احکام کافر و مقصود از اهل کتابReviewed by مهدي يوسف وند on May 16Rating: 4.5

احکام کافر و مقصود از اهل کتاب

احکام کافر مطابق با نظر 10 مرجع را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید .

احکام کافر

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 313: بعضى از فقها اعتقاد به نجاست اهل کتاب دارند و بعضى ديگر به طهارت آنها، رأى جنابعالى چيست؟

ج: نجاست ذاتى اهل کتاب معلوم نيست. به نظر ما آنها محکوم به طهارت ذاتى هستند.

س 314: آيا آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادى ايمان به رسالت خاتم النبيين(صلى‏ الله عليه وآله) دارند، ولى بر اساس روش و عادت‏هاى پدران و اجدادشان عمل مى‏ کنند، در طهارت حکم کافر را دارند يا خير؟
ج: مجرد اعتقاد به رسالت خاتم النبيين (صلى الله عليه وآله) براى اجراى حکم اسلام در مورد آنان کافى نيست. ولى اگر از اهل کتاب محسوب شوند، محکوم به طهارت هستند.

س 315: با جمعى از دوستان خانه‏ اى را اجاره کرديم و متوجه شديم که يکى از آنها نماز نمى‏ خواند. بعد از سؤال از وى، پاسخ داد که قلباً به خداوند تبارک و تعالى ايمان دارد، ولى نماز نمى‏ خواند. با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زياد با وى، آيا بايد او را نجس بدانيم؟
ج: مجرد ترک نماز و روزه و ساير واجبات شرعى باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وى نمى ‏گردد و تا زمانى که ارتداد وى احراز نشده است، حکم ساير  مسلمانان را دارد.

س 316: مقصود از اهل کتاب چه کسانى است؟ معيارى که حدود معاشرت با آنها را مشخص کند چيست؟

ج: مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به يکى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان پيامبرى از پيامبران الهى (على نبينا وآله وعليهم‌السلام) بداند و يکى از کتاب‏هاى الهى را که بر انبياء عليهم السلام نازل شده، داشته باشند مانند يهود، نصارى، زرتشتى‏ ها و همچنين صابئين که بر اساس تحقيقات ما از اهل کتاب هستند و حکم آنها را دارند. معاشرت با پيروان اين اديان با رعايت ضوابط و اخلاق اسلامى اشکال ندارد.

س 317: فرقه‏اى وجود دارد که خود را «على‌ اللهى» مى‏ نامند، يعنى اميرالمومنين على بن ابى طالب(عليه‌السلام) را خدا دانسته و به دعا و طلب حاجت به جاى نماز و روزه اعتقاد دارند. آيا اينها نجس هستند؟
ج: اگر اعتقاد داشته باشند که امير المومنين على بن ابى طالب(عليه‌السلام) خدا است «تعالى الله عن ذلک علوا کبيرا»، حکم آنها مانند غير مسلمان هايى است که اهل کتاب نباشند، يعنى کافر و نجس مى‏ باشند.

س 318: فرقه‏اى وجود دارد که خود را «على‌اللهى» مى‏نامند و معتقدند که حضرت على(عليه‌السلام) خدا نيست ولى کمتر از خدا هم نيست، اين گروه چه حکمى دارند؟
ج: اگر قائل به شريکى براى خداوند واحد منان متعال نباشند، حکم مشرک را نخواهند داشت.

س 319: آنچه را که از طرف شيعيان دوازده امامى براى امام حسين (عليه‌السلام) يا اصحاب کساء (صلوات الله عليهم اجمعين) نذر مى‏ شود، آيا جايز است به مراکزى که محل اجتماع پيروان فرقه «على اللهى» است داده شود، بنحوى که باعث احياء اين مراکز گردد؟
ج: اعتقاد به خدا بودن مولى‌الموحدين (عليه الصلوة والسلام) عقيده باطلى است و موجب مى‏شود که کسى که به آن اعتقاد دارد، از اسلام خارج گردد. کمک به ترويج اين عقيده فاسد حرام است؛ بعلاوه مصرف مال نذرى در غير مورد نذر جايز نيست.

