وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رفتن به رستوران هایی که شراب سرو می کنند

0

رفتن به رستوران هایی که شراب سرو می کنند

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله167ـ مسلمانان میتواند به رستوران هایی که همراه طعام ،شراب می فروشند برود به شرط آنکه رفتن او ترویج کار این رستوران هانشود البته بنابر احتیاط واجب بر سر میزی که شراب نهاده شده نباید بنشیند و یا در آن میز بخورد.

مسئله 184ـ می دانیم که نشستن بر سر سفره ای که در آن شراب نهاده اند حرام است و مسلمان در چنان مکانی نباید بنشیندامّا مقصود از سفره در اینجا چیست؟ آیا از آن، یک مجلس است هرچند که میزها و سفره های متعدد چیده و یا گشود شود و یا این مقصود، سفره و میز واحد است طوری که اگر میزها و سفره ها از یکدیگرفاصله داشته باشند می توان بر سر سفره و یا میزی که در آن شراب نیست، نشست؟

جواب ـ یکی بودن سفره و یامیز، معتبر است با علم به اینکه حرمت نشستن بر سر سفره و یا میزی که در آن شراب نهاده اند، مبنی بر احتیاط است بلی خوردن و نوشیدن بر سر چنین میز و سفره ای بنابر اقوی، حرام است.

مسئله 185ـ اگر مسلمانی وارد قهوه خانه شود و بنشیند تا چای بخورد اتفاقاً کسی بیاید و برای شرابخواری در همان میز ه او نشسته، بنشیند آیا بر او واجب می شود که دست از خوردن چای بکشد و بیرون رود؟

جواب ـ بلی، همانگونه که گذشت، واجب می شود او از چای خوردن منصرف و از سر آن میز بلند شود.

مسئله 286ـ آیا می توان در رستورانی که به مشتریان، مشروبات الکلی سرو می شود، کار کرد بخصوص اگر شخصاً شراب برای مشتری نمی آورد بلکه فقط در زمینه شستشوی جامها و پیاله ها کار می کند؟

جواب ـ نظافت جام ها و پیاله ها ار مقدمه شربخواری باشد، شرعاً حرام است.

پرسش: من در یک جایی کار می کنم که گاهی اوقات مجبور به سرو مشروبات الکلی می باشم حکم آن چیست ؟

پاسخ: حرام است.

پرسش: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قانون آمریکا اگر یک رستوران مشروبات الکلی نفروشد مردم می توانند مشروب خود را با خود به رستوران ببرند. سؤال این است که آیا شرعاً اجازه داریم که یک رستوران با این اوصاف تأسیس کنیم؟

پاسخ: مانعی ندارد.

۱۰پرسش: ارایه مشروبات الکلی وفروش آن در رستوران چه حکمی دارد؟

پاسخ: حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.