وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد

4

روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل حکم گرفتن روزه با وجود ضرر یا احتمال آن مطرح شد که در تکمیل این بحث حتما از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

منع پزشک

ملاك اعتبارِ منع پزشك از روزه

173. اگر پزشک شخصى را از روزه گرفتن منع کند آيا با توجه به اين‌که بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
ج) اگر مکلّف از گفته پزشک يقين پيدا کند که روزه براى او ضرر دارد و يا از گفته وى يا منشأ عقلايى ديگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نيست، بلکه جايز هم نيست.

منع پزشک غير امين

174. بعضى از پزشکان که به مسائل شرعى ملتزم نيستند، بيماران را از روزه گرفتن به دليل ضرر داشتن منع مى‌‏کنند، آيا گفته اين پزشکان حجت است يا خير؟
ج) اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد.

روزه با وجود منع پزشك

175. چشم پزشک مرا از روزه گرفتن منع کرده و گفته است که به علت ناراحتى چشم به هيچ وجه نبايد روزه بگيرم، ولى من به گفته او توجه نکرده و شروع به روزه گرفتن کردم که باعث بروز مشکلاتى براى من در اثناى ماه رمضان شد. به‌طورى که در بعضى از روزها هنگام عصر احساس ناراحتى مى‌‏کنم، لذا متحيّر و مردّد هستم بين اين‌که روزه نگيرم و يا ناراحتى‌‏ام را تحمل کرده و روزه را تا غروب ادامه دهم. سؤال اين است که آيا اصولاً روزه گرفتن بر من واجب است؟

و در روزهايى که روزه مى‌‏گيرم و نمى‌‏دانم قدرت ادامه آن را تا غروب دارم يا نه، آيا روزه‌‏ام را ادامه دهم؟ و نيّت من چگونه بايد باشد؟
ج) اگر از گفته پزشک متديّن و امين اطمينان حاصل کنيد که روزه براى چشم شما ضرر دارد و يا خوف ضرر داشته باشيد، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جايز هم نيست، و با خوف ضرر نيّت روزه صحيح نيست و در صورت عدم خوف ضرر نيّت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت‏ روزه متوقف بر اين است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد.

176. در سال گذشته توسط پزشک متخصص موردعمل جراحى کليه قرار گرفتم. وى مرا از گرفتن روزه تا آخر عمر منع نمود، ولى در حال حاضر هيچ مشکل و دردى احساس نمى‌‏کنم و حتى به‌طور طبيعى غذا مى‌‏خورم وآب مى‌‏نوشم و هيچ‌يک از عوارض بيمارى را هم حس نمى‌‏کنم، وظيفه من چيست؟
ج) اگر خود شما از ضرر روزه خوف نداريد و حجت شرعى هم بر آن نداريد، واجب است روزه ماه رمضان را بگيريد.

روزه نگرفتن به دستور پزشك و كشف خلاف

177. اگر پزشک به بيمارى بگويد که روزه براى شما ضرر داد و او هم روزه نگيرد، ولى بعد از چند سال بفهمد که روزه براى وى ضرر نداشته و پزشک در تشخيص خود اشتباه کرده است، آيا قضا و کفّاره بر او واجب است؟
ج) اگر از گفته پزشک متخصص و امين و يا از منشأ عقلايى ديگر، خوف از ضرر پيدا کند و روزه نگيرد، فقط قضا بر او واجب است.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

روزه گرفتن با علم به مضر بودن آن 

روزه گرفتن برای کسانی که می دانند برایشان ضرر دارد چه حکمی دارد؟
کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد بايد روزه را ترک کند و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، همچنين اگر يقين ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه اين احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد يا از گفته طبيب .
اختلاف نظر طبیب با تجربه شخص در مورد مضر بودن روزه
فرد بیماری دکتر به او گفته روزه نگیر ولی خودش میداند که روزه می تواند بگیرد، آیا روزه بگیرد کار حرامی کرده؟
اگر طبيب بگويد روزه ضرر دارد امّا او با تجربه دريافته است که ضرر ندارد، بايد روزه بگيرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مى تواند يکى دو روز تجربه کند و بعد طبق دستور بالا عمل نمايد.

موارد توصیه پزشک به ترک روزه

پرسش : در برخى بیماریها، مثل نارسایى کلیه، با اطمینان مى توان به بیمار توصیه نمود که روزه نگیرد; امّا در خیلى از موارد به علّت شکّى که در اصل بیمارى، یا چگونگى تأثیر روزه بر آن وجود دارد، یا به علّت عدم وجود تحقیقات و نتایج لازم در مورد اثرات روزه بر بسیارى از بیماریها، و کلاًّ به خاطر عدم امکان تعیین نقش روزه بر بیمارى، پزشک واقعاً نمى داند روزه را به بیمار توصیه کند یا خیر؟ در این صورت وظیفه پزشک چیست؟ آیا پزشک در صورت توصیه، یا عدم توصیه به روزه مسئول است؟
پاسخ : این مساله دو صورت دارد: گاه براى طبیب خوف ضرر حاصل مى شود، یعنى احتمال قابل توجّهى نسبت به زیان داشتن روزه براى او حاصل مى شود، در اینجا مى تواند همان را به بیمار منتقل کند، چنانچه بیمار از قول طبیبخوف ضرر پیدا کرد روزه را ترک مى کند. صورت دوّم آن است که احتمال ضعیف و کم رنگى باشد، در اینجا نمى توان ترک روزه را به بیمار توصیه کند.

کسی که روزه باعث طول درمان و شدت بیماری اش می شود

پرسش : روزه برای این فرد چه حکمی دارد؟بیماری که پزشک برای “تسریع ” در درمان وی نوشیدن مایعات زیاد تجویز کرده و در صورت عدم نوشیدن مایعات به مقدار نسبتا زیاد (حین روزه‌داری) درمان وی طولانی شود یا شدت درد ناشی از بیماری اندکی بیشتر شود.
پاسخ : در صورتی که بر اثر روزه بیماری طولانی تر و یا درد شدید تر شود مجاز است روزه را افطارکند.

منع اطباء از روزه گرفتن

پرسش : چنانچه دکتر مریض را از روزه گرفتن منع کند (با توجّه به این که بعضى از دکترها نسبت به مسائل شرعى بى اطّلاع هستند) آیا نظریّه او در این مورد قابل قبول است؟
پاسخ : اگر دکتر مورد اطمینان باشد نظریّه او قابل قبول است.

روزه برای بیمارانی که خونریزی معده دارند

پرسش : زنى هستم 63 ساله که شش بچّه به دنیا آورده ام، در دوران حاملگى و شیرخوارگى بچّه هایم (حدود 12 سال) نتوانسته ام روزه بگیرم، پس از آن نیز تا کنون هر وقت خواستم روزه بگیرم دچار خونریزى معده شده ام و با توصیه پزشکان روزه نگرفته ام، حال تکلیف روزه هاى بنده چیست؟
پاسخ : در حال حاضر شما مکلّف به روزه نیستید و احتیاط آن است که اگر قدرت دارید براى هر روز به اندازه یک مدّ طعام (750 گرم گندم) به شخص مستحق بدهید، همچنین براى ایّام گذشته که روزه نگرفته اید و تا سال بعد هم توانایى بر روزه نداشته اید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي.

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: جوانی هستم ۱۷ ساله که درجه چشمانم روی هم بالای ۱۱ است. آیا روزه گرفتن بر من واجب است؟

پاسخ: اگر ترس ضرر یا شدت مرض باشد واجب نیست.

۱۰پرسش: بیماری که مبتلا به مرض چشم است روزه اش چه حکمی دارد؟ آیا مریض می تواند روزه بگیرد؟

پاسخ: روزه بیمار هرچند بیماری چشم باشد در صورتی که ضرر داشته باشد صحیح نیست، چه به این دلیل که بیماری را زیاد کند یا علاج را طولانی کند یا درد را تشدید نماید. البته در همه آنها باید ضرر به مقدار معتنابهی باشد که معمولاً تحمل نمی شود. و فرقی نیست بین اینکه یقین به ضرر داشته باشد یا گمان بلکه حتی اگر احتمال بدهد ولی به نحوی باشد که موجب خوف بشود و این خوف مستند به موجبات عقلایی باشد. و همچنین صحیح نیست روزه از انسان سالمی که خوف بروز بیماری از آن داشته باشد چه رسد به اینکه بیماری قطعی باشد. و اما بیماری که روزه برای او ضرر ندارد باید روزه بگیرد و روزه اش صحیح است. و اگر بیماری تا رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط است و باید برای هر روز ۷۵۰ گرم گندم یا نان و امثال آن به یک فقیر فدیه بدهد.

مسأله ۱۹۱۴. اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد كه روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد (ضرری که معمولاً تحمّل نمی‌شود) یا اینکه چنین ضرری را احتمال بدهد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر افراد عاقل بجا باشد، واجب نیست روزه بگیرد؛ بلكه اگر آن ضرر موجب هلاكت و مرگ یا جنایت بر نفس – مثل نقص عضو – شود، روزه گرفتن برای او حرام است و در واجب نبودن روزه فرقی نیست که روزه موجب پیدایش بیماری و ضرر قابل توجّه گردد یا موجب شدیدتر شدن آن یا طولانی شدن دوره درمان آن گردد.

شایان ذکر است دخترانی که تازه به سنّ بلوغ رسیده‌اند و نیز افراد دیگر، چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان می‌شود یا می‌ترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری می‌شود؛ امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العاده‌ای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقهروزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل می‌شود.

و اگر آنان می‌‌توانند با استفاده از راه‌‌های معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است.

مسأله ۱۹۱۵. كسی كه می‌داند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر قابل توجّهی ندارد، هرچند پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و كسی كه یقین یا گمان دارد یا احتمال معقول می‌دهد كه روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد، هرچند پزشک بگوید ضرر ندارد، واجب نیست روزه بگیرد و جایز است افطار نماید؛ بلکه اگر ضرر مورد احتمال یا مورد اطمینان در حدّ حرام باشد، واجب است روزه نگرفته و افطار نماید و در غیر صورت ضرر حرام، فرد می‌تواند رجاءً روزه بگیرد و چنانچه بعد معلوم شود که روزه برای او ضرر قابل توجّه نداشته، روزه‌اش صحیح است.

مسأله ۱۹۱۶. اگر فرد بیمار در بین روز ماه رمضان قبل از اذان ظهر، خوب شود و تا آن وقت، كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بنابر احتیاط واجب، باید نیّت روزه كند و آن روز را روزه بگیرد و چنانچه بعد از اذان ظهر، خوب شود، روزه آن روز بر او واجب نیست و باید آن را قضاء كند.

مسأله ۱۹۱۷. ضررهای خفیف و مختصر، باعث نمی‌شود افطار روزه جایز شود و با وجود این گونه ضررها روزه بر فرد واجب است؛ بنابراین اگر روزه باعث می‌شود مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا احساس ضعف و سستی در بدنش نماید یا باعث کاهش نور چشم به مقدار معمول گردد، به گونه‌ای که یکی دو ساعت بعد از افطار این موارد به کلّی برطرف گردد و نیز سایر ضررهای خفیفِ مانند این‌ها، که افراد عاقل از آن پرهیز نمی‌کنند و عرف مردم معمولاٌ آن را تحمّل می‌نمایند، چنین مواردی عذر شرعی محسوب نشده و روزه بر این افراد واجب است.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی

حتما بخوانيد*- ويژه نامه احكام روزه
  1. حكم اماله كردن و استفاده از شياف در روزه
  2. آيا استفراغ سبب باطل شدن روزه مي شود
  3. حكم شرعي ناتوانى در گرفتن روزه
  4. شرايط وجوب روزه از نظر آيت الله خامنه اي

كليد : روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد منع پزشك خانواده از روزه منع چشم پزشك دكتر چشم پزشك پزشك روزه دكتر تغذيه دكتر زنان گرفتن روزه با منع دكتر متخصص طبيب كليد : روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد منع پزشك خانواده از روزه منع چشم پزشك دكتر چشم پزشك پزشك روزه دكتر تغذيه دكتر زنان گرفتن روزه با منع دكتر متخصص طبيب روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام من برای درمان ریزش مو مدتی است به پزشک مراجعه میکنم و درباره روزه گرفتن مرا منع کردن از روزه گرفتن میخواستم بدونم باید چیکار کنم از طرفی دارم برای موهام خرج میکنم و نمیخوام بی نتیجه باشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می توانید دوره درمان را بعد از ماه رمضان شروع کنید. این مجوز نمی شود که شما روزه نگیرید.
      وقکم الله لکل خیر

  2. بهروز می گوید

    سلام من به همراه دوستم بودم و هنگامی ک سحری میخوردم اذان شد و لقمه تو دهن بود دوستم گفت تا اخر اذان میتونین بخورین (البته خودشونم داشتن میخوردن ) من هم دو دل بودم ولی لقمه رو خوردم و نمیدونستم باطل میکنه یا نه بعد از تو سایتا خوندمو متوجه شدم که باطل میشه الان نمیدونم روزمو ادامه بدم یا باطله من ب علت تصادف و شکستگی پا و جراحی بر روی دست و مشکل معدم این ماه نتونستم روزه هامو بگیرم میخاستم پنهونی و بدور از چشم بقیه بگیرم ، با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر روزه گرفتن برای شما ضرر و مشقت ندارد گرفتن روزه واجب است.
      هنگامی که وقت اذان داخل شده باشد نمی توانید چیزی بخوردید و روزه باطل می شود. اگر هنگامى‏ که مشغول خوردن غذا یا نوشیدن آب است بفهمد اذان صبح شده، باید آنچه را در دهان است بیرون آورد و اگر عمداً فرو برد روزه‏ اش باطل است و کفّاره نیز دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر