وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رجعت در دین یهود

0

رجعت در دین یهود

آيا بحث رجعت را اديانى مانند يهوديت قبول دارند يا خير؟

بر اساس آنچه درلغت‏نامه ‏ى دهخدا آمده‏است، كلمه‏ى رجعت نزد شيعه، بازگشت امام است پس از غيبت او و يا در نزد برخى اديان، بازگشت حضرت عيسى، عليه‏السلام، به دنيا در آخرالزمان و يا اعتقاد به بازگشت حضرت رسول، صلى‏الله عليه و آله.

البته رجعت به اين معنا و مفهوم، بيش‏تر پيرامون بازگشت منجى و مصلح آخرالزمان است و به عبارتى موعود ملل كه در تمام اديان و مذاهب مختلف جهان، اعم از وثنيت، كليميت، مسيحيت، مجوسيت، اسلام و… از اين مصلح آخرالزمان كه عدالت‏گستر و پايان‏دهنده‏ى جنايت‏هاى انسان مى‏باشد، گفت‏وگو شده‏است. نويد آن مصلح بزرگ جهان، علاوه بر قرآن مجيد، در تمام كتاب‏هاى آسمانى چون انجيل، تورات و زبور آمده‏است. اگرچه غير از قرآن مجيد، ساير كتاب‏هاى‏آسمانى تحريف شده‏اند، ولى جملاتى از دستبرد ديگران مصون مانده‏است. در زبور داوود، عليه‏السلام، كه با عنوان مزامير در لابه ‏لاى عهد عتيق آمده‏است، نويدهايى درباره‏ى ظهور مهدى موعود، عج، داده شده‏است كه مى‏توان گفت در هر بخش از زبور اشاره‏اى به ظهور آن حضرت، نويدى از پيروى صالحان بر شريران، تشكيل حكومت واحد جهانى، تبديل اديان و مذاهب به يك دين محكم و آيين مستقيم موجود است. يكى از آياتى كه در قرآن مجيد درباره‏ى امام زمان (عج) است و در روايت‏هاى متواتر از طريق شيعه و سنى به ظهور آن حضرت تفسير شده‏است، آيه‏ى 105 سوره‏ى انبياست كه مى‏فرمايد: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادى الصالحون علاوه بر ذكر تورات، در زبور نوشتيم كه بندگان صالح من، وارث زمين خواهند شد» و جالب اين‏كه همين عبارت در زبور فعلى از دست‏خوش تحريف، مصون مانده‏است.

اين عبارت، متنى از زبور است كه: «زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند، وارث زمين خواهند شد. هان بعد از اندك زمانى شرير نخواهد بود» و در آخر فصل، مصلح آخرالزمان را كسى مى‏داند كه مى‏آيد و قوم‏ها را به انصاف، داورى خواهد نمود و آسمان و زمين را شاد مى‏كند و….

عهد عتيق نيز براى مهدى موعود يا همان منجى آخرالزمان، همين صفات عدالت‏گسترى و ياورى مظلومان را بيان مى‏كند و مى‏گويد «اگر چه تأخير نمايد، برايش منتظر باش زيرا كه البته خواهد آمد و درنگ نخواهند نمود بلكه جميع امت‏ها را نزد خود جمع مى‏كند و تمامى قوم‏ها را براى خويشتن فراهم مى‏آورد» و در عهد جديد (اناجيل) آمده است «درباره‏ى مصلح آخر الزمان كه با شكوه و جلال ظهور خواهد كرد، تحت عنوان پسر انسان كه البته هيچ‏كس زمان ظهورش را نمى‏داند». توضيح اين‏كه كلمه‏ى «پسر انسان» مطابق نوشته‏ى يك دانشمند غربى، در كتاب قاموس مقدس، هشتاد بار در عهد جديد تكرار شده است. كه فقط سى مورد آن قابل تطبيق با حضرت عيسى، عليه‏السلام، مى‏باشد و پنجاه مورد ديگرش جز با مهدى موعود (عج) تطبيق نمى‏كند.

چنانچه ذكر شد، رجعت به معناى بازگشت امامت پس از غيبت و منتظر بودن در بسيارى از اديان حتى كتب مقدس هنديان نيز ذكر شده‏است و جنبه‏ى عمومى دارد.

معناى ديگر رجعت كه از مسلمات مذهب اماميه است، عبارت‏است از رجوع نمودن عده‏اى از مؤمنان خالص و ساير اهل بيت، عليهم‏السلام، و نيز عده‏اى از آن‏هايى كه محض در كفر و شكر و عناد بوده‏اند، به دنيا، در زمان ظهور حضرت مهدى (عج). اين مطلب امرى است كه عقلاً ممكن و امتناع ذاتى ندارد و نسبت به قدرت حضرت آفريدگار سهل است و امامان معصوم، عليهم‏السلام، به آن خبر داده‏اند. علامه محمدباقر مجلسى (ره) مى‏گويد: «قريب دويست حديث درباره‏ى رجعت وارد شده‏است و اعتقاد اجمالى به آن واجب است و دانستن كيفيت رجعت و مدت آن و تعيين افرادى‏كه به دنيا بر مى‏گردند لازم نيست. دليل بر اثبات اين عقيده، اجماع اماميه است زيرا احدى از آن‏ها با اين عقيده مخالفت نكرده‏است، البته اقليت بسيار كوچكى از شيعه، رجعت را به معناى بازگشت و حكومت اهل بيت، عليهم‏السلام، تفسير كرده‏اند، نه بازگشت و زنده شدن مردگان. كه اين مفهوم لطمه‏اى به اجماع نمى‏زند».

در قرآن مجيد رجعت، اجمالاً در پنج مورد از امت‏هاى پيشين آمده‏است.

(بقره/ 59، 56، 73، 243 و 259 مائده/ 110).

آخرين سخن اين‏كه شيعه در عين اعتقاد به رجعت كه آن را از مكتب اهل بيت، عليهم‏السلام، گرفته است، منكران رجعت را كافر نمى‏شمارد چرا كه رجعت از ضروريات مذهب شيعه است نه از ضروريات اسلام. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى‏

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.