وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صداقت در خواستگاری

0

صداقت در خواستگاری

پرسش 46 . من چندبارى خواستگارى رفته ام و با خانم هاى مختلف صحبت  كرده ام. من اعتقاد دارم كه دو طرف بايد بشينن و تمام (يا اكثر) ضعف ها و ايرادهاى خودشان را به ديگرى بگن تا فردا مشكلى پيش نياد براى همين خودم مى شينم و بدى هاى خودم رو كه به نظرم مى رسه شخص مقابل بايد بدونه ميگم و اين انگار حس بدى در طرف مقابل ايجاد مى كنه؛ از طرف ديگه اصلاً دوست ندارم از خودم تعريف كنم مخصوصاً كه فكر مى كنم از سفارشات دين ما هم هست كه آدم بايد خوبى هاى خودش رو فراموش كنه و حالا اگه من توى هر خواستگارى كلى از خودم تعريف كنم و محاسن خودمو بشمارم حتما در روحيه من تأثير منفى ميذاره. به نظر شما من چه طور صحبت كنم كه هم كمال صداقت رو داشته باشم و هم طرف مقابل برداشت درستى از من پيدا كنه؟

در جلسه خواستگارى دختر و پسر با توصيف ويژگى هاى مثبت و منفى خود در صدد آن هستند كه بهتر و بيشتر همديگر را بشناسند نه آن كه خودستايى و فخرفروشى كرده و يا آبروى خود و رازهاى زندگى خود را در معرض خطر قرار بدهند، جلسه خواستگارى جلسه معارفه و آشنايى با روحيات همديگر است تا تناسب يا عدم تناسب آنها براى يكديگر روشن شود.

از اين رو درباره چگونگى صحبت كردن در جلسات خواستگارى به نكات زير توجه شود:

1. دادن اطلاعات دروغ ممنوع است و نبايد اطلاع غلط و دروغ به طرف بدهيد ولى لازم نيست هر راستى را بيان نمود. چه بسيار سخنان راست و صحيحى كه بيان آن موجب فتنه و ايجاد اختلاف مى گردد در آن صورت نبايد آن را گفت.

2. ضمن اين كه صداقت لازم است نبايد توانمندى ها و استعدادها و ويژگى هاى ارزشمند خود را ناديده گرفت و آنها را معرفى نكرد.

3. نكته مهم اين است كه نبايد انتظار داشت كه پسر يك قهرمان و دختر يك فرشته باشد، بلكه چه بسا هر كدام كاستى هايى در زندگى داشته باشند.

4. آنچه در ازدواج شرط است برخوردارى از ايمان و اخلاق و اصالت خانوادگى و سلامت جسمى و روحى و روانى است نه همترازى در همه رفتارهاى فردى، بلكه براساس اصل تفاوت هاى فردى هيچ دو انسانى نمى توانند در تمام جزئيات و رفتارهاى ريز يكسان و شبيه همديگر باشند. بنابراين گفته شده اگر 60 تا 70 درصد از ويژگى هاى طرف مقابل را پسند كرديد و با شما همتراز است تن به ازدواج بدهيد.

5. در ازدواج يك نوع خودسازى و گذشت نهفته است از اين رو تصميم بگيريد با كمك همديگر نقطه ضعف هاى احتمالى را از بين ببريد و به رشد يكديگر كمك كنيد و از تمركز بر روى نكات ريز و جزيى خوددارى نماييد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.