وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگار ندارم ای کاش در دانشگاه دنبال دوست بازی بودم

0

خواستگار ندارم ای کاش در دانشگاه دنبال دوست بازی بودم

 تأخير ازدواج دانشجويى

پرسش 11. ما توى 4سال دانشگاه به كسى نگاه هم نمى كرديم و تو دلمون مى گفتيم خدا بهتر و درست ترشو از راه خانوادگى قسمتمون مى كنه. حالا مى بينيم همون دوست بازى هاى دانشگاهى خيلى هم بهتر بود. چون همه دوستا با دخترا ازدواج كردن همونايى كه يه روزى ما اونا رو به چشم كافر و بى دين مى ديديم، زندگى آروم و واقعى دارن حالا ما بايد بشينيم دست به دامان و به چشم همه كه يك آدم بى سواد با كلى منت و ناز و ادا حاضر بشه بياد خواستگارى اونم بعد از كلى چيدن مقررات مادر و پدرشون. واقعا فرصت ازدواج رو به بهاى عمل كردن به حرف شما باخداها از دست داديم تا حالا منت كش يه مُشت مرد بى سواد و از خدا بى خبر شيم كه بعد از دوست بازى هاشون به فكر ازدواج افتادن. نمى دونم شما با اين حرفا اصلاً فكر كرديد واقعا جامعه عوض شده و اگر به جوونا اعتماد كنيد اونا واقعا مى تونن بهترين تصميم و عاقلانه ترين اونو بگيرن؟ نمى دونم جواب بى شوهرى ما رو شما مى تونين پس بديد يا بايد تا آخر عمر به خاطر حرف شما بى شوهر بمونيم. نصيحت من فقط به جوونا اينه كه حرفاى بى پايه و اساس شما رو گوش ندن چون واقعا يه روز مى رسه كه پشيمون مى شن.

سعى ما بر اين است كه سخنى و حرفى بزنيم كه بى پايه و اساس نباشد بلكه مبتنى بر اصول اخلاقى و ارزشى بوده و معقول و منطقى باشد. هر چند ممكن است برخى از آنها با ذائقه احساسى و عاطفى برخى جور در نيامده يا  به خاطر برخى مشكلات به وجود آمده آن را نپسنديد. بنابراين در پاسخ به سخنان و نقطه نظرات شما بر نكات زير تأكيد مى شود:

1. بسيارى از جوانان در دوره دانشجويى با رعايت زندگى پاك و سالم ازدواج كرده اند و از زندگى مشترك خود هم راضى هستند. حال اگر دختر و يا پسرى نتوانست در اين دوران دانشجويى ازدواج كند و مشكلات و ضعف هاى مختلف شخصى، جسمى، خانوادگى، رفتارى و شخصيتى و… مانع از ازدواج و يا انتخاب شدن او شده، نبايد تقصير را بر عهده مشاوران و يا توصيه هاى دينى بگذارد كه آنها فقط براساس صداقت و تجربه توصيه كرده اند. انتخاب شدن بستگى به ويژگى هاى شخصى و شخصيتى افراد دارد.

2. راه صحيح و منطقى كه به يك زندگى پايدار و سعادتمند منجر مى شود راهى است كه هم عقل و هم شرع و عم عرف سالم جامعه آن را مى پسندد و به آن رهنمون كرده است. راه هاى ديگر معلوم نيست چقدر فرد را در رساندن به هدف واقعى كه همان زندگى مشترك آرام و با ثبات است يارى مى دهد. سخن ما آن است كه با مطالعه و بررسى جوانب كار و شناخت درست از طرف مقابل، اقدام كنيد نه بر اساس احساسات زودگذر. هر چند در ظاهر ممكن است شما افرادى را مشاهده مى كنيد كه از روش هاى غيرصحيح اقدام نموده اند، زندگى به ظاهر خوب و با نشاطى دارند ولى معلوم نيست چقدر اين زندگى خوش و خرم به طول مى انجامد.

به قول معروف: «شاهنامه آخرش خوش است». يا گفته اند: «جوجه ها را آخر پاييز مى شمارند».

پس ظاهربين نباشيد و اگر سرى به آمار طلاق بزنيد خواهيد ديد  بخش زيادى از اين طلاق ها مربوط به همين روش هاى ناصحيح و نامعقول انتخاب همسر است و يا اگر هم به طلاق نيانجاميده، طلاق عاطفى و جدايى زن و شوهرها در خانواده هايى كه به ظاهر سر پا هست و با يكديگر زندگى مى كنند ولى لذت آرامش زندگى را ندارند. اين تجربه را در مراكز مشاوره سراسر كشور يا در مراكز قضايى كه به مشكلات خانواده ها مى پردازند، قابل مشاهده است.

3. بر فرض كه برخى افراد با آن روش غلط به يك انتخاب صحيح رسيده اند و زندگى خوب و سالمى هم دارند، نمى تواند مجوز آن شود كه ارزش هاى اخلاقى و دينى را زيرپاى بگذاريم و بگوييم با هر وسيله و با هر روشى كه مى توانم خود را به آرزو و هدفم برسانم و به عبارتى ديگر براى رسيدن به هدف هر چند مقدس و منطقى، نمى توان از هر وسيله و ابزارى هر چند غيرمنطقى و غيرمعقول يا غيرمشروع استفاده كرد.

در دستورالعمل هاى دينى ما آمده است و ما معتقديم هدف وسيله را توجيه نمى كند. مثلاً نمى توان براى كمك كردن به فقرا، از طريق دزدى و سرقت، پول و امكاناتى تهيه كرد و به فقيران داد. هر چند كمك كردن به فقرا كار مقدس و ارزشمندى است بلكه بايد وسيله و روش درست و منطقى و مطابق ارزش هاى دينى و اخلاقى انتخاب شود. در مسئله ازدواج نيز نمى توان با ارتكاب هر نوع خلاف و حرامى براى زندگى مشترك آينده زمينه ازدواج را فراهم نمود و همسريابى كرد. زيرا بسيارى از اين ارتباط ها و به قول شما دوست بازى ها و… خلاف ارزش هاى دينى و اخلاقى است اين ما هستيم كه بايد خود را با آن ملاك ها و معيارها منطبق كرده و به آن دستورالعمل ها پاى بند  بوده و عمل كنيم وگرنه سنگ روى سنگ نمى ماند.

خلاصه اين كه خط قرمزها يعنى حدود قوانين و مقررات كه دين و اخلاق معين كرده بايد رعايت شود و به آن احترام بگذاريم، هر چند به خاطر رعايت آن قوانين و مقررات نتوانيم به برخى اهداف خود دسترسى پيدا كنيم اما در عوض حكم خدا را انجام داده ايم، حريم دستورات الهى را رعات كرده ايم و به هستى بخش خود و جهان، پاسخ مثبت داده ايم.

4. اما اين كه اگر در دوران دانشجويى مرتكب برخى رفتارهاى سخيف و غيرمعقول و غيرمشروع نبوده ايد خدا را شكر كنيد، همين كه سرتان به درس و تحصيل و مشغول بوده و از انجام برخى دوست بازى ها و… دورى مى كرديد، يك ارزش بوده و بايد خدا را شاكر باشيد كه مرتكب آن لغزش ها نبوديد ولى اگر نتوانسته ايد تا كنون ازدواج كنيد بايد به عرضتان برسانم:

الف. اولاً دير نشده است چرا كه سن ازدواج بالا رفته است و دختران زيادى تا سن 28سالگى ازدواج نكرده اند.

ب. مطمئن باشيد همه آنهايى كه زود ازدواج كرده اند معلوم نيست زندگى موفقى داشته باشند.

ج. چه بسا اگر ازدواج مى كرديد به مصلحت شما نبود قرآن مى فرمايد:

«عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ»[6]؛ «چه بسا چيزى را دوست نداشته باشيد ولى برايتان خوب است و چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد ولى برايتان شر و بد است».

 اگر بر همان باور دوران دانشجويى كه حكايت از پاى بندى شما به ارزش هاى دينى و اخلاقى مى باشد باقى باشيد خداوند هم به پاس احترام گذاشتن شما به قوانين و مقررات او، فردى شايسته و لايق و متناسب با شما را روانه منزل شما مى كند و پايه هاى زندگى مشترك آرام و با ثباتى را مى توانيد پايه ريزى كنيد. مطمئن باشيد يادخدا و پاى بندى به دستورات الهى، آرامش بخش است اين فرمايش خداوند در قرآن است و اگر كسى تقوا پيشه كند و از حدود الهى تجاوز نكند خداوند از راه هاى خاص و ويژه خود به او كمك مى كند و راه هاى خروج از تنگناها را به او نشان مى دهد و فرا روى او قرار مى دهد.

«مَنْ يَتَّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»[7].

در پايان يادآورى مى شود همه از دختران با ايمان، درس خوان و با محبت و فعال خوششان مى آيد و اين ويژگى موجب سرعت در ازدواج مى شود و در مقابل لجاجت، خودخورى، گوشه گيرى، بداخلاقى و تنبلى و نااميدى موانعى هستند كه بايد از خود دور كرد.

[6]. بقره 2، آيه 216.
[7]. طلاق 65، آيه 20.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.