مرا مى بخشد يا نه؟ و يا مى شود گذشته خود را جبران نمود يا نه؟ اگر مى شود با چه راه هايى؟

 

بدون ترديد چنين احساسى حكايت از روحيه دين باورى و توجه به ارزش هاى اخلاقى و دينى و اصالت خانوادگى شماست. بنابراين بايد در ابتدا شاكر خداوند متعال بوده كه در مجموع شرايطى پيش آمد تا شما توبه  كنيد و سعى در جبران گذشته داريد.

 

خلاصه بايد به عرضتان برسانيم كه اميدبخش ترين وضعيت در مورد شما اين است كه اكنون بيدار شده و به اشتباهات گذشته خود پى برده ايد. گاهى فردى سال ها گناه مى كند و هم چنان در غفلت به سر مى برد ولى شما بيدار شده ايد و اين همان اولين مرحله كمال معنوى و سير و سلوك است كه بيدارى از غفلت مى باشد.

 

اكنون كه از اعمال گذشته پشيمان شده و توبه كرده ايد و به فكر آينده خود هستيد بزرگترين قدم و اصلى ترين حركت را آغاز كرده ايد پس نبايد از خود احساس بد و نااميدانه اى داشته باشيد و بدانيد خداوند انسان هاى توبه كننده را دوست دارد به خصوص اگر او جوان باشد و اگر اين توبه حقيقى باشد يعنى واقعا به سوى آن اعمال باز نگردد و قصد اصلاح خود داشته باشد خداوند اعمال خطاى او را به حسنه تبديل مى كند.

«يُبَدِّلُ اللّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»[16]؛ «خداوند اعمال زشت او را به نيكى تبديل مى كند».

 

 

پس بار ديگر مى گوييم نگران نباشيد و بدانيد توفيق خداوند شامل حال شما شده و شما را پذيرفته است و شما را دوست دارد. البته بايد بيدارى و حالت فعلى خود را حفظ كنيد و اگر دچار لغزش شديد بلافاصله توبه كنيد:
بازآى بازآى هر آن كه هستى باز آى

گر كافر و گبر و بت پرستى باز آى
*******

اين درگه ما درگه نوميدى نيست

صدبار اگر توبه شكستى باز آى
در مورد گذشته ها نگرانى نداشته باشيد. خداوند فرموده است همه گناهان را مى آمرزد: «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ اَلذُّنُوبَ جَمِيعاً»[17].

 

 

در روايات آمده است كه: «خداوند بعد از توبه بنده گناهكار، گناه او را مى پوشاند حتى دو فرشته اى كه اعمال او را مى نوشتند و زمينى كه روى آن گناه كرده همه اينها گناه او را فراموش مى كنند». خداوند ستارالعيوب است و گناهان بزرگ تر از گناه شما را هم بخشيده است.

امام خمينى(ره) مى فرمايند: «اگر يك مرتبه هم از روى اخلاص، استغفار كند كافى است و هرگز از رحمت واسعه الهى مأيوس نباشيد».

 

 

قرآن مى فرمايد:

«لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ إِلاَّ اَلْقَوْمُ اَلْكافِرُونَ»[18]؛ «از رحمت الهى مأيوس نشويد چرا كه اين افراد و قوم كافرند كه از رحمت خداوند مأيوس و نااميد مى شوند».

شما جوان هستيد و براى انتخاب خوب براى ازدواج خود هنوز خيلى فرصت داريد چه بسا خواستگار مناسب تر و بهتر براى شما بيايد كه با همكارى خانواده ها و رضايت آنان زندگى همراه با خوشبختى و آرامش بيشتر را براى شما فراهم سازد.

 

 

[16]. فرقان 25، آيه 71.
[17]. زمر 39، آيه 53.
[18]. يوسف 12، آيه 87.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.