وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مستحبات نماز جماعت چیست

0

مستحبات نماز جماعت چیست

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

چیزهایی که در نماز جماعت مستحب است

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر ماموم یک مرد باشد]

مسأله 1480 اگر ماموم یک مرد باشد، مستحب است طرف راست امام بایستد و اگر یک زن باشد (1) (مستحب است (2) در طرف راست امام طوری بایستد که جای سجده اش مساوی زانو یا قدم امام باشد (3)) و اگر یک مرد و یک زن یا یک مرد و چند زن باشند مستحب است مرد طرف راست امام و باقی پشت سر امام بایستند و اگر چند مرد یا چند زن باشند مستحب است پشت سر امام بایستند و اگر چند مرد و چند زن باشند مستحب است مردها عقب امام و زنها پشت مردها بایستند.

این مسأله در رساله آیت اللّه فاضل نیست

 (1) (سیستانی:) باز هم مستحب است که در طرف راست امام بایستد ولی باید از او عقب تر بایستد، لا اقل ّ به مقداری که جای سجده او مساوی جای دو زانوی امام در حال سجده باشد و اگر یک مرد و یک زن یا یک مرد و چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راست امام بایستد و یک زن یا چند زن پشت سر امام بایستند، و اگر چند مرد و یک یا چند زن باشند، مستحب است مردها، عقب امام و زنها پشت مردها بایستند.

(2) (مکارم:) مستحب است امور زیر به امید ثواب الهی در جماعت رعایت شود: اگر مأموم یک مرد است، در طرف راست امام، یا کمی عقب تر از او بایستد و اگر یک زن است..

(3) [در رساله آیت اللّه بهجت، به جای قسمت داخل پرانتز آمده است: مستحب است پشت سر امام بایستد (خوئی، تبریزی، زنجانی:) مسأله بنا بر احتیاط واجب اگر مأموم یک مرد باشد، (خوئی، زنجانی: قدری عقب تر) طرف راست امام بایستد و اگر یک یا چند زن باشد، پشت سر امام بایستد و اگر یک مرد و یک زن یا یک مرد و چند زن باشند، مرد طرف راست امام (خوئی، زنجانی: قدری عقب تر) بایستد و یک یا چند زن پشت سر امام بایستند و اگر چند مرد و یک یا چند زن باشند، مردها عقب امام و زنها پشت مردها بایستند.

(زنجانی:) بنا بر احتیاط..

(صافی:) مسأله اگر مأموم یک مرد باشد، بنا بر احتیاط واجب طرف راست امام قدری عقب تر بایستد. و اگر یک زن باشد، مستحب است در طرف راست امام طوری بایستد که جای سجده اش مساوی زانو یا قدم امام باشد. و اگر یک مرد و یک زن یا یک مرد و چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راست امام و باقی پشت سر امام بایستند. و اگر چند مرد یا چند زن باشند مستحب است پشت سر امام بایستند. و اگر چند مرد و چند زن باشند مردان پشت سر امام، و زنان پشت سر مردان بایستند.

[اگر امام و مأموم هر دو زن باشند]

مسأله 1481 اگر امام و مأموم هر دو زن باشند احتیاط آن است که امام کمی جلوتر بایستد (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه فاضل نیست

 (1) (اراکی، صافی، زنجانی:) بهتر است که ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.

(خوئی، سیستانی:) احتیاط واجب آن است که همه ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد. (مکارم:) در یک صف می ایستند ولی امام کمی جلوتر می ایستد.

(بهجت:) بدون تقدّم امام بر مأموم کنار هم می ایستند.

(تبریزی:) واجب است بنا بر احتیاط ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.

(گلپایگانی:) مسأله در نماز میت که امامت زن بر زنان جایز است بهتر است که ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.

[مستحب است امام در وسط صف بایستد]

مسأله 1482 مستحب است امام در وسط صف بایستد و اهل علم و کمال و تقوی در صف اول بایستند.

[مستحب است صفهای جماعت منظم باشد]

مسأله 1483 مستحب است صفهای جماعت منظم باشد (1) و بین کسانی که در یک صف ایستاده اند فاصله نباشد و شانه آنان ردیف یکدیگر باشد.

(1) (زنجانی:) منظم و نزدیک یکدیگر باشد..

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

[مستحب است بعد از گفتن قَد قَامَت ِ الصَّلاهُ]

مسأله 1484 مستحب است بعد از گفتن (1) «قَد قَامَت ِ الصَّلاهُ» مأمومین برخیزند.

(1) (اراکی:) مستحب است هنگام گفتن.. این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

[رعایت حال مأمومی که از دیگران ضعیف تر اند]

مسأله 1485 مستحب است امام جماعت حال مأمومی را که از دیگران ضعیف تر است رعایت کند (1) و عجله نکند تا افراد ضعیف به او برسند و نیز مستحب است قنوت و رکوع و سجود را طول ندهد، مگر بداند همه کسانی که به او اقتدا کرده اند مایلند.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، خوئی، اراکی، سیستانی، تبریزی، صافی، زنجانی:) و قنوت و رکوع و سجود را طول ندهد (زنجانی: و نیز عجله نکند تا ضعیف ترین شخص به او برسد) مگر بداند همه کسانی که به او اقتدا کرده اند، مایلند.

[مستحب است امام جماعت در حمد و سوره]

مسأله 1486 مستحب است امام جماعت در حمد و سوره و ذکرهایی که بلند می خواند صدای خود را به قدری بلند کند که دیگران بشنوند ولی باید بیش از اندازه صدا را بلند نکند.

[اگر امام در رکوع بفهمد کسی تازه رسیده]

مسأله 1487 اگر امام در رکوع بفهمد کسی تازه رسیده و می خواهد اقتدا کند مستحب است رکوع را دو برابر همیشه طول بدهد و بعد برخیزد، اگر چه بفهمد کس دیگری هم برای اقتدا وارد شده است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 1208 مستحب ّ مؤکد است که امام بعد از نماز خود بنشیند تا همه مأمومین از نماز فارغ شوند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/he9hVp 

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. فاصله بین زن و مرد در نماز
  2. قیمت نماز و روزه استیجاری امسال
  3. تکرار نماز جماعت چه حکمی دارد
  4. اقتدا به امام جماعت نماز واجب و احتیاط
  5. جای ایستادن امام جماعت نسبت به ماموم
  6. ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت
  7. اقتدا به امام جماعت زودتر از صفهای جلو
  8. باطل بودن نماز امام جماعت


کلید: مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیستمستحبات نماز جماعت چیست مستحبات نماز جماعت چیست 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.