وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خوردن غذا در ظرف نقره

4

خوردن غذا در ظرف نقره

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل حکم خرید و  خوردن در ظرف طلا مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 448: در بعضی از میهمانی ها دیده می‏شود که شیرینی ‏ها را در ظرفهای نقره‏ ای می‏گذارند، آیا این ‏کار، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب‏ می‏شود، و حکم‏ آن‏ چیست؟
ج: اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشاميدن محسوب شود، حرام است.اجوبه الاستفتائات.

خوردن و آشامیدن در ظرف طلا و نقره

س. آیا می شود از ظرف طلا و نقره در امر خوردن و آشامیدن استفاده کرد؟

ج. خوردن و آشامیدن در ظرفی که از طلا یا نقره ساخته شده، حرام است. لیکن نگهداشتن آن یا استفاده‌های دیگر از آن ـ غیر از خوردن وآشامیدن ـ حرام نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نگهداری ظروف طلا و نقره به عنوان تزیین

پرسش : حکم نگهداری ظروف و گلدان های طلا یا نقره به عنوان تزیین چیست؟
پاسخ : چنانچه مصداق ظرف نباشند مانعی ندارد، مثلا اگر در دارد، آن را جوش دهند یا ورق طلا و نقره ای در دهانه آن جوش دهند تا از ظرف بودن خارج شود والّا ظرف طلا یا نقره هر چند دکور باشند نگهداری آن جایز نیست حتی برای موزه ها و امثال آن و می توانند آن ظرف را به عنوان طلا یا نقره بفروشند و خریدار از طلا و نقره آن استفاده کند.

انتقال غذا از ظرف طلا يا نقره به ظرف ديگري

پرسش : اگر غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است به منظور پرهیز از حرام در ظرف دیگرى بریزند، آیا همین مقدار هم اشکال دارد؟
پاسخ : این استعمال جایز است، ولى اگر به این منظور نباشد حرام است، امّا به هر حال خوردن آن غذا از ظرف دوم که طلا و نقره نیست، اشکال ندارد.

حکم استفاده از سینی نقره [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : آیا استفاده از سینی نقره به عنوان سینی چایی اشکال دارد؟
پاسخ : احتیاط ترک استفاده از آن است.

خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» 

پرسش : استفاده از ظرفهاى ساخته شده از طلا ونقره جهت خوردن و نوشیدن چه حکمی دارد؟
پاسخ : خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زینت اتاق و یا هر منظور دیگر نیز جایز نیست (بنابراحتیاط واجب).

خرید و فروش ظروف طلا و نقره [استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : خريد و فروش، ساخت و اخذ اجرت جهت ظروف طلا و نقره، چه حکمی دارد؟
پاسخ : از ساختن ظروف طلا و نقره و مزدى که در مقابل آن مى گیرند بنابر احتیاط واجب باید اجتناب کرد، همچنین از خرید و فروش آنها و پولى که در مقابل آن گرفته مى شود نیز اشکال دارد.

اشيائي که حکم ظرف را ندارند [استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : اگر اشیائی مانند گیره استکان و بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و امثال اینها، از طلا یا نقره باشد، اشکال دارد؟
پاسخ : آنچه را ظرف نمى گویند مانند گیره استکان و بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و امثال اینها، اگر از طلا یا نقره باشد اشکال ندارد، ولى بنابراحتیاط واجب از عطردان و سرمه دان و مثل آنها باید اجتناب کرد.

ظرف هايى که روي آن آب طلا داده اند [استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : استفاده از ظرفى که روى آن را «آب طلا» یا «آب نقره» داده اند، جایز است؟
پاسخ : اشکال ندارد.

ظرف هاى ساخته شده از مخلوط طلا و نقره با فلز دیگر

پرسش : هرگاه فلزّ دیگرى را با طلا یا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند، استفاده از آن چه حکمی دارد؟
پاسخ : چنانچه به آن ظرف طلا یا نقره نگویند، استعمال آن مانعى ندارد، ولى اگر فقط طلا و نقره را با هم مخلوط کنند حرام است.

استفاده از ظروف طلا و نقره در صورت اضطرار [استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : استفاده از ظرف طلا یا نقره در حال ناچارى چه حکمی دارد؟
پاسخ : در فرض سوال جایز است و براى وضو و غسل نیز در حال تقیّه مانعى ندارد.

شک در جنس ظرف [استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : هرگاه شک کند ظرفى از طلا یا نقره است یا جنس دیگر، آیا استفاده از آن جایز است؟
پاسخ : استفاده از آن اشکال ندارد، ضمن اینکه تفحّص و جستجو نیز لازم نیست.

. ظروف نانو نقره :

اگر عرفآ به آن نقره گفته شود از آن نمى‌توان استفاده كرد؛ مگر در حال ضرورت.

حکم استفاده از ظروف با طلای سفید [استفاده از ظروف طلا و نقره]

پرسش : آیا استفاده از طلای سفید هم اشکال دارد؟
پاسخ : آنچه را طلاى سفید مى گویند نیز در حکم طلاى سرخ و زرد است، ولی پلاتین که فلزّ دیگری است اشکال ندارد. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۴۹. خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره، بلکه بنابر احتیاط واجب، هر استفاده‌ معمول و متعارفی از آنها، مانند استعمال آنها برای وضو و غسل یا تطهیر اشیاء نجس، جایز نیست؛ ولی زینت نمودن اتاق و مانند آن و نگه‌داشتن آنها مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب، در ترک آن است و همچنین ساختن ظروف طلا و نقره و دریافت اجرت در برابر ساخت آنها و خرید و فروش آنها به خودی خود جایز است ولی احتیاط مستحب است که ترک گردد.

مسأله ۲۵۰. استعمال و استفاده از ظرفی که روی آن را آب طلا یا آب نقره داده‌‌اند، اشکال ندارد.

مسأله ۲۵۱. اگر فلزی را با طلا یا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدار آن فلز به قدری باشد که ظرف طلا یا نقره به آن ظرف نگویند، استفاده از آن اشکالی ندارد.

مسأله ۲۵۲. اگر انسان غذایی را که در ظرف طلا یا نقره است در ظرف دیگری بریزد، چنانچه ظرف دوم، به حسب معمول، واسطه خوردن از ظرف اوّل نباشد، اشکال ندارد.

مسأله ۲۵۳. گیره استکان که از طلا یا نقره می‌‌سازند، اگر ظرف به آن گفته شود، حکم استکان طلا و نقره را دارد و اگر ظرف به آن گفته نشود، استفاده از آن اشکال ندارد.

مسأله ۲۵۴. استعمال غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن یا قلمدان و امثال اینها كه به آن ظرف گفته نمی‌‌شود، اگر از طلا یا از نقره باشد، اشکال ندارد و احتیاط مستحب آن است که از عطردان و سرمه‌‌دان طلا و نقره استفاده نکنند.

مسأله ۲۵۵. خوردن یا آشامیدن از ظرف طلا یا نقره در حال ناچاری به مقداری که ضرورت از بین برود، اشکال ندارد ولی بیشتر از این مقدار جایز نیست.

مسأله ۲۵۶. استعمال ظرفی که معلوم نیست از طلا یا نقره است، یا از چیز دیگر، اشکال ندارد.

رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی.

پرسش:

۱ـ خوردن غذا در ظروف نقره چه حکمی دارد ؟
۲ـ اگر میوه یا شیرینی در این ظروف تعارف شود چطور ؟
پاسخ:

۱ـ خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره حرام است.
۲ـ جایز است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

 

حتما بخوانید



كليد: حكم خوردن و آشاميدن در ظروف نقره و طلا خوردن در ظرف طلا چيست چه حكمي دارد خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره قاشق و چنگال نقره نوشيدن ظرف نقره استكان نقره ليوان نقره  خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقرهخوردن غذا در ظرف نقرهخوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظرف نقره خوردن غذا در ظر[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. فریناز رفیعیان می گوید

    با سلام
    اگر خانمی شاغل باشد و وام بگیرد و هر سال با ان وام ظروف نقره برای دکور بخرد بین یک میلیون تا پنج میلیون تومان . چه حکمی دارد ؟ ایا زکات می گیرد ؟ پول خرج کردن برای این چیزها اشکال شرعی دارد یا خیر ؟
    با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مطابق نظر رهبری:
      زکات ندارد اما بحث روی خمس است.
      اگر آنچه خریداری می شود مطابق با شان است و قصد جمع کردن به عنوان سرمایه را ندارید، خمس ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. مانا می گوید

    دلیل علمی حرام بودن ظروف طلا و نقره چیست ؟ ، چه ضرری به بدن انسان میرساند که حرام شده ، ، خدا بدون علت انسان را از کاری منع و یا تشویق به انجام ان نمیکند . دلیل ان چیست ؟ سلیقه ای که نمیشود فتوا داد ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید این نسبت ناروایی هست که کسی فکر کند که فقها سلیقه ای فتوا می دهند!!. این طور گفتن و نسبت ها گناه هست.
      ببینید، علت حرمت فق ضرر که نیست!، علت احکام اراده تشریعی الهی هست. ثانیا بسیاری از ضرر ها نیز در زمان ما مشخص نمی شود و در گذر پیشرفت علم معلوم می شود.
      در هر حال توجه کنید پشتوانه این فتوا روایت معصومین هست!، فقها هم بر اساس وظیفه ای که دارند ادله را نگاه می کنند و بر اساس روایات فتوا می دهند تا مومنین عمل کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر