وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فاصله بین زن و مرد در نماز

آيا محل ايستادن خانم‏ ها در نماز، بايد عقب‏ تر از مردها باشد؟/زن باید در نماز، عقب‌تر از مرد بایستد و جاى سجده او از جاى سجده مرد کمى عقب‌تر باشد و الّا نمازش باطل است، و در این حکم محرم و نامحرم تفاوتى ندارد، ولى اگر …

4

فاصله بین زن و مرد در نماز

فهرست این نوشتار:

 

جلوتر ایستادن زن در نماز

آيا محل ايستادن خانم‏ ها در نماز، بايد عقب‏ تر از مردها باشد؟

آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب‏ تر از مرد بايستد.

آيةاللَّه تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[2]

آيةاللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[3]

آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[4]

آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[5] 

آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[6]

  • [1]- توضيح‏ المسائل مراجع، م 886 و نورى، توضيح ‏المسائل، م 9-887.
  • [2]-توضيح‏المسائل مراجع، م 886.
  • [3]- توضيح ‏المسائل مراجع، م 886 و خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 374.
  • [4]– توضيح‏ المسائل مراجع ، م 886.
  • [5]-توضيح‏ المسائل مراجع، م 886.
  • [6]- وحيد، توضيح‏المسائل، م 895 – 896. (رساله دانشجويي، پرسمان)

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 374: آیا این گفته که باید مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بایستند، صحیح است؟

ج: بنا بر احتياط واجب لازم است بين زن و مرد در حال نماز، حداقل يک وجب فاصله باشد و در اين صورت اگر زن و مرد محاذى يکديگر بايستند يا زن جلوتر از مرد بايستد نماز هر دو صحيح است.

منبع سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 مسأله ـ زن باید در نماز، عقب‌تر از مرد بایستد و جاى سجده او از جاى سجده مرد کمى عقب‌تر باشد و الّا نمازش باطل است، و در این حکم محرم و نامحرم تفاوتى ندارد، ولى اگر میان مرد و زن دیوار، یا پرده و مانند آن باشد، یا به اندازه ده ذراع (تقریبآ 5 متر) فاصله باشد اشکال ندارد.

مسأله ـ اگر زن در کنار مرد، یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند نماز هر دو باطل است، امّا اگر یکى قبلا وارد نماز شده باشد نماز او صحیح، و نماز دومى باطل است.

 

سؤال ـ با توجّه به این که شرط مذکور در دو مسأله بالا، در مسجدالحرام رعایت نمى‌شود، و زنها در ردیف مردها و گاهى جلوتر از آنها به نماز مى‌ایستند، نماز طواف و سایر نمازهاى واجب و مستحبّ آنها چه حکمى دارد؟
جواب : در آنجا اشکالى ندارد.

سؤال ـ آیا بودن پرده و دیوار و مانند آن، بین زنان و مردان در حال نماز خواندن و موعظه کردن لزومى دارد؟
جواب : بودن پرده بهتر است، ولى واجب نیست، مشروط بر این که موازین شرعى رعایت شود.

 

مسأله ـ بودن مرد با زن نامحرم در جاى خلوت، که دیگرى نمى‌تواند به آنجا وارد شود، اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است، و نماز خواندن در آنجا نیز اشکال دارد. همچنین نماز خواندن در محلّى که مجلس گناه است، مثل این که در آنجا شراب مى‌نوشند، قمار مى‌زنند، یا غیبت مى‌کنند، اشکال دارد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید:

مسأله ـ براى زنها بهتر آن است که نماز را در خانه بخوانند، ولى اگر خود را از نامحرم بخوبى حفظ کنند بهتر است در مسجد بخوانند، و اگر راهى براى یاد گرفتن مسائل اسلامى جز از طریق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند.

منبع سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي.


آيت الله وحيد خراساني
آيت الله وحيد خراساني

ایستادن مرد و زن محاذی هم دیگر در حال نماز

[إستفتاء] در مقام ابراهیم بواسطه ازدحام ممکن نیست در موقع نماز طواف واجب، مرد یا زن طورى بایستند که محاذى هم و یا زن جلوتر از مرد مشغول نماز نباشد آیا نماز آنان صحیح است ؟جواب) باید بین مرد و زن در حال نماز مقدار یک وجب فاصله باشد

نماز خواندن زن و مرد کنار هم

[مناسک محشّی ۸۰۸] گاهى در پشت مقام ابراهیم (علیه السلام) جمعیت زیاد است و چون زن و مرد کنار هم قرار مى گیرند، احیاناً مورد فشار ازدحام واقع مى شوند، بدون اینکه ریبه و فسادى در بین باشد، آیا به نماز طواف ضرر نمى رساند؟

جواب) در صورتى که رعایت فاصله یک وجب بشود مانعى ندارد .

