راه های ثابت شدن نجاست
راه های ثابت شدن نجاست
فهرست این نوشتار:
راه ثابت شدن نجاست
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ نجاست هر چیز از سه راه ثابت میشود]
مسأله 121 نجاست هر چیز از سه راه ثابت میشود: اول: آن که خود انسان یقین (1) کند چیزی نجس است (2)، و اگر گمان داشته باشد چیزی نجس است لازم نیست از آن اجتناب نماید (3). بنا بر این غذا خوردن در قهوه خانه و مهمان خانههایی که مردمان لا ابالی و کسانی که پاکی و نجسی را مراعات نمیکنند در آنها غذا میخورند، اگر انسان یقین (4) نداشته باشد غذایی را که برای او آوردهاند نجس است اشکال ندارد (5). دوم: آن که کسی که چیزی در اختیار او است بگوید آن چیز نجس است (6)، مثلًا هم سر انسان یا نوکر یا کلفت (7) بگوید ظرف یا چیز دیگری که در اختیار او است نجس میباشد (8). سوم: آن که دو مرد عادل بگویند چیزی نجس است (9) و نیز اگر یک نفر عادل هم بگوید چیزی نجس است، بنا بر احتیاط واجب (10) باید از آن چیز اجتناب کرد (11).
(1) (گلپایگانی، تبریزی، صافی:) یا اطمینان..
(2) (سیستانی:) یقین یا از راه عقلائی، اطمینان پیدا کند که آن چیز نجس است..
(3) (فاضل:) مگر آن که به واسطه گمان، اطمینانی که مردم عادی آن را علم به حساب میآورند حاصل شود که در این صورت اجتناب لازم است..
(بهجت:) اول: آن که خود انسان یقین یا ظن ّ اطمینان آور پیدا کند که چیزی نجس است، و گر نه لازم نیست از آن اجتناب کند..
(زنجانی:) اول: آن که خود انسان یقین یا اطمینان کند و یا نوع مردم یقین یا اطمینان کنند که چیزی نجس است، و چنانچه در جایی که نوع مردم اطمینان به نجاست ندارند، انسان بر خلاف متعارف اطمینان به نجاست داشته باشد، حکم به نجاست آن نمیشود. و اگر اطمینان شخصی یا نوعی نباشد، اگر چه گمان داشته باشد چیزی نجس است، لازم نیست از آن اجتناب کند.. (4) (گلپایگانی، صافی، تبریزی:) یا اطمینان..
(5) (مکارم:) اول: آن که انسان یقین پیدا کند، ولی گمان حتّی گمان قوی کافی نیست، بنا بر این غذا خوردن در بعضی از اماکن عمومی که گاه انسان گمان قوی به نجس بودن آنها دارد، جایز است مگر آن که یقین به نجاست پیدا کند..
(زنجانی:) تا یقین یا اطمینان شخصی یا نوعی به نجاست غذایی که برای انسان میآورند نباشد، اشکال ندارد..
(6) (بهجت:) و از گفته او اطمینان حاصل گردد..
(7) (زنجانی:) مثلًا هم سر یا خدمتکار انسان یا فروشنده..
(8) (مکارم:) دوّم: آن که ذو الید یعنی کسی که چیزی در اختیار اوست (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است..
(9) (سیستانی:) به شرط آن که از سبب نجاست خبر دهند؛ مثلًا بگویند آن چیز با خون یا بول ملاقات کرده است و اگر یک مرد عادل یا شخصی که مورد وثوق است خبر دهد و اطمینان از گفته او پیدا نشود، احتیاط واجب آن است که از آن چیز اجتناب شود.
(زنجانی:) و با گفتن یک مرد عادل، نجاست ثابت نمیشود.
(10) (گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط لازم..
(11) (خوئی، تبریزی:) اگر یک نفر عادل، بلکه شخص موثّق اگر چه عادل هم نباشد بگوید چیزی نجس است باید از آن چیز اجتناب کرد.
(فاضل:) اگر یک نفر عادل بگوید چیزی نجس است، اجتناب از آن بنا بر احتیاط، لازم است.
(مکارم:) سوّم: دو نفر عادل و یا حتّی یک نفر گواهی دهد. [پایان مسأله]
- توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
. راههای ثابت شدن نجاست
نجـس بودن چیـزی از سه راه ثابت میشود:
۱. خود انسان، یقین کند چیزی نجس است.
۲. ذوالید یعنی کسی که چیزی در اختیار اوست (مانند صاحبخانه، فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است.
۳. دو شخص عادل گواهی دهند.
توجه:
هرگاه کودکی که در آستانهی بلوغ است از نجاست چیزی خبر دهد که در اختیار اوست باید قبول کرد، و به عبارت دیگر گفتهی وی در این باره معتبر است.
* ۳. چگونگی نجس شدن چیزهای پاک
برای این که چیز پاکی نجس شود چهار شرط لازم است:
۱. چیز پاک با چیز نجس ملاقات کند.
۲. هر دو یا یکی از آن دو رطوبت داشته باشد.
۳. رطوبت به قدری باشد که سرایت کند.
۴. ملاقات در داخل بدن نباشد.
توجه:
ملاک رطوبت مسریه (سرایت کننده) این است که به مقداری باشد که رطوبت، هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم دیگر سرایت کند.
پارچه و امثال آن اگر مرطوب باشد و یک نقطهی آن با نجس ملاقات کند، فقط همان نقطه نجس میشود و بقیهی جاهای آن پاک است.
آبی که وارد دهان شده و به اجزای خون منجمد شده در لثه رسیده و سپس از دهان خارج شده محکوم به طهارت است، هر چند احتیاط (مستحب) اجتناب از آن است. همچنین غذایی که با آن اجزا تماس پیدا کرده نجس نیست و فرو بردن آن غذا اشکال ندارد و فضای دهان نیز پاک است.
متنجس اول (چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است)، اگر باز با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آنها تر باشد، آن چیز پـــاک را نجس میکند، و باز متنجس دوم (این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس، نجس شده است)، اگر با چیز پاکی برخورد نماید بنابر احتیاط واجب آن را نجس میکند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود، نجس نمیکند. رساله آموزشی.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
[راه های ثابت شدن نجاست ]راه ثابت شدن نجاست اشیاء
پرسش : از چه راه هایی می توان حکم کرد که چیزی نجس است؟
پاسخ : نجس بودن چیزى از سه راه ثابت مىشود: اوّل آن که انسان یقین پیدا کند، ولى گمان حتّى گمان قوى کافى نیست؛ بنابراین، غذا خوردن در بعضى از اماکن عمومى که گاه انسان گمان قوى به نجس بودن آنها دارد جایز است، مگر آنکه یقین به نجاست پیدا کند. دوم آن که «ذوالید» یعنى کسى که چیزى در اختیار اوست (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است. سوم دو نفر عادل و یا حتّى یک نفر گواهى دهد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
مسأله ۱۳۲. نجاست هر شیئی از سه راه ثابت میشود:
اوّل:آنكه خود انسان یقین یا از راه معقول اطمینان پیدا كند كه آن شیء نجس است و اگر گمان داشته باشد چیزی نجس است، حکم نجس را ندارد. بنابراین غذا خوردن در مکانهای عمومی، رستورانها و مهمانخانههایی كه مردمان لاابالی و كسانی كه پاكی و نجسی را مراعات نمیكنند در آنجا غذا میخورند، اگر انسان اطمینان نداشته باشد غذایی را كه برای او آوردهاند نجس است، اشكال ندارد.
دوم:آنكه كسی كه چیزی در اختیار اوست – ومتّهم نباشد- بگوید آن چیز نجس است، مثل آنکه همسر یا خادم انسان بگوید ظرف یا چیز دیگری كه در اختیار اوست نجس میباشد.
سوم:آنكه دو مرد عادل بگویند که آن شیء، نجس است، به شرط آنكه از سبب نجاست خبر دهند مثلاً بگویند: آن شیء با خون یا ادرار برخورد كرده است و اگر یک مرد عادل یا شخصی كه مورد اعتماد است خبر دهد و اطمینان از گفته او پیدا نشود احتیاط واجب آن است كه در مورد آن شیئ، حکم نجس جاری شود.
مسأله ۱۳۳. اگر فرد به علّت ندانستن مسأله، نجس بودن و پاک بودن چیزی را نداند مثلاً نداند فضله موش پاک است یا نه، باید مسأله را بپرسد یا احتیاط كرده حکم نجس را در مورد آن جاری نماید. ولی اگر با اینكه مسأله را میداند در چیزی شک كند كه پاک است یا نه، مثلاً شک كند آن چیز، خون است یا نه، یا نداند كه خون پشه است یا خون انسان، پاک میباشد و بررسی کردن یا پرسیدن لازم نیست.
مسأله ۱۳۴. شیء نجسی كه انسان شک دارد پاک شده یا نه، نجس است و اگر انسان شک كند شیء پاک نجس شده یا نه، پاک میباشد و اگر هم بتواند نجس بودن یا پاک بودن آن را بفهمد، لازم نیست بررسی كند.
مسأله ۱۳۵. اگر بداند یكی از دو ظرف یا دو لباسی كه از هر دوی آنها استفاده میكند نجس شده و نداند كدام است، باید از هر دو پرهیز نماید، ولی اگر مثلاً نمیداند لباس خودش نجس شده، یا لباسی كه در اختیار او نبوده و مال دیگری میباشد، لباس خودش حکم لباس پاک را دارد.
لينك كوتاه مطلب:https://hadana.ir/?p=21075
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.
كليد: راه های ثابت شدن نجاست راه های ثابت شدن نجاست راه های ثابت شدن نجاست راه های ثابت شدن نجاست راه های ثابت شدن نجاست [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
سلام
ایا یقین از طریق حس کردن درست است؟منظورم غیر از دیدن. برای مثال فقط حس کنیم پوست نجس شده
ممنون
سلام علیکم
یقین در نجاست از این طریق حس معنا ندارد. و نباید به این یقین ها اعتنا کرد.
وفقکم الله لکل الخیر
سلام
شلوارم نجس شده بود اما چون فکر میکردم وسواس دارم خواستم با آن مقابله کنم و شلوارم را عوض نکردم. الان مطمئن شدم شلوار واقعا نجس بوده… من همه جا با آن شلوار نشسته ام نمیدانم نجاست به کجاها انتقال پیدا کرده چه جوری بفهمم دقیقا کجا را باید پاک کنم؟
ممنون
سلام علیکم
بنا را بر پاک بودن تمام مکانها بگذارید مگر جایی را که یقین به نجاست دارید و با چشم دیده اید. به هیچ عنوان به دنبال تحقیق هم نروید.
وفقکم الله لکل الخیر
با سلام
ببخشید من ۵ تا سوال داشتم
ممنون از پاسخگویی شما
سوال۱
اگر اب قلیلی که متنجس سوم است به صفحه ی گوشی
بریزد
با توجه به اینکه صفحه گوشی لمسی معمولا اندکی چرب است
ایا اگر این شخصی دستش را به گوشی نجس با صفحه ی چرب بزند و سپس به ما بزند
ایا چربی که متنجس سوم است به بدن ما مالیده می شود و نمی توان با ان نماز خواند؟
(چربی بسیار ریز روی گوشی که در ابعاد بسیار کوچک است)
سوال ۲
ایا می توان متنجس سوم را که خشک است با کشیدن یک دستمال خیس بدون جدا کردن غساله پاک کرد؟
سوال ۳
اگر در چیزی که در زمان وسواسی بودن یقین به نجاستش کردیم بعدا در ان شک کنیم اما دلیل نجاست یادمان نیاید ایا پاک است؟
سوال ۴
ایا چیزی را که بدون یقین به نجاست نجس در نظر می گیرم
بعدا می توان به نجس بودن ان شک کرد؟
سوال ۵
اگر استین لباسی نجس باشد و ما دستمان را بشوییم
سپس متوجه شویم نقطه ای از این استین نجس با ابی که دستمان را شسته ایم خیس شده
اما ندانیم هنگامی که متصل به اب کر بوده خیس شده یا بعد از جدا شدن دست از اب کر
ایا ابی که روی دست است و با استین خیس ارتباط دارد نجس است یا پاک؟
سلام علیکم
این مسئله را باید از دفتر مرجعتان استفتاء کنید.
وفقکم الله لکل الخیر
باسلام
قطره ای منی بر روی زمینی سرامیکی ریخته شد
برای پاک کردن آن ابتدا روی عین نجاست که نمیدانم خشک یا خیس بود دستمال کاغذی خشک کشیدم سپس با اب کر آن را شستم
من تقریبا اطمینان دارم که عین نجاست با دستمال کاغذی برطرف نشده
حالا ایا با توجه به اینکه زمین سرامیکی است وآب راه خروجی ندارد و فقط با خشک شدن اب از بین می رود
ایا عین نجاست(مایع منی) در آب مانده و باعث نجاست دوباره ی اب شده یا ازبین رفته است؟
اگر مانده من با پایم که به آن آب خورده بود در تمام خانه راه رفته ام حالا تکلیف من چیست؟
سلام علیکم
اگر با دستمال برداشته اید و آب کر ریخته اید و اثری نمانده پاک است و نیازی به راه خروج هم نیست.
وفقکم الله لکل الخیر
یا سلام مجدد
حالا اگر عین نجاست که منی است را با دستمال برطرف نکنیم وفقط ان را با اب کر بشوییم و پس از شست وشو عین نجاست مشاهده نشود با توجه به اینکه زمین سرامیکی است و آب راه خروج ندارد
ایا زمین نجس است یا پاک؟
سلام علیکم
پاک است.
وفقکم الله لکل الخیر