ولايت تكويني امامان
ولايت تكويني امامان
امامان و معصومان عليهماالسلام، از جهت ولايت تكوينى داراى چه جايگاهى هستند؟
ولى اللّه بودن امامان عليهماالسلام
«ولىّ» يكى از اسماى الهى است و از آنجا كه «اسماء اللّه » باقى و دائم اند، انسان كامل ـ كه مظهر اَتَم و اَكمل اسماى الهى است ـ صاحب ولايت كليه دائمى است و مى تواند به اذن او، در ماده كائنات تصرف كند و قواى ارضى و سماوى را تحت تسخير خويش در آورد. اين ولايت تكوينى، از ويژگى هاى برجسته امام عليه السلام به شمار مى رود124 و از همين رو هر چيزى را اراده كند، به اذن خداوند، در جهان واقع مى شود.125
گفتنى است واجد مقام ولايت ـ كه تحت تدبير خاص خداى سبحان قرار گرفته و در واقع تحت ولايت او است ـ مأمور محض بودن خود را مى داند و به هيچ وجه داعى استقلال ندارد؛ زيرا ولايت اذنى با استقلال سازگار نيست.
انسان وقتى دريافت كه اراده او، مقهور اراده خداى سبحان است؛ مى تواند به مقام شامخ «ولايت» نايل آيد.126
چون بپرّاند مرا شه در روش
مى پرم بر اوج دل چون پرتوش
همچو ماه و آفتابى مى پرم
پرده هاى آسمان ها مى درم127
124. شهاب الدين ابى بشيرالدين دولت آبادى، هدايه السعداء، بى نا، بى تا.
125. شيخ سليمان بن ابراهيم القندوزى الحنفى، ينابيع الموده، قم: شريف رضى، 1375.
مجلات
126. محمدجواد مغنيه، آيا امام على يك فيلسوف بود؟ ترجمه: مرتضى الياسى، نشريه معرفت، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
127. محمدحسن قدردان قراملكى، امامت على عليه السلام و توجيه هاى مخالفان، فصلنامه قبسات، ش 45.
منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، امـام شناسى.
ویژه نامه امامت پژوهی و فرقه های مذهبی
ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات