وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نزديكي جنسی در دوران نامزدي

گرچه نزديكى با همسر در دوران عقد از نظر شرعى و قانونى اشكالى ندارد ولى از نظر روانشناختى شايسته نبوده و تأثيرات فرهنگى و روحى منفى فراوانى بدنبال دارد.

0

نزديكي جنسی در دوران نامزدي

 

آميزش جنسى در دوران نامزدى بايد چگونه باشد؟

 

* منظور ما ا ز دورا ن نامزدى، زمانى مى باشد كه پسر و دختر خطبه ى عقد را خوانده اند و رسما و قانونا محرم يكديگر شده اند و يا اگر عقد دايمى (قانونى) صورت نگرفته، عقد موقت را خوانده اند.

اما در خصوص جواب سوالتان بايد گفت كه از دو جنبه الف ج‏فقه و احكام شرعى و ب- روان شناختى مى توان به آن پرداخت.

الف- حكم آميزش در دوران نامزدى از نظر شرعى

زن و مرد در صورتى مى‏توانند با هم شرعا ارتباط برقرار كنند كه بعد از مراسم عرفى خواستگارى، صيغه عقد ازدواج (دائم يا موقت) بين آنها جارى شده باشد وگرنه مثل دو فرد بيگانه هستندكه نمى‏توانند با هم ارتباط داشته باشند. در اين صورت، حتى نگاه كردن آنها به يكديگر نيز اگر از روى لذت و شهوت باشد حرام است. در حالت بدون لذت و شهوت هم مرد فقط مى‏تواند به دست‏ها و صورت زن نگاه كند و زن هم تنها مى‏تواند به جاهايى كه عرفا مردها نمى‏پوشانند (مثل سر، صورت و دست‏ها) نگاه كند. بنابراين شرط مهم در دوران نامزدى از نظر اسلام همين است و شرايط يا راهى ديگر براى ارتباط وجود ندارد و به صِرف خواستگارى و قول و قرار عرفى، زن و مرد به يكديگر حلال نمى‏شوند.

وقتى عقد ازدواج خوانده شد، زن و شوهربرهم حلال شده و هرگونه استفاده و لذتى را مى تواند از هم ببرند. على القاعده در اين مدت نيز زن و شوهر حقوقى برابر با دوران پس از زفاف دارند مگر آن كه از قبل شروط خاصى را قيد كرده و يا عرفا روال معينى معمول باشد به گونه اى كه حالت شرط ضمن العقد را پيدا كند.

در خصوص مورد شما نيز بايد گفت از نظر شرعى آميزش در دوران نامزدى هيچ اشكالى ندارد. البته توجه داشته باشيد كه گرچه مرد در اين زمان حق هر گونه تمتع مشروع را از همسرش دارد، ليكن رسم چنين است كه ((تمتع مخصوص زناشويى)) را تا شب زفاف به تاخير مى اندازندكه در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد.

ب- اما از ديد روان شناختى (كه از تماستان با ما اين طور به نظر مى رسد كه شما نيز به دنبال آن هستيد).

* به اين نكته توجه داشته باشيد كه هيچ تنافى بين شرع و آموزه هاى روان شناختى وجود ندارد ولى در مراجعه به مشاور، عمل به قواعد مشاوره مطلوب به نظر مى رسد.

گرچه نزديكى با همسر در دوران عقد از نظر شرعى و قانونى اشكالى ندارد ولى از نظر روانشناختى شايسته نبوده و تأثيرات فرهنگى و روحى منفى فراوانى بدنبال دارد.

لذا بهتر است چنانچه ضرورتى در اين امر احساس نمى شود اين عمل را به زمان عروسى و شب زفاف موكول كرده و آداب عرفى رعايت گردد. مساله مهم ديگر اين است كه عدم رعايت اين آداب و نزديكى جنسى ممكن است احتمال آبستنى را فراهم آورد كه در اين صورت كم شدن فاصله بين عروسى و تولد فرزند خود موجب مشكلات ديگرى خواهد شد.

* توصيه ها

1- تلاش كنيد فاصله دوران نامزدى و عقد موقت شما زياد طولانى نباشد.

2- سعى كنيد از انعقاد نطفه و بچه دار شدن تا زمان مقتضى ممانعت به عمل آوريد.

* نكته آخر اين است كه گرچه حتى از نظرآموزه هاى دينى، همبستر شدن زن و شوهر و ارضاى غريزه جنسى از اين راه عبادت محسوب مى شود و حتى در روايتى آمده است اگر كسى عمل نزديكى با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد به يكى از سنت هاى پيامبران (ص) عمل كرده است ولى از ديدگاه عرفى و فرهنگ عمومى بهتر است آميزش جنسى تا زمان ازدواج وشروع زندگى مشترك به تاخير افتد. تجربه نيز نشان داده كه اين كار باعث تشديد علاقه زوجين نسبت به هم شده واز سوى ديگرانگيزه زوجين را در برداشتن موانع ازدواج وشروع زندگى مستقل تقويت مى كند.

گاه برخى جانواده ها به اين علت مخالف اين موضوع هستند كه شاهد شكست بعضى از ازدواج ها در دوران عقد بوده اند لذا مى خواهند در اين صورت آسيبهاى وارد شده به دختر كاهش يابد. البته باز تاكيد مى كنيم كه شما مى توانيد هر گونه لذت جنسى را از همديگر داشته باشيد ولى توصيه مى كينم به عقايد ورسم ورسوم خانواده هاى خود كه بى شك خالى از حكمت نيست احترام بگذاريدواين موضوع را تا زندگى مشترك به تاخير اندازيد.

با آرزوى زندگى شاد و سر افراز براى شما و همسر گراميتان /. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.