وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مهارت ارتباطی خوب گوش کردن زن و شوهر

روش ها وراهکارهاي دوام زندگي زوجين(1)(خوب گوش دادن اولين مهارت در تضمين ارتباط)

گوش دادن فعال یک مسیر دو طرفه و فرایندی مشارکتی است. 3 اصل را در گوش دادن فعال هرگز نبايد فراموش نکنید:1. نقل بيان کنيد 2. شفاف سازي کنيد  3. بازخورد دهيد.

1

مهارت ارتباطی خوب گوش کردن زن و شوهر

درست گوش دادن یکی از اساسی ترین مهارت های ارتباطات بین فردی محسوب می شود و مهارتي است که بسياري از زوج‌ها و بويژه زوج هاي جوان از آن اطلاع لازم را ندارند.

چکیده نشست پژوهشی:

–   طلاق مقوله‌اي است که از عوامل اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي؛  اعتقادي و ديني و آموزشي و … تاثير مي پذيرد.

– درست گوش دادن يک مهارت مهمي است که بسياري از زوجين آن را بلد نيستند که اين مساله مي تواند باعث شروع بسياري از تنش ها در زندگي زوجين و بويژه زوج هاي جوان باشد.

–  گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط و مع الاسف اين مهارتي است که در بخش عمده اي از سيستم آموزشي و تربيتي مورد اغفال قرار گرفته است.

به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و مهارت گوش دادن را که عنصر سازنده‌ی موفقیت است در خو پرورش دهیم.

-اهميت مهارت هاي زندگي در بقاي زندگي زناشويي به حدي بالاست که بسياري از مسئولان معتقدند آموزش مهارت‌های زندگی باید يک الزام قانونی براي زوجين شود.

نداشتن مهارت‌های زندگی عامل ‌بسياري از طلاق‌ها در جوامع مختلف است. اگرچه همگان بر اين باور هستند که طلاق مقوله‌اي است که از عوامل اقتصادي،  فرهنگي، اجتماعي؛ اعتقادي و ديني و آموزشي و … تاثير مي پذيرد. شايد بتوان گفت تمامي اينها متاثر از عوامل سياسي هستند، اما در نهايت مي توان گفت نقش مهارت‌هاي زندگي در ايجاد يک زندگي ايده‌آل از سوي همگان پذيرفته و تاييد شده است.

اين نوشتار که برگرفته از مطالب مطرح شده در يک نشست تخصصي با موضوع “واکسن طلاق” مي باشد به بررسي روش ها و راهکارهايي مي پردازد که از مجراي آن دوام و قوام زندگي زوجين و بويژه زوج هاي جوان  به نحو موثرتري امکان پذير خواهد شد.

مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی

بقای تضمین زندگی زناشويي زوجين گذر از تمامي مراحل پنج گانه فوق لازم و اجتناب ناپذير است. در اين نوشتار براي رعايت اختصار متن به مرحله اول واکسن طلاق پرداخته مي شود. [1]

مرحله اول مهارت‌های پایه؛ مهارت گوش دادن

گوش دادن فقط شنیدن نیست، بلکه توجه کردن است. گوش دادن درست يک مهارت مهمي است که بسياري از زوجين آن را بلد نيستند که اين مساله مي تواند باعث شروع بسياري از تنش ها در زندگي زوجين و بويژه زوجهاي جوان باشد. زمانی که به صحبت های افراد بازخورد داده می شود، معمولا آن‌ها احساس راحتی بیشتری می کنند و در نتیجه ارتباط باز و صمیمی تری نشان می دهند جداي از اينکه گوش دادن فعال و موثر گامي مهم در جلوگيري از بروز ابهام و واکنش هاي تند است. گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد و به صورت اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ بلکه فرایندي فعال است که براساس تصمیم آگاهانه و درک از پیام های گوینده شکل می گیرد. گوش دادن موثر نه تنها مستلزم توجه کامل شنونده بر گوینده است، بلکه باید علامت های کلامی و غیر کلامی لازم براي گوينده ارسال شود.

 

مهارت ارتباطی خوب گوش کردن زن و شوهر
مهارت ارتباطی خوب گوش کردن زن و شوهر

گوش دادن فعال

گوش‌هایتان را باز  و مغزتان را درگیر کنید. به یاد داشته باشید گوش دادن فعال یک مسیر دو طرفه و فرایندی مشارکتی است. 3 اصل را در گوش دادن فعال هرگز نبايد فراموش نکنید:1. نقل بيان کنيد 2. شفاف سازي کنيد  3. بازخورد دهيد

  • 1. نقل بیان کنید؛ براي رسيدن به اين منظور مي توانيد از عباراتي مانند عبارات زير استفاده کنيد:

2. شفاف سازی کنید: 

 

3- بازخورد دهید

بعد از نقل بیان و پرسیدن سؤالاتی برای شفاف سازی، بايد به واکنش های خود پس خوراند داد، یعنی با آرامش و بدون قضاوت؛ « افکار، احساس ها، نظرات و خواسته های خود را بازگو کرده و تجربه درونی خود را بدون استفاده از موانع گوش دادن بیان کنید ».

 

شاید این مطالب را هم بپسندید:

 

 

د- همدلی کنید

همدلی یا هم‌احساسی، درک احساس و فهم تجربه حسی دیگران با توانایی دید از نگاه آنها و قراردادن خود در جایگاه آنها است. “پرهيز از قضاوت و ارزيابي طرف مقابل و استفاده از قضاوت معلق” و همچنين “دوست داشتن بدون قيد و شرط ديگران” دو گام مهم براي رسيدن به همدلي است.

 

 

 کلام آخر   

درست گوش دادن یکی از اساسی ترین مهارت های ارتباطات بین فردی محسوب می شود و مهارتي است که بسياري از زوج‌ها و بويژه زوج هاي جوان از آن اطلاع لازم را ندارند. کسب این مهارت يکي از عوامل مهم در ارتباطات، موفقیت‌ها و شکست‌های پرهزينه در زندگي به شمار می‌رود. گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط و مع الاسف اين مهارتي است که در بخش عمده اي از سيستم آموزشي وتربيتي مورد اغفال قرار گرفته است. با توجه به اینکه خوب گوش دادن از جمله مهارت‌هایی محسوب می‌شود که در زیربنای تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و مهارت گوش دادن را که عنصر سازنده‌ی موفقیت است در خودمان پرورش دهیم.

iribnews.ir

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام علیکم.
    بسیار مفید بود, بیشتر در خصوص این موارد بزارید.
    خیلی ممنون.