س 320: در اطراف منطقه ما و بعضى نواحى ديگر فرقه‏اى وجود دارد که خود را اسماعيليه مى‏ نامند و اعتقاد به امامت شش امام دارند، ولى به هيچ‌يک از واجبات دينى و همچنين به ولايت فقيه معتقد نيستند. لذا اميدواريم جنابعالى روشن فرماييد که پيروان اين فرقه نجس هستند يا پاک؟
ج: مجرد عدم اعتقاد آنان به شش امام ديگر از ائمه معصومين(عليهم السلام) و يا عدم اعتقادشان به واجبات دينى و احکام شرعى تا زمانى که به انکار اصل دين يا نبوت خاتم الانبياء (عليه وآله الصلاة والسلام) منجر نشود، موجب کفر و نجاست نمى‏شود، مگر اين که از آنها دشنام و اهانت به يکى از امامان معصوم (عليهم السلام) صادر شود.

س 321: در منطقه محل تحصيل و سکونت ما اکثريت مطلق مردم کفّار بودايى هستند. اگر دانشجويى، خانه‏ اى را از آنها اجاره نمايد، آن خانه از نظر طهارت و نجاست چه حکمى دارد؟ آيا شستن و تطهير منزل ضرورت دارد؟ قابل ذکر است که بسيارى از خانه‏هاى اين منطقه از چوب ساخته شده و قابل شستن نيست. هتل‏ ها و اثاثيه و لوازم موجود در آنها چه حکمى دارند؟

ج: تا يقين به تماس اشياء مورد استفاده شما با دست و بدن مرطوب کافر غير کتابى حاصل نشده، حکم به نجاست نمى‏ شود. در صورت يقين به نجاست هم آب کشيدن در و ديوار منازل و هتل‏ها و اثاثيه و لوازم موجود در آن واجب نيست. آنچه واجب است تطهير اشياء نجسى است که براى خوردن و آشاميدن و نماز خواندن مورد استفاده قرار مى‏ گيرند.

س 322: تعداد زيادى از مردم در خوزستان زندگى مى‏ کنند که خود را «صابئه» مى‏نامند و ادعاى پيروى از پيامبر خدا حضرت يحيى(عليه‌السلام) را دارند و مى‏ گويند کتاب او نزد ما موجود است. نزد علماى اديان ثابت شده که آنها همان صابئون هستند که در قرآن آمده است. لطفاً بيان فرماييد که اين گروه از اهل کتاب هستند يا خير؟
ج: گروه مذکور در حکم اهل کتاب هستند.

س 323: آيا اين گفته که اگر خانه ‏اى به دست کافر ساخته شده باشد، نجس است و نماز خواندن در آن مکروه مى ‏باشد، صحيح است؟
ج: نماز خواندن در آن خانه مکروه نيست.

س 324: کار کردن نزد يهود و نصارى و فرقه ‏هاى کافر ديگر و مزد گرفتن از آنها چه حکمى دارد؟
ج: کار کردن نزد کافر، فى‌نفسه اشکال ندارد، مشروط به اين که آن کار از کارهاى حرام و خلاف مصالح عمومى اسلام و مسلمانان نباشد.

س 325: در منطقه‏ اى که خدمت سربازى را انجام مى‏ دهم، عده‏ اى از عشاير زندگى مى‏کنند که پيرو فرقه‏اى موسوم به اهل حق هستند. آيا استفاده از شير و پنير و کره‏اى که در اختيار آنها قرار دارد، جايز است؟
ج: اگر به اصول اسلام اعتقاد داشته باشند، در مسأله طهارت و نجاست، حکم ساير مسلمانان را دارند.

س 326: اهل روستايى که من در آن تدريس مى‏ کنم، نماز نمى‏ خوانند؛ زيرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستيم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داريم، آيا نمازهاى ما اشکال دارد؟
ج: اگر توحيد و نبوت و هيچ‌يک از ضروريات دين اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمى‏ شود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

س 327: يکى از بستگان ما که کمونيست است، به ما در دوران کودکى اموال و لوازم زيادى بخشيده است. در صورتى که عين آنها در حال حاضر موجود باشد، چه حکمى دارند؟
ج: اگر کفر و ارتداد او ثابت شود و در سن بلوغ و قبل از اظهار اسلام، کفر را پذيرفته باشد، اموال او حکم اموال ساير کفّار را دارد.

س 328: لطفاً به سؤالات زير پاسخ فرماييد:
 1. معاشرت و همنشينى و دست دادن دانش ‏آموزان مسلمان با دانش آموزان پيرو فرقه گمراه بهائيت، اعم از اين که دختر باشند يا پسر، مکلّف باشند يا غير مکلّف، در داخل مدرسه يا خارج از آن، در دوران ابتدايى، متوسطه و پيش دانشگاهى، چه حکمى دارد؟
 2. رفتار استادان و مربيان با دانش‏ آموزانى که بهايى بودن خود را آشکار مى‏ کنند و يا يقين داريم که بهايى هستند، چگونه بايد باشد؟
 3. استفاده از وسايلى که همه دانش ‏آموزان از آنها استفاده مى‏ کنند مانند شير آب آشاميدنى، شير توالت و آفتابه آن، صابون و مانند آن، با اين که علم به مرطوب بودن دست و بدن داريم، چه حکمى دارد؟
ج: همه پيروان فرقه گمراه بهائيت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چيزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است. ولى رفتار مديران و معلمان و مربيان با دانش‏آموزان بهايى بايد بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد.

س 329: خواهشمنديم تکليف مؤمنين را در برخورد با فرقه گمراه بهائيت و آثار حضور پيروان آن در ميان جامعه اسلامى، بيان فرماييد.
ج: همه مؤمنين بايد با حيله ‏ها و مفاسد فرقه گمراه بهائيت مقابله نموده و از انحراف و پيوستن ديگران به آن جلوگيرى کنند.

س 330: گاهى بعضى از پيروان فرقه گمراه بهائيت براى ما غذا يا چيز ديگرى مى‏ آورند، آيا استفاده از آنها براى ما جايز است؟
ج: از هرگونه معاشرت با اين فرقه ضالّه مضلّه، اجتناب نماييد.

س 331: بهائيان بسيارى در اينجا کنار ما زندگى مى‏کنند که رفت و آمد زيادى در خانه‏ هاى ما دارند. عده ‏اى مى‏ گويند که بهايى‏ ها نجس هستند و عده‏ اى هم آنها را پاک مى‏ دانند. اين گروه از بهايى‏ ها اخلاق خوبى از خود آشکار مى‏کنند، آيا آنها نجس هستند يا پاک؟
ج: آنها نجس و دشمن دين و ايمانِ شما هستند، پس فرزندان عزيزم جدا از آنها بپرهيزيد.

س 332: آيا صندلى‏ هاى ماشين و قطارى که مورد استفاده مشترک مسلمانان و کافران است، با اين که کفّار در بعضى از مکانها بيشتر از مسلمان‏ها هستند و حرارت هوا باعث ترشح عرق و حتى سرايت رطوبت مى‏شود، محکوم به طهارت است؟
ج: کافر اهل کتاب محکوم به طهارت است، و در هر صورت در مورد اشياء مورد استفاده مشترک کفّار و مسلمين با عدم علم به نجاست، حکم به طهارت آنها مى‏شود.

س 333: زندگى دانشجويى در خارج مستلزم ارتباط و معاشرت با کفّار است، در چنين موردى استفاده از مواد غذايى ساخت آنها مشروط بر اين که مواد حرام مثل گوشت تذکيه نشده در آنها نباشد، ولى احتمال تماس دست مرطوب کافر با آنها داده شود، چه حکمى دارد؟
ج: مجرد احتمال تماس دست مرطوب کافر با مواد غذايى، براى وجوب اجتناب کافى نيست، بلکه تا يقين به تماس حاصل نشود، حکم به طهارت مى‏ شود. کافر اگر از اهل کتاب باشد، نجس ذاتى نيست و تماس دست مرطوب او باعث نجاست نمى ‏شود.

