وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چشیدن حلاوت ذکر خدا با اخلاق عملی حاصل می شود

0

آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود با بیان اینکه ماه رمضان، فرصت مناسبی است تا انسان بتواند شیرینی و حلاوت ذکر خداوند متعال را درک کند و بچشد، اظهار می دارند:

«بخشي از دعاهاي ماه مبارك رمضان اين است در دعاي بعضي از روزهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم «اللهمّ أذقني حلاوة ذكرك» خدايا شيريني نام و يادت را به كام ما بچشان! شيريني مطلبي نيست كه انسان با درس حوزه و دانشگاه آن را ادراك بكند الآ‌ن كسي كه عسل را نچشيد شما هر چه بخواهيد معناي عسل، مزه عسل را به او بفهمانيد مقدورتان نيست براي اينكه يك سلسله الفاظ و يك سلسله مفاهيم را كنار هم ذكر مي‌كنيم او مي‌فهمد كه زنبوري هست و كندويي هست و گلي هست و مكيدني هست و تبديل كردن به يك مايه شيريني است اما مزه عسل چيست؟ آن با درس و بحث حل نمي‌شود، حتي كسي كه كندو مي‌سازد، زنبور مي‌پروراند، عسل توليد مي‌كند ، تا خودش مزه عسل را نچشيد درك نمي‌كند كه مزه عسل چيست، نام خدا و ياد خدا مثل چشيدن اين عسل است.

در دعاهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم خدايا آن مزه ياد خودت را به ما بچشان اين ديگر در حوزه و دانشگاه و در كتاب و درس و بحث و سخنراني نيست، اين نتيجه اخلاق است.»

اسراء

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.