حکم نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب
خوردن و آشامیدن از سفره ای که در آن شراب می خورند چه حکمی دارد؟

حکم نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب
فهرست این نوشتار:
حکم نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب
منظور از شراب، هر مایع مست کنندهای است ، حتّی نوشیدن یک قطره شراب و کمتر از آن نیز حرام است.
[حرمت و چرایی حرمت شراب]
مسأله 2633 آشامیدن شراب (1) حرام و (2) در بعضی از اخبار بزرگترین گناه شمرده شده است (و اگر کسی آن را حلال بداند در صورتی که ملتفت باشد که لازمه حلال دانستن آن، تکذیب خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم میباشد کافر است (3).
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: شراب ریشه بدیها و منشأ گناهان است و کسی که شراب میخورد، عقل خود را از دست میدهد و در آن موقع خدا را نمیشناسد و از هیچ گناهی باک ندارد و احترام هیچ کس را نگه نمیدارد و حق ّ خویشان نزدیک را رعایت نمیکند و از زشتیهای آشکار رو نمیگرداند (4) و روح ایمان و خدا شناسی از بدن او بیرون میرود و روح ناقص خبیثی که از رحمت خدا دور است در او میماند و خدا و فرشتگان و پیغمبران و مؤمنین، او را لعنت میکنند و تا چهل روز نماز او قبول نمیشود و روز قیامت روی او سیاه است (5) و زبان از دهانش بیرون میآید و آب دهان او به سینهاش میریزد و فریاد تشنگی او بلند است.
(1) (اراکی): و هر چیزی که انسان را مست میکند..
(2) (مکارم): آشامیدن شراب حرام و از گناهان کبیره است، بلکه..
(3) (خوئی)، (گلپایگانی)، (تبریزی)، (صافی): اگر کسی آن را حلال بداند کافر است..
(زنجانی): آشامیدن شراب، حرام و در بعضی از اخبار بزرگترین گناه شمرده شده است و اگر کسی حرمت آن را انکار ورزد، چنانچه شبههای در حق ّ وی نباشد شرعاً کافر بشمار میآید مگر شهادتین را بر زبان جاری ساخته و بدانیم که به خدا و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ایمان قلبی دارد.. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه (سیستانی) نیست]
(4) (سیستانی): و اگر جرعهای از آن بنوشد خدا و ملائکه و پیامبران و مؤمنان او را لعنت کنند، و اگر تا حد مستی بنوشد روح ایمان و خدا شناسی از او بیرون میرود و روح ناقص خبیثی به جای آن قرار میگیرد و تا چهل روز نماز او قبول نمیشود.
(زنجانی): و هر کس جرعهای از شراب بنوشد تا چهل روز نمازش قبول نمیشود، کسی که به خوردن شراب عادت کرده که هر گاه آن را بدست آورد مینوشد، همچون بت پرست به نزد خداوند میرود، شراب خوار در روز قیامت رویش سیاه است و زبان ازدهانش بیرون میآید و آب دهان او به سینهاش میرسد و فریاد تشنگی او بلند است.
(5) (مکارم): بقیه مسأله ذکر نشده.
مسأله اختصاصی
(مکارم): مسأله 2265 منظور از شراب، هر مایع مست کنندهای است و آبجو نیز جزء مشروبات الکلی است، حتّی نوشیدن یک قطره شراب و کمتر از آن نیز حرام است.
[نشستن بر سر سفره شراب]
مسأله 2634 سر سفرهای که در آن شراب میخورند، اگر انسان یکی از آنان حساب شود بنا بر احتیاط واجب (1) نباید نشست (2) و چیز خوردن از آن سفره حرام است.
(1) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیات عظام: (نوری) و (فاضل) نیست]
(2) (بهجت)، (نوری): و از چیز خوردن از آن سفره هم باید اجتناب کرد.
(اراکی)، (خوئی)، (گلپایگانی)، (تبریزی)، (صافی): مسأله نشستن سر سفرهای که در آن شراب ((اراکی): و یا چیزی که انسان را مست میکند «مُسکِر») میخورند، اگر انسان یکی از آنان حساب شود حرام است و همچنین چیز خوردن از آن سفره حرام میباشد.
(مکارم): مسأله سفرهای که بر سر آن شراب میخورند اگر انسان یکی از آنان حساب شود، نشستن کنار آن و چیز خوردن از آن سفره حرام است هر چند غذای حلال باشد.
(سیستانی): مسأله چیز خوردن از سفرهای که در آن شراب میخورند، حرام است، و همچنین نشستن بر سر چنین سفرهای بنا بر احتیاط واجب.
(زنجانی): مسأله سر سفرهای که در آن شراب خورده میشود نباید نشست و خوردن از غذای آن سفره نیز حرام است، بلکه به احتیاط واجب از سفرهای که پیشتر در آن شراب خورده شده است نباید غذا خورد.
- توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

خوردن و آشامیدن از سفره ای که در آن شراب می خورند چه حکمی دارد؟
پاسخ:
سر سفره ای كه در آن شراب می خورند اگر انسان يكی از آنان حساب شود، بنابر احتياط واجب نبايد نشست و چيز خوردن از آن سفره حرام است.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
نشستن بر سفره ای که شراب می نوشند
پرسش : خوردن و آشامیدن از سفره ای که در آن شراب می خورند چه حکمی دارد؟
پاسخ : سفرهاى که بر سر آن شراب مىخورند اگر انسان یکى از آنان حساب شود نشستن کنار آن و خوردن از آن سفره حرام است هرچند غذاى حلال باشد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
مطابق نظر آيت الله سيستاني
مسئله166ـ خوردن از سفره که بر آن شراب و مسکرات ، خورده میشود ، حرام است و حتی بنابر احتیاط واجب ،نشستن بر سر چنان سفره نیز حرام می باشد . (9)
مسئله167ـ مسلمانان میتواند به رستوران هایی که همراه طعام ،شراب می فروشند برود به شرط آنکه رفتن او ترویج کار این رستوران هانشود البته بنابر احتیاط واجب بر سر میزی که شراب نهاده شده نباید بنشیند و یا در آن میز بخورد.
مسئله 184ـ می دانیم که نشستن بر سر سفره ای که در آن شراب نهاده اند حرام است و مسلمان در چنان مکانی نباید بنشیندامّا مقصود از سفره در اینجا چیست؟ آیا از آن، یک مجلس است هرچند که میزها و سفره های متعدد چیده و یا گشود شود و یا این مقصود، سفره و میز واحد است طوری که اگر میزها و سفره ها از یکدیگرفاصله داشته باشند می توان بر سر سفره و یا میزی که در آن شراب نیست، نشست؟
جواب ـ یکی بودن سفره و یامیز، معتبر است با علم به اینکه حرمت نشستن بر سر سفره و یا میزی که در آن شراب نهاده اند، مبنی بر احتیاط است بلی خوردن و نوشیدن بر سر چنین میز و سفره ای بنابر اقوی، حرام است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.
یه شخصی نمیدانسته که به این مهمانی که دارن میبرنش قصد شراب و عرق خوردن در ان را دارند.
و اصلا حکم شراب را نمیدانسه تا این قبیح و ازگناهان کبیره است.
دیگر چه برسه به اینکه حکم نشستن سر سفره را بداند.و به ناچار سر سفره نشسته ولی فقط از وسط سفره چند تا چیپس خورده.
در ان مجلس نمازش هم اول وقت خوانده.
الان بعدش که اومده حکمش رو خونده فهمیده این کار نیز حرام است.
ایا اصلا باتوجه به این که نمیدانسته در ان جمع چه میخواهند بکنند و اینکه نمیدانسته حتی نشیتن سر سفره و خوردن خوردنی حلالم از ان حرامس ،باز کارحرام انجام داده؟
راه جبرانش چیست؟
سلام علیکم
اگر نمی دانسته که شراب می آورند یا افراد اهل چنین گناهانی هستند، گناهی بر او نیست اما اگر غیر از این هست باید توبه کرد و سزاوار است مومنین و مونات با چنین افرادی ارتباط نداشته باشند.
وفقکم االله لکل الخیر
سلام
یک نفر مشروب خورده (مثلا چند روز قبل ) الان دستاشو شسته و غذا درست کرده.
میشه از این غذا خورد؟
سلام علیکم
اگر غذا پاک و حلال باشد می شود از این غذا استفاده کرد.
باید نسبت به این شخص با شرایط نهی از منکر داشت که مرتکب این گناه کبیره نشود.
اعاذنا الله من شرور انفسنا