فاصله بین زن و مرد در نماز

سؤال ۱۸۱. آیا در مسجدالحرام رعايت فاصله بين زن و مرد در نماز لازم است؟

جواب) بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل مقدار يك وجب فاصله باشد ولي نماز خواندن در فاصله كمتر از ده ذراع در غير شهر مكه مكروه است . اگر زن برابر مرد يا جلوتر در كمتر از فاصله اي كه ذكر شد بايستد و باهم وارد نماز شوند بايد نماز را دوباره بخوانند و همچنين است بنابر احتياط واجب در صورتي كه يكي زودتر از ديگري به نماز بايستد.
(استفتاء/15058) (منهاج 2/م 545) (رساله/م896).

منبع سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی وحيد خراساني .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

شرط ششم: باید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ زن عقب‌تر از مرد بایستد، اقلاً به مقداری که جای سجده او برابر جای دو زانوی مرد در حال سجده باشد.
مسأله ۸۷۳ ـ اگر زن برابر مرد یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید نماز را دوباره بخوانند. و همچنین است اگر یکی زودتر از دیگری به نماز بایستد.

مسأله ۸۷۴ ـ اگر بین مرد و زن که برابر هم ایستاده‌اند یا زن جلوتر ایستاده و نماز میخوانند، دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد که یکدیگر را نبینند، یا آنکه فاصله بیش از ده ذراع (تقریبا چهار متر و نیم) باشد، نماز هر دو صحیح است.

منبع سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی آيت الله سيستاني.


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله893. نماز در جايي كه تار و مانند آن استعمال مي‎كنند، باطل است.

مسأله894. بودن مرد و زن نامحرم در اطاقي كه كسي در آنجا نيست و كسي هم نمي‎تواند وارد شود، حرام است، و نمازشان هم در آنجا صحيح نيست؛ ولي اگر يكي از آنان مشغول نماز باشد، و ديگري كه با او نامحرم است وارد شود، نماز او اشكال ندارد.

مسأله895. مكروه است زن در نماز جلوتر از مرد يا محاذي با او بايستد، و بهتر است طوري بايستد كه جاي سجده او كمي از جاي ايستادن مرد عقب‎تر باشد.

مسأله896. اگر زن، برابر مرد يا جلوتر بايستد، نماز هر دو صحيح است؛ چه با هم وارد نماز شوند يا به ترتيب. بلي، ثواب نماز هر كدام كه بعد مشغول نماز شده‎اند كمتر است، ولي بنابر احتياط مؤكد سزاوار است در صورتي كه هر دو با هم وارد نماز شوند، هر دو و در صورتي كه به ترتيب وارد شده باشند كسي كه بعد وارد شده نماز را اعاده نمايد.

مسأله897. اگر بين مرد و زن، ديوار، يا پرده و يا چيز ديگري باشد كه يكديگر را نبينند، يا بين آنان اقلاً ده ذراع كه تقريباً پنج ذرع مي‎شود فاصله باشد، چنان‌چه زن برابر مرد يا جلوتر از او باشد، نماز هر دو صحيح است، و كراهت هم ندارد، و هم‌چنين است اگر مكان يكي از آنان به قدري بلند باشد كه نگويند زن جلوتر از مرد يا برابر او ايستاده است.

منبع سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی صافي گلپايگاني.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. امیر می گوید

    سایت خوب و مفیدیه اما کاش انقد جهان غرب جاذبه داره ما هم تنها به پاسخگویی به سوالات شرعی اکتفا نمیکردیم
    البته دزدی های این پدر سوخته های بی دین واسه جوونای ما امیدو ارزو نذاشته خدا فقط امام زمان رو برسونه که تنها اون آقاست و تنها اون آقا چاره سازه
    التماس دعای خیر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از اینکه مخاطب هدانا هستید خدا را شاکریم و افتخار می کنیم. اینکه جاذبه های مادی زیاد است بله واقعا زیاد شده، اما ما و شما هر کدام از ما باید به نحوی ناصر دین خدا باشیم. فقط روحانیت مسئول دین نیست شما نیز و تمام مومنان وظیفه دارند که در راه ترویج دین کار کنند که متاسفانه کمتر به این قسمت توجه می شود. اگر همه ما با هم تلاش می کردیم شرایط بسیار متفاوت از این می شد.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. آرش می گوید

      دوست عزیز
      وضعیت موجود نتیجه انقلاب نیست بلکه نتیجه انتخاب است.
      اگر امیرالمومنین ع هم حاکم بشود ولی مردم چیزی را نخواهند، حضرت کاری نمیتواند انجام دهد. مثلا در صفین مردم انتخاب ناصالح داشتند و به حرف رهبر خودشان گوش ندادند. یا در جریان نماز تراویح، که امیرالمومنین ع درمقابل خواسته مردم نتوانست این بدعت را بردارد.

  2. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

    امتیاز بینندگان:5 ستاره