س 334: اگر همه مخارج و هزينه‏ هاى فرد مسلمانى که در سايه حکومت اسلامى زندگى مى‏ کند با کاربراى شخص غير مسلمانى که روابط صميمى با او دارد، تأمين شود، آيا جايز است با اين فرد مسلمان روابط محکم و خانوادگى برقرار کرد و گاهى از غذاى او استفاده نمود؟
ج: روابط مسلمانان با مسلمان مذکور اشکال ندارد. ولى اگر شخص مسلمان در اثر کار براى غير مسلمان و ارتباط با وى خوف انحراف عقيدتى خود را داشته باشد، واجب است که اين کار را ترک کند. ديگران هم بايد او را نهى از منکر کنند.

س 335: متأسفانه برادر همسرم به علل مختلف فاسد گرديده و از دين به‌طور کامل برگشته است، تا جايى که به بعضى از مقدسات دينى اهانت مى‏ کند. در حال حاضر بعد از گذشت چند سال از ارتداد او از اسلام، طى نامه ‏اى اظهار کرده که به اسلام ايمان دارد، ولى نه نماز مى‏ خواند و نه روزه مى‏ گيرد. رابطه پدر و مادرش و بقيه افراد خانواده با وى چگونه بايد باشد؟ آيا عنوان کافر بر او صدق مى‏کند؟ آيا بايد او را نجس محسوب‏ کرد؟
ج: بر فرض ثبوت ارتداد قبلى وى، اگر بعد از آن توبه کرده باشد، محکوم به طهارت است و ارتباط پدر و مادر و ساير خانواده با وى اشکال ندارد.

س 336: آيا اگر کسى بعضى از ضروريات دين مانند روزه و غير آن را انکار کند، حکم کافر را دارد يا خير؟

ج: اگر انکار هر يک از ضروريات دين به انکار رسالت يا تکذيب پيامبر اکرم اسلام(صلى الله عليه وآله) يا وارد کردن نقصى به شريعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.

س 337: آيا مجازات هايى که براى مرتد و کفّار حربى وضع شده، از امور سياسى و مسئوليت‏ هاى رهبرى‏ است يا اين که مجازاتهاى ثابتى تا روز قيامت هستند؟
ج: حکمِ شرعىِ الهى است.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نجاست ذاتی کفار [احکام غرب نشینان]

پرسش : نظر معظم له در مورد نجاست ذاتی کفار چیست؟

پاسخ : کفار نجس نیستند؛ ولی چون از نجاسات ظاهری پرهیز نمی کنند برای آنهایی که نیازی به معاشرت ندارند، احتیاط آن است که آلوده به زندگی آنها نشوند.

عدم وجوب اجتناب از کفار در کشورهای خارجی یا در مواقع ضرورت [احکام غرب نشینان]

پرسش : در استفتائات خواندم که در صورت سفر به کشورهای خارجی یا در مواقع ضرورت می توان از اهل کتاب اجتناب نکرد. آیا این حکم شامل سایر کفار نیز می شود؟ مانند بودایی ها؟

پاسخ : در مورد تمام کفار این حکم نافذ است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=12039

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

  1. زدواج مسلمان با غير مسلمان
  2. ازدواج موقت با غیر مسلمان
  3. كافركيست
  4. دادن قرآن به کافر چه حکمی دارد
  5. آيا بودايي ها نجس هستند
  6. نیم خورده سگ و خوک و کافــر
  7. آيا فرقه علی‌اللهی كافرو نجس هستند
  8. آيا فرقه اهل حق كافرو نجس هستند
  9. آيا فرقه اسماعيليه كافرو نجس هستند
  10. آيا صابئه كافرو نجس هستند
  11. كار و دريافت مزد از يهودي و مسيحي
  12. احکام کافرو مقصود از اهل کتاب
  13. نجاست اشياء مشترك بين كفار و مسلمين
  14. آيا با مس ميت كافرغسل واجب مي شود
  15. ارتداد همسر و ادامه زندگی یا طلاق
  16. دست دادن با نامحرم
  17. آيا بهائي ها كافرو نجس هستند


كليد: احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل  کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از اهل کتاب احکام کافر و مقصود از  

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب