وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بيماري كليه و احكام روزه داري

بيماري كليه و احكام روزه داري

در نوشتار قبل حکم روزه داری و منع پزشک مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و از اینجا مطالعه نمایید.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

روزه بيمار کليوى ، مطابق نظر آيت الله خامنه اي
180. اينجانب بخاطر سنگ ساز بودن كليه‌هايم به توصيه دكتر متخصص نبايد روزه بگيرم ولى دلم نمى‌‌آيد كه روزه‌ام را افطار كنم با توجه به اينكه صرفاً با نوشيدن سه ليوان آب در يك يا سه نوبت عذرم برطرف مى‌‌شود آيا با اين وضعيت مى‌‌توانم روزه‌ام را ادامه بدهم؟
ج) اگر جلوگيرى از بيمارى کليه مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نيست و بلکه جايز هم نيست و با فرض نوشيدن آب، روزه باطل مى‌‌شود.

س 756: در کلیه‏ های من سنگ جمع می‏شود و تنها راه جلوگیری از جمع شدن سنگ در کلیه، نوشیدن مستمر مایعات است و از آنجایی که پزشکان معتقدند که من نباید روزه بگیرم، تکلیف واجب من نسبت به روزه ماه مبارک رمضان چیست؟
ج: اگر جلوگيرى از بيمارى کليه مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نيست.

بیماری کلیه در حال روزه

س۱۰. بنده به بیماری سنگ کلیه دچار هستم. در مراجعه به پزشک، نوشیدن بسیار مایعات را تجویز نمودند. در ماه مبارک رمضان امسال چه وظیفه ای دارم؟

ج. اگر جلوگیری از بیماری کلیه مستلزم نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نیست؛ و اگر مریضی شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد، روزه‌ها قضا ندارد؛ ولکن باید برای هر روزه یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان و مانند آن) به فقیر بدهید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


 

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

منع اطباء از روزه گرفتن کسی که سنگ کلیه دارد 

متأسّفانه کلیه ام سنگ ساز است. بدین جهت پزشک مرا از روزه منع کرده، و دستور داده که روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشم. آیا نظر ایشان، که فردى متدیّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگیرم، و به علّت عدم شرب مایعات در روزه هاى ماه رمضان، کلیه ام طبق پیش بینى پزشک دچار مشکل شود، آیا مرتکب معصیت شده و روزه ام باطل است؟
جواب: هر گاه از گفته طبیب حاذق متعهّد خوف ضرر پیدا کنید که روزه برایتان ضرر دارد، روزه را افطار مى کنید. و چنانچه پس از ماه مبارک توانستید، قضاى آن را به جا آورید. و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرد، قضا بر شما واجب نیست; بلکه براى هر روز فقط یک مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، یا مانند آن) به فقیرى مى پردازید. و با توجّه به اینکه اشتیاق زیادى براى روزه گرفتن دارید، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنایت خواهد کرد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي.

 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
س30. اينجانب‌ داراي‌ سنگ‌ كليه‌ مي‌باشم‌ وقبلاً نيز هر دو كليه‌هايم‌ را عمل‌ جراحي‌ نموده‌ام‌ ودكتر متخصص‌ گفته‌ است‌ روزه‌ نبايد بگيريد و آب‌ و مايعات‌ زياد بخوريد، اگر اينجانب‌ فقط‌ آب‌بخورم‌ و چيز ديگري‌ نخورم‌ روزه‌ام‌ درست‌ است‌ يا خير، وتا كنون‌ نيز حقير اينگونه‌ عمل‌ نموده‌ام‌؟
ج‌ ـ در فرض‌ مسأله‌ كه‌ روزه‌ گرفتن‌ براي‌ شما ضرر دارد و بايد در اثناء روز از مايعات‌ استفاده‌ نمائيد، روزه‌ بر شما واجب‌ نيست‌ و براي‌ هر روز يك‌ مدّ طعام‌ (تقريباً هفتصد و پنجاه‌ گرم‌) به‌ فقير غير سيد در رمضان‌ آينده‌ كفاره‌ بدهيد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافي گلپايگاني .

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۹۶۰. احساس تشنگی یا ضعف داشتن، به تنهایی، عذر شرعی برای افطار روزه نیست، ولی اگر تشنگی یا ضعف فرد به قدری زیاد است که در اثر آن به سختی زیادی بیفتد که معمولاً نمی‌شود آن را تحمّل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد؛ امّا در ماه مبارک رمضان بنابراحتیاط واجب باید به مقدار ضرورت و از بین رفتنِ آن ضعف یا تشنگی فوق العاده – با توضیحاتی که ذکر شد – اکتفاء نموده و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند، پرهیز نماید، هرچند در هر صورت، روزه، با خوردن یا آشامیدن وی باطل می‌شود.

امّا کسی که مریض است و مثلاً مبتلا به بیماری سنگ کلیه می‌باشد و روزه برای وی ضرر قابل توجّه دارد و لازم است جهت درمان یا پیشگیری از شدّت مرض، در بین روز زیاد آب بیاشامد، روزه بر وی واجب نیست و آشامیدن آب برایش جایز می‌باشد و واجب نیست در بقیّه روز از انجام كاری كه روزه را باطل می‌كند، خودداری نماید.

رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني .

 

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روزه

  1. از كجا متوجه شويم روزه براي ما ضرر دارد
  2. روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد
  3. احکام دندانپزشکى در روزه
  4. حكم اماله كردن و استفاده از شياف در روزه
  5. آيا استفراغ سبب باطل شدن روزه مي شود


كليد: بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري بيماري كليه و احكام روزه داري احكام  روزه كليه روزه كليه روزه كليه روزه كليه روزه كليه روزه كليه روزه كليه روزه كليه  كليه درد كليه عفونت كليه كليه درد بيماري كليه بيماريهاي كليه كليه منع دكتر نهي پزشك خودداري  روزه داری در بیماران دارای سنگ کلیه  روزه داری در بیماران دارای سنگ کلیه روزه بیماران سنگ کلیه  ایا گرفتن روزه برای كلیه ها مضر است  روزه داری در بیماران کلیوی روزه گرفتن مبتلايان به كليه‌هاي سنگ‌ساز احكام روزه روزه داری سنگ كليه بيماري و مريضي كليه درما

نظرات بسته شده است.