وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه برخورد با اعتیاد شوهر

واقعيت اينست كه همسر شما يك بيمار است و بايد برخورد و رفتار شما با او متفاوت باشد با همسري كه سالم و آگاه است.يكي از علل رفتار همسرتان اين است كه به علت مصرف موارد مخدر به كام جويي در عالم خيال مي پردازد

1

شوهرم را يكبار در حال مصرف مواد مخدر ديدم ؛ حالا نمي دانم بايد چه كاري انجام دهم؟

خوشحاليم شما مخاطب ما هستيد اميدواريم راهنماي خوبي در رابطه با اين موضوع براي شما باشيم.
پرسشگر گرامي؛ وضعيتي كه با آن مواجه هستيد را به خوبي درك كرده و خوب مي دانيم كه خواه ناخواه با رفتارهايي از طرف همسرتان رو به رو هستيد كه به نظر شما پايه منطقي و عقلانی ندارد. شايد مسايلي كه باعث گرديده شما به احساسات ناخوشايندي برسيد كمي پيچيده به نظر رسد، اما باور نماييد كه به هيچ وجه حل آن تا اين حد كه شما تصور مي نماييد، پيچيده نيست؛ در ضمن فقط شما نيستيد كه با چنين مسأله اي در خانواده خود مواجهيد. بسياري از افراد مانند شما هستند كه با شرايط مشابه مواجه بوده ولي توانستند با درايت، چنين مسأله اي را به درستي حل نمايند.براي اين كار همانطور كه خود مي دانيد شايسته است ابتدا با واقع نگري و به دور از هر گونه مسائل جانبي ، مسأله اصلي خود را شناسايي نموده و توان خود را براي حل آن تجميع نماييد.

واقعيت اينست كه همسر شما يك بيمار است و بايد برخورد و رفتار شما با او متفاوت باشد با همسري كه سالم و آگاه است.يكي از علل رفتار همسرتان اين است كه به علت مصرف موارد مخدر به كام جويي در عالم خيال مي پردازد.همانطور كه مي دانيد مواد مخدر ، انسان ها را در عالم خيال سير مي دهد و آنها را از واقعيت هاي زندگي دور نگه مي دارد، از اين رو كاميابي خيالي و تسكين خاطر موقتي براي كساني كه در صحنه هاي واقعي زندگي موفقيتي به دست نياورده اند به اين وسيله بدست مي آيد و زماني كه اين اثر از بين مي رود بار ديگر همسرتان با واقعيت زندگي روبرو مي شوند و در اين حين براي اينكه اين تضاد دو عالم را از بين ببرند با داد و فرياد و دعوا و كتك كاري به دنبال همان كاميابي و رسيدن به قدرت و تسلط بر زندگي هستند.

چه بايد كرد ؟

پيش از هر چيز به خداوند بزرگ توكل و از اهل‏بيت (ع) پيوسته بخواهيد كه در حل مشكل مدد و يارى كنند و سپس اين نكات را رعايت نماييد :
1. به هر حال شما در حال حاضر يك معتاد به عنوان يكي از اعضاي اصلي خانه تان داريد و قرار است با او زندگي كنيد و اين جزئي از واقعيت زندگي شماست و نمي شود از آن فرار كرد.
2. هر چند فقط يكبار مصرف او را ديده ايد، اما از مشاوره هایي كه در اين زمينه وجود دارد حتماً استفاده نماييد.
3. تعامل با معتاد و تلاش براي ترك دادن او، يك دو ماراتن است و بيشتر از شدت و سرعت، نياز به صبر و استقامت دارد.
4. با مشاور متخصص در تماس باشيد، يك دوره اعتياد شناسي بگذارنيد. شما مي توانيد با شماره تماس 09628 مركز ملي مشاوره اعتياد با همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزيستي كشور تماس گرفته و از تجربيات آنها استفاده نماييد.
5. رفتارتان با او بايد محترمانه و صادقانه باشد. طوري كه اعتماد او را از دست ندهيد.
6. سعي نمايد شوخي كنيد و صريح و با ملايمت حرف بزنيد. همواره بكوشيد در برابر ناهنجارى‏هاى ذكر شده صبر، متانت و برخوردى پرمهر و عاطفه و منطقى داشته باشيد و ديگر اعضاى خانواده را نيز به چنين شيوه‏اى تشويق نماييد. اگر اعضای خانواده در برابر هر خشونتى عكس العملى محبت‏آميز داشته باشند به تدريج و در مدت طولانى روش فرد ديگر را مي توانيد تغيير دهيد؛ البته لازمه آن صبر و استفاده از گذر زمان است.
7. زمانيكه شما نسبت به همسرتان تغيير فكر دهيد رفتارتان هم تغيير مي كند.
8. سعي كنيد اعتماد به نفس و شخصيتش را بالا ببريد. او را در كارهاي معمولي و كوتاه مدت شريك كنيد و كارهاي مثبت اش را يادآوري كنيد. كاري كنيد كه روي حرف شما حساب كند.
9. روابط به ويژه از طرف شما نبايد آزار دهنده شود. با او تهاجمي و بلند صحبت نكنيد. گذشته هاي خراب را پيش نكشيد و در مورد حال حرف بزنيد. اگر مي خواهيد به چیزی در آينده دست پيدا كنيد، با پيش كشيدن گذشته ها به هيـچ كجـا نخواهيد رسيد. به چيزي كه اكنون در حال روي دادن است توجه كنيد. با فراموش كردن گذشته زودتر به توافق خواهيد رسيد.
10. وقتي رفتارهاي نامعقول و عجيب و غريب از او سر زد، مقابله نكنيد و با او بدرفتاري نكنيد. علائم بيماري را هم به شخصيتش ربط ندهيد.
11. مساله را عمومي نكنيد. اولاً تعريف كنيد كه اين مساله در خانه شماست و همين جا بايد حلش كرد. اما اجازه ندهيد تمام زندگي تان درگير اين مساله شود.
12. غير از موارد خاص ، براي او تصميم نگيريد. اجازه بدهيد او هم مثل بقيه اهل خانه نظرش را بدهد.
13. در جمع طوري رفتار نكنيد كه او متوجه شود شما به خاطر وجود او و رفتارش شرمسار هستيد؛ اين كار به او ميدان مي دهد.
14. براي او در زندگي محدوديت بگذاريد و روي حرف تان هم بمانيد. مثلاً تكليفش را مشخص كنيد كه از شما نمي تواند پول اضافه يا قرض بگيرد.
15. يادتان باشد او هنوز هم مجاز است تا حدي در خانه ناراحت باشد يا احساساتي شود. به هر حال اينجا خانه او هم هست.
16. نه وقتي معتاد داريد او را نشانه ننگ خانواده بدانيد و نه وقتي ترك كرد، انتظار داشته باشيد كه همه مسائل حل شود. اعتياد رفتاري است كه ممكن است در هر خانه اي اتفاق بيفتد و باعث شود بقيه مشكلات را موقتاً يادتان برود.
17. يادتان باشد كه او از نظر رفتاري نوسان دارد و هر چند وقت يكبار بايد روش تان را به روز كنيد.
18. يادتان باشد كه او مي داند به شما نياز دارد. اما مشكلش اين است كه براي اينكه به شما اجازه كمك بدهد ترديد دارد. اما شما ممكن است فكر كنيد او دارد شما را طرد مي كند.
19. خيلي آرام و صميمي به او بگوئيد كه چقدر نگران رفتارها و از همه مهم تر، خودش هستيد. دليل بياوريد . اما زيادي وارد منطق و فلسفه نشويد.
20. كوشش كنيد عواملى كه در خانه موجب ناراحتى و عصبانيتش مى شود از بين برود. مثلاً اگر از بى نظمى‏ هاى خانه و سر و صدا و يا برخى خواسته ها ناراحت مى‏شود حتى‏الامكان آنها را از بين ببريد و محيط خانه را براى او جايگاهى آرام ‏بخش و دوست داشتنى كنيد.
21. به نقاط قوت و مثبت همسرتان بيشتر توجه كنيد و به ياد آوريد او براي شما چه زحماتي را تحمل نموده و امروز شما چقدر در برابر رفتارهای او صبر و تحمل داريد؟
22. هميشه، در رويارويى با مسائل و مشكلات خانوادگى، خود را در وضعيت طرف مقابل قرار دهيد و با قبول مسؤوليت‏ خود و شناخت انتظارات متقابل به حل و فصل اختلافات روى آوريد .

ما نیز در كنار حرم كريمه اهل بيت حضرت معصومه سلام الله عليه براي شما انسانهاي خواستار
پاكي دعا مي كنيم.

منبع: پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. پروین می گوید

    در پاسخ به سوالات به اصل سوال دقت نمی کنید و خیلی حاشیه پردازی می کنید کسی که مشکل حاد دارد اصل جواب را می خواهد نه درس و بحث
    مثلاً مسأله خیانتذو اعتیاد