تزاحم استطاعت فرزند و وصیت پدر به حج
تزاحم استطاعت فرزند و وصیت پدر به حج
فرق حصول استطاعت قبل و بعد از استيجار
88- اگر فرزندى راه براى او باز نبوده و از جهت نوبت پدر و قبول اجاره، راه براى او باز شده است، بايد براى پدرش حج كند،[1] مگر آنكه تبرّعاً و بدون اجاره، به نيابت پدر به حج آمده باشد كه در اين صورت مستطيع شده و بايد براى خودش حج به جا آورد.[2] و به مجرد وصيت[3] و قبول فرزند، نيابتْ واجب نمى شود مگر آنكه قبل از استطاعت، اجير شود.
[1] ( 1). آيات عظام تبريزى، صافى، گلپايگانى: بايد براى خود حج به جا آورد و براى پدر نايب بگيرد.
[2] ( 2). آية اللَّه خويى: در صورتىكه وصيت پدر اين بوده كه او خودش حج نيابى را بهجا آورد، فتواى ايشانمعلوم نيست.
آية اللَّه سيستانى: در اين صورت نيز بايد براى پدرش حج كند.
آية اللَّه فاضل: در اين صورت نيز بايد براى پدرش حج بجا آورد هرچند اگر براى خودش نيز حج انجام دهد صحيح است.
[3] ( 3). آية اللَّه نورى: اگر در وصيّت قيد« مباشرت شده» و فرزند وصيت را قبول كرده، نيابت واجب مىشود و استيجار لازم نيست.
آية اللَّه بهجت: به ذيل مسأله 33 مراجعه شود.
آية اللَّه سيستانى: و گذشت كه اگر اجرت معين شده باشد و او در حيات پدر وصيت را قبول كرده باشد، اجاره است و بايد انجام دهد.
آية اللَّه مكارم: اگر وصيت را قبول كرده واجب العمل است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا