وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا گرفتن تاوان حرام است

8

آيا گرفتن تاوان حرام است

آيا گرفتن تاوان حرام است

سوال:‌ همسایه ما امدخونمون وبچه اش تلفن گرون قیمت قدیمیم روشکستبعدامده ومیگه تاوان حرام هست. ایا تاوان حرام هست؟ ومن چطورمیتونم پول تلفن یامثل جنس رواز اون طلب کنم که شرعا مشكل نداشته باشه؟

پاسخ: خسارت حتما بايد جبران شود و اين حق  شماست !.  گفتن تاوان حرام است، بهانه اي بيش نيست. خب پس شما هم اگر به لوازم منزل و يا به ماشين ايشان صدمه بزنيد ايشان با اين منطق نبايد هيچ پولي از شما بگيرند!!!. علاوه بر جهت فقهي، از جهت اخلاقي نيز مناسب است پدر و مادر فهم اجتماعي داشته باشند و خسارت هاي وارده از سوي فرزندشان را پرداخت نمايند. و مراقب رفتارهاي فرزند خود باشند.
حق الناس امري مسلم در فقه ماست،تاوان كه در ميان عموم مطرح مي شود در صورتي است که چيزي امانت در دست انسان باشد و صاحب آن شي با رضايت آن را به امانت داده باشد و گيرنده در نگهداري آن عمدا کوتاهي نکرده باشد و اتفاقا تلف شود [در اينجا بايد به احكام امانت رجوع شود]. نه اينكه كسي به مال ديگري  خسارت وارد كند و به بهانه واهي هيچ پولي ندهد!.

در هر حال شما مي توانيد خسارت وارد شده را طلب كنيد، حال اگر بچه مميز نبود، يعني در سني نيست كه خوب و بد را تشخيص دهد، پدر و مادر بايد خسارت را جبران كنند، اما اگر بچه نا بالغ مميز است، بايد خودش پرداخت كند، و اگر مالي ندارد، مديون است، و بعدها بايد اين دين و خسارت را پرداخت كند.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

ضامن بودن کودک در خسارت به دیگران

س. بچه غیر ممیزی تلویزیون شخصی را شکسته آیا پدر او ضامن است و یا خود بچه ؟

ج. خود بچه ضامن است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

 سوال: من دو عدد مرغ عشق داشتم و هر وقت هوا خوب بود میگذاشتمشان با قفس جلول خانه مان و بچه همسایه باعث شد که قفس بیافتد زمین و یک مرغ عشق من فرار کند حالا من اجازه دارم پولی که برای خرید آن پرنده را پرداخت کرده بودم را از پدر بچه طلب کنم؟
در فرض سؤال اگر فرد مذکور مسبب فراری دادن بوده، ضامن قیمت پرنده براساس قیمت روز فراری دادن است و اگر بچه نابالغ است می توانید پول آن را از ولیّ او بگیرید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

استفتاء سايت هدانا از دفتر آيت الله مكارم شيرازي

سوال: اگر بچه اي به ديگران خسارت مالي وارد سازد، پرداخت خسارت برعهده كيست؟

پاسخ: اگر بچه مميز نبود پدر و مادر بايد خسارت را جبران كنند، اما اگر بچه نا بالغ مميز است، بايد خودش پرداخت كند، و اگر مالي ندارد، مديون است، و بعدها بايد اين دين و خسارت را پرداخت كند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



کلید: آيا گرفتن تاوان حرام است آيا گرفتن تاوان حرام است آيا گرفتن تاوان حرام است آيا گرفتن تاوان حرام است آيا گرفتن تاوان حرام است آيا گرفتن تاوان حرام است آيا گرفتن تاوان حرام است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. مهرداد می گوید

    با سلام.
    بچه ی من بسیار شلوغ است و در مسجد نزدیک خانه مان هم سر و صدا میکند و اهالی مسجد از ما شاکی هستند و به هیچ زبانی هم قبول نمیکند که به مسجد نرود و ما موقع اذان در رو قفل میکنیم که مسجد نرود و او با دیدن در قفل کرده حالت دیوانگی بهش دست میدهد و ما رو میزند و … و این اتفاقی است که هر روز تکرار میشود و همچنین در خانه هم زیاد شلوغ میکند و همسایه پایبنی هم اذیت میشوند و بنده نمیدانم چه باید بکنم؟بسیار بسیار از حق الناس میترسم ، خودم به شدت حق الناس رو سعی میکنم رعایت کنم ولی نمیتوانم بچه ام را کنترل کنم ، و به همین خاطر مشکل اعصاب هم گرفتم وو معمولا حالت دیوانگی پیدا میکنم و فکر میکنم اگر زودتر بمیرم بار گناهم کمتر خواهد بود. از این که هر روز ۱۰۰ بار این جمله را تکرار کنم که بچه نپر، بچه سر و صدا نکن واقعا خسته شده ام،حال چند سوال داشتم.
    ۱. اینکه در را موقع نماز بر روی بچه ببندیم آیا واجب است؟ و یا اینکه اجازه بدهیم به مسجد برود؟
    ۲.شاید بزرگترین آرزوی بنده این است که این بچه که عامل جهنمی شدن بنده است،به هر شکلی از زندگی ما خارج شود و بسیار برای این موضوع دعا میکنم ، آیا در خواست مرگ کودک اشکال دارد؟
    ۳، بنده که ولیّ بچه هستم تا چه حدی در قبال شلوغ کاریهای او ضامن هستم، بنده این سوال را پرسیدم و فرمودند تا حد توان باید مانع شوید ، بنده احساسم این است که باید دست و پای او را ببندم و یا در اتاق او را حبس کنم تا به وظیفه شرعی ام عمل کرده باشم و گرنه او باعث اذیت شدن دیگران میشود و بنده مسئول خواهم بود آیا حبس او در اتاق وظیفه شرعی بنده است؟لطفا بصورت دقیق میزان مسئول بودن بنده را بفرمائید تا عمل کنم و ضامن نباشم؟مثلا بفرمائید که اگر بچه شلوغ کرد به این مقدار تذکر دادن کافیست و بیشتر از آن مسئول نیستید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ببینید الان مشکل شما قبل از اینکه این بچه باشد این هست که شیوه صحیح برخورد با بچه را نمی دانید. اگر دوست دارد مسجد برود یا بازی کند اینکه بسیار خوب هست.
      در مسجد می توانید با جمعی از پدران یا مادران دیگر که بچه دارند جمع بشوید و در انتها مسجد هر روز یکی با آنها بازی کند و بقیه نماز بخوانند. یا قبل از مسجد یک ساعت پارک ببرید کاملا خسته بشوند و بعد مسجد ببرید.
      حتما با یک مشاور صحبت کنید و هیچگاه بچه را از بازی و مسجد محروم نکنید، بعدها متوجه این هشدار ما می شوید.
      الان وظیفه شما این هست با یک مشاور صحبت کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. شیما می گوید

    سلام
    پدرم چکی معادل سه میلیون تومان به من داد تا ببرم بانک و نقد کنم.اما وقتی که پول را به او دادم صد تومان از پول کم بود.حالا من صد تومان به عنوان خسارت به پدرم داده ام حکم آن چیست؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. محمد می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من دو عدد مرغ عشق داشتم و هر وقت هوا خوب بود میگذاشتمشان با قفس جلول خانه مان و بچه همسایه باعث شد که قفس بیافتد زمین و یک مرغ عشق من فرار کند حالا من اجازه دارم پولی که برای خرید آن پرنده را پرداخت کرده بودم را از پدر بچه طلب کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در فرض سؤال اگر فرد مذکور مسبب فراری دادن بوده، ضامن قیمت پرنده براساس قیمت روز فراری دادن است و اگر بچه نابالغ است می توانید پول آن را از ولیّ او بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سامان می گوید

    سلام من خشکشوی دارم کت اشتباه را به فردی دیگری دادم صاحب مال تاواندمی خواهد حرام یا حلال

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تمام قیمت کت را باید به او بدهید و خسارتی را که وارد کرده اید باید جبران کنید، حق الناس را باید داد!.
      وفقکم الله لکل الخیر