وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی رمضان چیست آیا نام خداست

شماری از روایات ، این نام گذاری را به سبب نقشی دانسته اند که ماه رمضان در پاکسازی آئینه جان از آلودگی های گناهان و پاکسازی روان از زنگار خطاها دارد .

0

معنی رمضان چیست آیا نام خداست

فهرست این نوشتار:

معنی لغوی رمضان

واژه «رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است ، به معنای بارانی که اوّل پاییز می بارد و هوا را از خاک و غبارهای تابستان پاک می کند و یا به معنای داغیِ سنگ از شدّت گرمای آفتاب . امّا درباره این که چرا این نام بر یکی از ماه های سال ، گذاشته شده است ، زمخشری (م 528 ق) گوید : اگر گویی : «چرا ماه رمضان را به این نام نامیده اند؟» ، گویم : روزه در ماه رمضان ، عبادتی دیرین است ، و گویا عرب ها این نام را به خاطر داغ شدنشان از حرارت گرسنگی و چشیدن سختی آن ، نهاده اند ، همچنان که به آن «ناتق (رنج آور)» هم گفته اند ؛ چون سختی روزه ، آنان را به رنج و زحمت می افکند . و گفته اند : چون نام ماه ها را از زبان قدیم نقل کرده اند ، آنها را با زمان هایی که در آنها قرار داشتند ، نامیده اند و این ماه ، در روزهای گرم و داغ بوده است .

شماری از روایات ، این نام گذاری را به سبب نقشی دانسته اند که ماه رمضان در پاکسازی آئینه جان از آلودگی های گناهان و پاکسازی روان از زنگار خطاها دارد .

از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت است :

.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ ؛(مستدرک،ج7ص484).این ماه را رمضان نامیده اند : چون گناهان را می زداید .این وجه در نام گذاری ، از یک سو با ریشه لغویِ «رمضان» و از سوی دیگر با برکات ، رهاوردها و آثار آن ، هماهنگ و متناسب است .

آیا «رمضان» نام خداست؟

شماری از احادیث شیعه و اهل سنّت ، صراحت دارند که «رمضان» از نام های خدای سبحان است . از این رو ، نهی شده که آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به کار برند ، همان گونه که سزاوار نیست انسان بگوید : این ، رمضان است ؛ رمضان آمد ؛ رمضان رفت ؛ رمضان را روزه گرفتم ؛ و . . . و هر که چنین بگوید ، باید به عنوان کفّاره این سخن ، صدقه بدهد و روزه بگیرد . لیکن این روایات ، با مشکلات متعدّدی رو به رویند ؛ زیرا هم سندشان مخدوش است و هم دلالتشان نارساست ، با این توضیح که :

اوّلاً ، هیچ یک از روایات مورد اشاره ، از نظر سند ، معتبر نیستند .

ثانیا ، با مراجعه به روایاتی که به شمارش نام های خداوند پرداخته اند ، دیده می شود که چنین نامی در میان آنها نیست .

ثالثا ، در بسیاری از روایاتی که از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام نقل شده است ، کلمه«رمضان» بدون آن که واژه«ماه» در اوّل آن باشد، به کار رفته است و بسیار بعید است که راویان، از پیش خود، مضاف را از همه این روایات ، حذف کرده باشند .

نام های ماه رمضان

نام های ماه رمضاناحادیث اسلامی ، «ماه رمضان» را با نام ها و صفات متعدّدی توصیف کرده اند که همه آنها عظمت این ماه را نشان می دهند و بیانگر نقش مثبت ، ژرف و سازنده آن در رشد ، بالندگی و فراهم آوردن سعادت دنیوی و اخروی انسان اند . از جمله این نام ها و صفات ، موارد زیرند :

1 . ماه خدا ، 2 . ماه بزرگ تر خدا ، 3 . ماه میهمانی خدا ، 4 . ماه نزول قرآن ، 5 . ماه تلاوت قرآن ، 6 . ماه روزه گرفتن ، 7 . ماه مسلمانی ، 8 . ماه پاک کننده ، 9 . ماه خالص سازی ، 10 . ماه نماز ، 11 . ماه آزادسازی ، 12 . ماه صبر ، 13 . ماه مواسات(همدردی) ، 14 . ماه برکت ، 15 . ماه آمرزش ، 16 . ماه رحمت ، 17 . ماه توبه ، 18 . ماه بازگشت ، 19 . ماه استغفار ، 20 . ماه دعا ، 21 . ماه عبادت ، 22 . ماه اطاعت ، 23 . ماه مبارک ،24 . ماه بزرگ ، 25 . ماهی که خداوندْ[در آن ،] روزیِ مؤمن را می افزاید ، 26 . سَرور ماه ها ، 27 . عید اولیای خدا ، 28 . بهار قرآن، 29 . بهار فقیران ، 30 . بهار مؤمنان ، 31 . ماه مسابقه، و 32 . ماه روزی یافته .

ویژگی ها و برکات ماه رمضان

 ماه رمضان ، ویژگی های مهمّی دارد که ریشه برکات بزرگ این ماه و پایه نعمت های بی شمار آن هستند . شُکوه ، عظمت و برکات مادّی و معنوی ای که از این ماه ، نصیب اهل ایمان می شود ، از نگاه احادیث اسلامی ، قابل توصیف نیستند و اگر مسلمانان شناخت درستی از برکات این ماه بافضیلت داشتند و مواهب و دستاوردهای بزرگ آن را می دانستند ، آرزو می کردند که سراسر سال ، رمضان باشد . حدیث پیامبر خدا در این مورد ، چنین است :

.رسول اللّه صلی الله علیه و آله :لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ ، لَتَمَنَّت أن یَکُونَ رَمَضانُ سَنَهً.(فضائل الاشهر السنه، ص140)

منبع: مراقبات ماه رمضان، به قلم آیت الله محمدی ری شهری .

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/d6mfkY

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه احکام روزه

  1. نیت روزه تمام ماه رمضان یا نیت در هر شب
  2. زمان نیت روزه ماه رمضان
  3. زمان نیت روزه قضا و کفاره و نذر معین
  4. زمان نيت روزه مستحبي تا چه موقع است 
  5. بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود
  6. آیا معین کردن وجه نیت روزه لازم است
  7. روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده
  8. اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.