وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه

3

حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه

فهرست این نوشتار:

-تذكر : اختلاط زن و مرد در محيط كار و اختلاط در مهماني هاي فاميلي به صورت جداگانه مطرح شده است.

اختلاط دانشجويان

پرسش 92. آيا در محيط دانشگاهى اختلاط بين پسران و دختران، اشكالى دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): اگر نگاه گناه آلود انجام نشود و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد؛ ولى با وجود آن سزاوار است كه مسؤولان كشورهاى اسلامى، برنامه اى براى جدا ساختن مراكز تحصيلى پسران و دختران تنظيم كنند.

آيات عظام بهجت و صافى: با توجه به اينكه اختلاط دختر و پسر، در معرض فساد است، جايز نيست.[2]

جشن مختلط

پرسش 93. برگزارى جشن ها و مراسم در دانشگاه كه در آن دختر و پسرها مختلط اند، چه حكمى دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): اصل اجتماع دختر و پسرها در يك محيط فى نفسه اشكال ندارد؛ ولى اگر بانوان حجاب كامل را رعايت نكنند و آقايان نگاه گناه آلود داشته باشند و محرمات ديگرى از قبيل موسيقى حرام و مانند آن انجام گيرد، اجتماع آنان در آن محل جايز نيست.[3]

آيات عظام بهجت و صافى: با توجه به اينكه اختلاط دختر و پسر، در اين گونه اجتماعات در معرض فساد است، جايز نيست.[4]

شركت در تشكل مذهبى

پرسش 94. در يك تشكل مذهبى فعاليت دارم كه دختران و پسران در آن مختلط هستند! در بعضى مواقع احساس مى كنم كه ممكن است به گناه بيفتم، تكليف چيست؟

همه مراجع: اگر ترس افتادن به گناه و مفسده در بين باشد، حضور در اين تشكل ها جايز نيست.[5]

اردوى دختر و پسر

پرسش 95. آيا دانشجويان دختر و پسر مى توانند به طور مشترك، به اردوهاى تفريحى و سياحتى مسافرت كنند؟

همه مراجع: با توجه به اينكه اختلاط دختران و پسران باعث مفسده است، بايد از آن اجتناب شود.[6]

  • [1]. خامنه اى، استفتاء، س 646 و 638؛ تبريزى، استفتائات، س 1592 و 1623؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 813؛ امام، استفتائات، ج 3، وظايف اجتماعى زنان، س 19؛ دفتر: نورى، وحيد، فاضل و سيستانى.
  • [2]. صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1656 و 1657 و 1658 و دفتر: بهجت.
  • [3]. العروة الوثقى، ج2، النكاح، م49؛ خامنه اى، استفتاء، س 646 و 638 و 626؛ تبريزى، استفتائات، س1592 و 1594؛ مكارم، استفتائات، ج1، س813 و 805؛ امام، استفتائات، ج3، (وظايف اجتماعى زنان)، س19؛ دفتر: سيستانى، وحيد، فاضل و نورى.
  • [4]. صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1656 و 1657 و 1658 و دفتر: بهجت.
  • [5]. خامنه اى، استفتاء، س 627؛ مكارم، استفتائات، ج1، س805 و 813؛ امام، استفتائات، ج3، وظايف اجتماعى زنان، س19؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1664؛ تبريزى، استفتائات، س1592 و 1594؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1755؛ نورى، استفتائات، ج2، س674 و 656؛ سيستانى، sistani.org، عشق، س5؛ دفتر: وحيد و بهجت.
  • [6]. دفتر: همه مراجع.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1330: جوانانی که در مدارس و دانشگاهها مشغول تحصیل هستند با دختران هم برخورد و ملاقات دارند و به حکم هم‌کلاسی و هم‌درس بودن با آنان راجع به مسائل درس و غیر آن گفتگو می‏کنند که گاهی بعضی از صحبتها با خنده و شوخی همراه است که البته به قصد ریبه و لذت نیست آیا این کار جایز است؟

ج: اگر همراه با مراعات حجاب و بدون قصد ريبه و همراه با اطمينان به عدم وقوع در مفاسد باشد، اشکال ندارد، و الا جايز نيست. 

س 1328: ورود به دانشگاه یا دانشکده‏ای که باعث اختلاط با زنانی که بدون پوشش برای تحصیل در آنجا حضور دارند می‏شود، چه حکمی دارد؟

ج: وارد شدن به مراکز آموزشی برای تعليم و تعلّم اشکال ندارد، ولی بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خودداری نموده و همچنين از اختلاط که موجب خوف فتنه و فساد است، اجتناب نمايند.

س 1087: وظیفه جوانان مؤمن در دانشگاههای مختلط در برابر مفاسدی که در بعضی از آن مکانها مشاهده می‏کنند، چیست؟

ج: بر آنان واجب است که ضمن دورى جستن از ابتلا به مفاسد، در صورت تمکن و تحقق شرايط امر به معروف و نهى از منکر مبادرت به انجام اين فريضه کنند.اجوبه الاستفتائات .

بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری

بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ خیال میکنند کار [فرهنگی این است‌]؛ میگویند باید دانشجو شاد باشد! شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است امّا چه‌جوری؟ به چه قیمتی؟ غربی‌ها چقدر بهره برده‌اند از این اختلاط دختر و پسر که ما بهره ببریم؟ یک روزی به ما میگفتند که در اروپا -آن روز اروپا را مطرح میکردند- حجاب نیست و زن و مرد با هم قاطی‌اند، هوس و شوق جنسی هم در آنجا طبعاً کنترل‌شده است. خب، حالا شما نگاه کنید ببینید همین‌جور است؟ آیا هوسها کنترل‌شده است یا هوسها تحریک‌شده است؟ این‌همه جنایت جنسی امروز دارد در آمریکا و در اروپا اتّفاق می‌افتد؛ به جنس مخالف هم دیگر حالا اکتفا نمیکنند! و از این بدتر هم خواهد شد. اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده. اسلام من و شما را شناخته؛ [انسان‌] مال خدا است و [او] آفریننده‌ی ما است. اردوی مختلط یعنی چه؟ کوهنوردی مختلط، اردوی مختلط، گاهی حتّی خارج از کشور! نه، کار فرهنگی ماهیّت دیگری دارد، مفهوم دیگری دارد. مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها بفهمند چه‌کار میکنند.

 باید کار فرهنگی دانشگاه این‌جوری باشد که افرادی تربیت کند مؤمن، متخلّق -با اخلاق خوب- انقلابی؛ کار فرهنگی چیزی است که اینها را تأمین کند. کار فرهنگیِ درست آن چیزی است که جوان ما را انقلابی بار بیاورد.۱۳۹۴/۰۸/۲۰

توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده

پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

اگر دانشجویی چه پسر چه دختر از یکی از اساتیدش که نامحرمش می­باشد و جنس مخالف آن دانشجو است، خوشش آمده باشد و با توجه به اینکه باید سر کلاس­هایش برود تا از آن درس حذف نشود و یا مجبور نشود ترم اضافه­ تری در آن دانشگاه بماند، تکلیفش چیست؟
دانشجو از استاد خوشش آمده، سوال این است آیا می­تواند در کلاس شرکت کند یا نه؛ خوش آمدن دو گونه است یک وقت است که به خاطر مقام علمی از او خوشش می‌­آید یعنی میگوید عجب استاد زبردستی است یا از جهات دیگر فرضا مقام معنوی مثلا چه آدم محجوبی است با حیا است یا از نظر نظم درسی، از این چیزها باشد اشکالی ندارد. آن خوش آمدنی اشکال دارد که خوش آمدن جنسی و شهوانی باشد؛ یعنی اگر نگاه می کند و خوشش می آید. به هر حال اصل شرکت در کلاس اشکال ندارد ولی از مسائلی که ممکن است موجب تحریک شهوت شود باید پرهیز کند. اگر نگاه است، اگر صحبت اضافه است و امثال اینها باید پرهیز کند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif سلام علیکم. آیا استفاده از عطر و ادکلن در کلاسی که دختر خانم­‌ها حضور دارند اشکال دارد؟ و اگر خانم­ها استفاده کنند چطور است؟
اگر استفاده از عطر و ادکلن در جایی که نامحرم وجود دارد باعث جلب توجه نامحرم شود، یعنی نامحرم استشمام می­کند و توجهش جلب میشود که این بوی عطر چه کسی است که استفاده کرده، جایز نیست. اما اگر باعث جلب توجه نباشد و مفسده­‌ای هم نداشته باشد، اصلش خب افراد خوش بو باشند بهتر است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif با عرض سلام؛ استاد مرد برای آموزش تجوید و قرائت قرآن به دختران، گناه دارد؟
به طور کلی هم امام راحل و هم حضرت آقا منع کرده­‌اند که استاد آموزش قرائت به خانم­ها، مرد باشد؛ همچنین برای مسائل رزمی و نظامی هم منع کرده اند. به هر حال اینها موجب مفسده است. الحمدالله در کشور ما برای خانم­ها استاد وجود دارد. حالا یک وقت است یک سری نکات تجویدی یا انواع قرائتها و علوم قرآنی را تدریس می­کند، اگر مثل سایر دروس باشد و اگر رعایت مسائل شرعی شود، اشکالی ندارد. اما یک وقت هست که این خانم می­خواهد پیش استاد مرد با صوت قرآن بخواند، این است که منع شده و موجب مفسده خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif نگاه کردن به چهره دختران دانشجو که همکلاسی ما هستند و در برخی از موارد مجبور به صحبت کردن و تعامل با آنها در زمینه‌­های درسی می­شویم و آنها حجاب را به طور کامل رعایت نمی­کنند و حواس ما به آنها پرت می­شود و بعضا آرایش هم می­کنند چه حکمی دارد؟ در صورتی که آنها برای خود حرمت قائل نیستند و به تذکرات دیگران در مورد وضع پوشش خود اعتنا نمی­کنند؟
به نظر حضرت آقا نگاه به چهره زن نامحرم اگر آرایش داشته باشد، جایز نیست. اگر آرایش نداشته باشد بدون قصد لذت (یعنی از روی شهوت و لذت نگاه نکند) نگاه کردن به قرص صورت به مقداری که در وضو شسته شود و دست­ها تا مچ اشکالی ندارد. اما اگر حجابش را درست مراعات نمی­کند، چه به تذکر گوش بدهد چه به تذکر گوش ندهد فرقی نمی­کند، اگر مثلا موها پیدا است گردنش پیدا است نگاه کردن جایز نیست. حالا یک موقع هست نگاه می­افتد، باید دیگر ادامه ندهد. نگاه اول هم معنایش همین است مثلا دارد می­رود نگاهش می­افتد به خانمی که موهایش پیداست گردنش پیداست و ادامه هم نمی­دهد این اشکال ندارد؛ اما اگر عمدا و با توجه نگاه کند و نگاه را ادامه دهد، این حرام است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif در کارهای پژوهشی به ناچار ترکیب پژوهشگران مختلط بسته می­شود. بنا بر اقتضائات کاری، بحث و گفتگوهایی وجود دارد و حتی ممکن است شوخی­‌هایی بین حاضرین در جلسات اتفاق بیافتد. به لحاظ شرعی این چه حکمی دارد؟
به لحاظ شرعی اصل صحبت زن و مرد، اولا اگر حرف­‌های بدی نباشد، یعنی از نظر محتوا اشکال شرعی نداشته باشد، دوما حرف­‌هایی که رد و بدل می­شود تحریک­آمیز نباشد شهوت جنسی را تحریک نکند، سوم اینکه مفسده­‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد.
یک وقت حرف، حرف بدی نیست دروغ نیست، غیبت نیست، رکیک و زشت نیست، سخریه نیست، یعنی دیگران را مسخره نمی کنند، لقب بد نمی­دهند، یا مطالب مفسده­‌ای نداشته باشد، این چیزها نیست اشکال ندارد. پس اگر یک خانمی وقتی می­رود در مغازه ای چیزی می­خرد با مرد نامحرم حرف می­زند و سوال از جنس موجود می­پرسد از قیمت آن می­پرسد مبلغی که باید بپردازد، اینها را که دیگر اسلام منع نکرده است؛ البته با مراعات حجاب و عفاف. اما گاهی وقت­ها یک کلمه دوستت دارم ولو خود این کلمه هیچ مشکلی ندارد، اما یک دختر جوان به یک پسر جوان بگوید یا بلعکس که مفسده انگیز است اشکال دارد. ولی به طور کلی اسلام با اختلاط زن و مرد بیش از حد نیاز موافق نیست؛ یعنی به مقدار ضرورت و لازم اکتفا کنند. همچنین از شوخی کردن و مزاح کردن که معمولا موجب مفسده است بپرهیزند؛ اما یک وقت مطلبی گفته شد و یکی هم خنده­‌اش گرفت خنده هم از روی مسائل جنسی نبود، آن را نمی­شود گفت حرام است. ولی به طور کلی باید این نکات مراعات شود تا مفسده­‌ای پیش نیاید.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif سلام علیکم آیا احساس محبتی که مرد و زن نامحرم به علت معاشرت کاری در دل­شان به وجود می­آید همان ریب و فتنه است؟
علیکم السلام و اما نسبت به سوالی که کردید اگر واقعا این محبتی که ایجاد شده است، محبتی است که از روی مسائل جنسی است بله اشکال دارد و موجب فتنه است و ریبه همین است و اشکال دارد. اما اگر از این جهت نیست، مثلا آدم باشخصیتی است، آدم مومنی است، آدم بامعلوماتی است، آدم مدیری است از این جهت باشد اشکال ندارد. من یک مثال بزنم، هستند الان بسیاری از خانم­ها که به شخصیت­های بزرگ معنوی و اجتماعی علاقه دارند، اما این علاقه علاقه جنسی نیست، به امام راحل میلیون­ها زن هم علاقه داشتند، اما این علاقه علاقه جنسی نبوده علاقه معنوی است و اشکالی ندارد. آن علاقه و محبتی اشکال دارد که از روی شهوت و مسائل جنسی باشد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif پرسیدند وظیفه دانشجویان در برابر بدحجابی و گاهی روابط نامناسب دختران و پسران چیست؟
این جوابش معلوم است: جوابش نهی از منکر است. بدحجابی منکر است، ارتباط نامناسب دختران و پسران که نامحرم هستند منکر است، وظیفه ما نهی از منکر است. وظیفه عمومی هم به نظر حضرت آقا تذکر لسانی است، یعنی اقدامات دیگری نظیر اینکه کسی را بخواهند کتک بزنند جایز نیست؛ ارتکاب حرام هم مثل فحش و ناسزا گفتن و لفظ بد به کار بردن برای نهی از منکر، آن هم جایز نیست به هر حال تذکر لسانی در صورتی که شرایط وجود داشته باشد وظیفه است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif نوشتند تدریس خانم محجبه برای دانشجویان پسر چه حکمی دارد در چه شرایطی جایز است؟
در صورت ضرورت و با شرایطش، اشکال ندارد. مثلا خانمی که مسن است، حجابش را هم رعایت می­کند و در حرف زدن دقت می­کند حرف­های خدای ناکرده فتنه­‌انگیز و تحریک آمیز بر زبان جاری نمی­کن،د تدریسش را دارد و هیچ مفسده­‌ای ندارد، ولی به طور کلی اینکه استاد زن باشد همه شاگردها مرد باشد یا بالعکس معمولا مناسب نیست و گاهی هم ممکن است در این گفتگوها و روابط اشکال شرعی وجود داشته باشد. سايت رسمي مقام معظم رهبري.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 153. نظر حضر تعالى در مورد مدارس مختلط پسر و دختر، که در برخى مناطق بخاطر کمبود محلّ درس ناچار از آن هستند، چیست؟

جواب: در موارد ضرورت، با رعایت حجاب اسلامى و موازین شرعى مانعى ندارد; ولى کوشش براى جدا سازى این مدارس باید ادامه یابد.

سؤال 154. خانمى مى خواهد به تحصیل خود ادامه دهد، تا در آینده شغل مناسب و مشروعى انتخاب کند، ولى ادامه تحصیل مستلزم این است که با نامحرمان روبه رو شود; مثل این که نزد نامحرم درس بخواند، یا با دانشجویان پسر در یک کلاس بنشیند، آیا ادامه تحصیل در چنین شرایطى جایز است؟

جواب: هرگاه توأم با امر حرامى ـ مانندِ خلوت با اجنبیه یا مفاسد دیگر ـ نگردد، مانعى ندارد.

سؤال 155. گاه دانشجوى پسرى در بین عدّه اى دانشجوى دختر، و یا بالعکس درس مى خواند، با توجّه با این که اگر با این شرایط تحصیل را ادامه ندهد متضرّر مى شود، آیا درس خواندن در فرض مسأله جایز است؟

جواب: اگر موجب کار حرامى نمى شود اشکالى ندارد; ولى سزاوار است مسؤولین کشورهاى اسلامى برنامه اى براى جدا ساختن مراکز تحصیلى پسران و دختران تنظیم کنند.

سؤال 156. آیا خواهران دانشجو مى توانند در مورد امور کلاس، یا مسائل علمى در بین برادران دانشجو، کنفراس دهند؟

جواب: هرگاه موازین شرعى در آن رعایت گردد، و مفسده خاصّى نداشته باشد مانعى ندارد.

سؤال 157. خنده و شوخى استاد خانم در کلاس درس دانشجویان دختر و پسر به منظور رفع کسالت و خستگى و تجدید روحیه دانشجویان چه حکمى دارد؟

جواب: رعایت آداب عفّت در کلاس درس واجب است.

سؤال 158. تبعیّت از دستور استادى که مقید به فرایض شرعى نیست و با وجود دانشجویان دختر به دانشجویان پسر دستور معاینه زنان بیمار را مى دهد چه حکمى دارد؟ البتّه تمرّد از دستور استاد ممکن است در نمره قبولى یا رد او دخالت داشته باشد؟

جواب: دراین مورد که ضرورت نیست باید به صورت معقولى تمرّد کند مگر این که معاینه زنان براى تکمیل تحصیلات پزشکى لازم باشد (تحصیلاتى که سبب نجات جان زنان مى شود) که در این صورت جایز است.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى، آيت الله مكارم شيرازي.


اختلاط بين زن و مرد

  1. آيا اختلاط بين زن و مرد حكمى جداى از نگاه به نامحرم يا لمس و تماس و صحبت با آن ها دارد؟ و اگر در مجموعه  اى زن ها و مردها مخلوط باشند، با رعايت حجاب و حفظ نگاه و عدم تماس و صحبت مشكوك، آيا نفس اختلاط آن ها با همديگر حرام است؟

ج. به جهت معرضيّت نوعيه براى معيّت يا تعقّب به حرام، اختلاط حرام است. استفتائات آيت الله بهجت .


 

 حكم اختلاط زنان و مردان هنرمند در سريالﻫﺎ، فيلمﻫﺎ، اجراي اخبار و يا مصاحبهﻫﺎ، را بيان فرماييد؟

ج. ازجمله آداب و رسوم متشرعه جدايي مرد اجنبي از زن اجنبيه و عدم اختلاطشان با يكديگر است كه از روش اهل‌بيت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و بياناتشان در اين خصوص تلقي شده است و آنچه امروز متداول شده كه مرد و زن اجنبي در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند، پشتوانه شرعي ندارد، بلكه مدارك شرعي برخلاف آن است. استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اختلاط و صحبت کردن دختر و پسر چه حکمی دارد ؟

پاسخ: در مورد اختلاط با نامحرم باید زن کاملا حجاب را رعایت کند ودر صورت نیاز ضرورى به صحبت کردن, از نازک کردن صدا و زیبا کردن ان و همچنین از سخنان نامناسب بپرهیزد و وقار و عفت خود را نگه دارد, در عین حال بهتر است به طور کلى از اختلاط اجتناب شود زیرا معمولا رعایت حدود و آداب شرعى نمى شود.
۲پرسش: گفتن و خندیدن با دختران نامحرم در دانشگاه چگونه می باشد ؟
پاسخ: جایز نیست .
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.
عربي:

السؤال: نحن أبنائك من طلبة كلية القانون – جامعة بغداد – نرجوا من سماحتكم اجابتنا على هذا السؤال : هناك بعض الذين ينوون إقامة ما يعرف بحفلة التخرج للمرحلة الرابعة . علماً انه في مثل هذه الحفلات يحصل اختلاط بين الطلبة والطالبات . التي هي أكثر من متبرجات . كما انه تقام مثل هذه الحفلات ( حفلة التخرج ) سماع الأغاني والموسيقى وحتى الرقص في بعض الأحيان ، فهل يجوز المشاركة في مثل هذه الحفلات ؟ علماً أنه يتم دفع مبلغ من المال حتى يشارك الطالب في هذه الحفلة . وما هي نصيحتكم لمثل هؤلاء الطلبة والطالبات ؟

الجواب: لا تجوز المشاركة في مثل هذه الحفلات وبقية الأماكن الخلاعية إذا استتبع حراماً ، بل الأحوط وجوباً تركها حتى لو لم تستتبع حراماً ، وننصح الاخوة والأخوات كافة سيما شبابنا المتعلّم بأنه ينبغي لهم ترك مثل هذه المجالس والانصراف إلى ما يعود عليهم بالنفع في دنياهم وأخراهم ، فقد ورد في الحديث ما معناه ان أول ما يُسئل عنه بعد موته عن عمره فيما قضاه وانه يكون اشد حسرة وندامة على ساعات عمره التي قضاها باللهو والباطل ، وفّق الله الجميع لما يحب ويرضاه . استفتائات عربي آيت الله سيستاني.

بعض أحكام الإختلاط بين الجنسين

سؤال : هل يجوز اختلاط الجنسين في المدارس المتوسطة والثانوية إذا علم الإنسان أنَّ ذلك الإختلاط سيؤدي حتماً في يوم ما الى وقوع محرم لطالب أو طالبة ، ولو كان بالنظر المحرم؟
جواب : لا يجوز في الصورة المذ كورة.
سؤال : هل يجوز للرجل المسلم أن يذهب الى المسابح المختلطة ، خصوصاً وإنهنَّ قد ألقين جلباب العفاف عن أنفسهن ، وممن لا ينتهين إذا نهين؟
جواب : النظر من دون ريبة ولا تلذذ شهوي الى المكشفات اللائي لا ينتهين إذا نهين عن التكشف وإن كان جائزاً ، ولكن الحضور في هذه الأماكن الخلاعية غير جائز مطلقاً على الأحوط.
سؤال : هل يجوز للساكنين في الغرب إرسال بناتهم المحجبات الى مدارس مختلطة للتعلم في ظل إلزامية التعليم أو عدمها مع وجود مدارس غير مختلطة ولكنها غالية أو بعيدة أو ضعيفة المستوى؟
جواب : لا يجوز إذا كانت تفسد أخلاقهن فضلاً عما إذا كانت تضر بعقائدهن والتزامهن الديني كما هو كذلك عادة.
سؤال : هل يجوز اصطحاب الفتيات اللواتي يدرسن مع الشاب المسلم في الجامعات الأجنبية لغرض التنزه في السفرات السياحية وغيرها؟
جواب : لا يجوز ، إلاّ مع الأمن من الوقوع في الحرام.
سؤال : هل يجوز مشاهدة مشهد غرامي على الطبيعة في الشارع؟
جواب : لا يجوز النظر اليه بتلذذ شهوي أو مع الريبة ، بل الأحوط تركه مطلقاً.
سؤال : هل يجوز الذهاب الى السينما المختلطة وأماكن اللهو غير المشروع ، مع عدم الاطمئنان بالوقوع في المحرم؟
جواب : لا يجوز.
سؤال : هل تجوز السباحة في مسبح مختلط من دون أن يكون القصد من السباحة هو التلذذ؟
جواب : لا يجوز الذهاب الى أماكن الفساد مطلقا على ا لأحوط.
سؤال : هل يجوز قصد سواحل البحر والحدائق العامة في الأيام المشمسة للتنزُّه ، وفيها مشاهد مخلَّة بالآداب العامة؟
جواب : لا يجوز مع عدم الأمن من الوقوع في الحرام.الفقه للمغتربين، آية الله السيستاني.

لينك كوتاه مطلب:https://hadana.ir/?p=24682

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد: جشن مختلط دانشجويي  حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه  حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه حكم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه فکیک پسران و دختران در دانشگاه  جدایی جنسیتی تفکیک جنسیتی  تفکیک جنسیتی  تفکیک جنسیتی آیا اختلاط پسر و دختر در دانشگاه جایز است  فتواي مراجع درباره اختلاط دختران و پسران اختلاط دختر و پسر در دانشگاهها جداسازی دختران و پسران دردانشگاه اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها  جشن فارغ التحصیلی دانشگاه

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

3 نظرات
  1. Sama می گوید

    سلام خداقوت
    من متوجه معنی اختلاط نمی‌شم!
    برای منی که حجابم رو رعایت می‌کنم حکم ورود به دانشگاه مختلط چیه؟ بدیهیه که قصدم برای ورود به دانشگاه تحصیل علمه و حجاب و عفت هم حتما رعایت می‌کنم، ولی آیا باز هم از نظر اخلاقی مذموم نیست؟ آیا حضرت زهرا سلام الله علیها راضی به این کار هستند؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعتا اگر با حفظ حریم محرم و نامحرم است و مفسده ای هم وجود ندارد اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. پارسا می گوید

    باسلام و عرض ادب و خسته نباشید. میخواستم تشکر کنم بابت سایت مفیدتون و مینطور استفاده از پیامرسان های ایرانی ایتا و سروش و همچنین تذکر بدهم بابت استفاده از پیامرسان های صهیونیستی واتس اپ و تلگرام که در فرآیند مشاوره استفاده میشد. موفق باشید