وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وسوسه و درمان آن‏

8

وسوسه و درمان آن‏

وسواس برخاسته از شیطان می باشد و خدای ناکرده اگر شخص وسواسی شود از عبادت ها نیز باز می ماند. علاوه بر این، عدم فهم درست احکام دین سبب می شود که شخص نظر خود را بر احکام الهی ترجیح دهد و نظر خود را ملاک رفتاری خود قرار دهد. شخص وسواسی نظر خود را در مقابل نظر دین قرار می دهد به چه صورت؟ به این صورت که دین بنایش بر آسان گیری و توجه نکردن به شک در این امور است اما شخص وسواس عقیده دارد که با شک در نجاست، حتما آن را تطهیر کند، یا وضو و غسل را طولانی کند! این روحیه  شخص وسواس که نظر خود را بر دین ترجیح دهد معصیتی بزرگ است لذا حتما توصیه می کنیم ملاک را در طهارت و انجام غسل و وضو مانند عرف متشرعین قرار دهید و نیاز نیست که اینقدر با دقت وارسی نماید!.

جالب اینجاست که اشخاص وسواسی  هیچگاه در امور مالی دچار وسواس نیستند! برای همین خوبست که هر گاه دچار وسواس شدند، با خود عهد کنند که مقداری را به عنوان جریمه به فقرا بپردازند، از آثار این کار اینست که شخص در مبارزه با وسواس شیطان جدی می شود.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 311: چند سالى است که به بيمارى وسواس مبتلا شده‏ ام و اين موضوع مرا بسيار عذاب مى‏ دهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد مى‏ شود تا جايى که در همه چيز شک مى‏کنم و همه زندگى‌ام بر پايه شک استوار گشته است. بيشترين شک من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نمى‏ توانم مثل ساير مردم عادى زندگى کنم. وقتى داخل مکانى مى‏ شوم فورى جوراب هايم را از پاى خود بيرون مى ‏آورم زيرا فکر مى‏کنم جوراب‏ه ايم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتى من بر سجاده هم نمى‏ توانم بنشينم. هر وقت بر آن مى‏ نشينم بر اثر وسوسه نفس از روى آن بلند مى ‏شوم تا مبادا پرزهاى سجاده به لباسهايم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم. در گذشته چنين نبودم، اکنون از اين کار هايم خجالت مى‏ کشم و هميشه دوست دارم کسى را در عالم رؤيا ببينم و مشکلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزه‏اى رخ دهد و زندگى‏ ام را دگرگون نمايد و به حالت گذشته‏ ام برگردم. اميدوارم مرا راهنمايى فرماييد.

ج: احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله‏ هاى عمليه ذکر شده ‏است. از نظر شرعى همه اشياء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردى که شارع حکم به نجاست آنها کرده و براى انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهايى از بيمارى وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلکه بايد مکلّف ذوق و سليقه شخصى خود را کنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزى را که يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از کجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيايى که استفاده مى‏ کنيد، يقين پيدا کرده ‏ايد؟

چگونه يقين پيدا کرده‏ ايد که پرزهاى سجاده‏ اى که بر روى آن راه مى‏ رويد يا مى‏ نشينيد، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت مى‏ کند؟ لذا در اين صورت اعتنا به وسواس براى شما جايز نيست.

مقدارى عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.

س 312: زنى هستم با تحصيلات عالى و داراى چندين فرزند، مشکلى که از آن رنج مى‏برم مسأله طهارت است. چون در خانواده‏ اى متدين بزرگ شده ‏ام، مى‏ خواهم همه تعاليم اسلامى را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، هميشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتى سرم برخورد مى ‏کنند و هر دفعه با مشکل تطهير آن اعضاء مواجه هستم، و اين باعث شده که در زندگى با سختى‏ هاى زيادى روبرو شوم. از طرفى هم نمى‏ توانم اين امور را رعايت نکنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است. براى حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولى نتيجه‏ اى نگرفتم. بعلاوه موارد ديگرى هم هست که از آنها رنج مى‏ برم مثل غبار شى‏ء نجس يا مراقبت از دست‏هاى کودک که يا بايد آنها را آب بکشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيرى نمايم. با توجه به اين که تطهير شى‏ء نجس براى من بسيار دشوار است ولى در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتى که فقط کثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرتعالى مى‏ خواهم که با راهنمايى‏ هاى خود زندگى را بر من آسان نماييد.

ج: 1. از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. يعنى در هر موردى که کمترين ترديدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنيد.

2. کسانى که داراى حساسيت نفسانى شديدى در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته مى‏شود)، حتى اگر گاهى يقين به نجاست هم پيدا کردند، بايد حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردى که نجس شدن يک شى‏ء را با چشمان خود ببينند، به‌طورى که اگر فرد ديگرى هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا کند، فقط در اين موارد بايد حکم به نجاست کنند.
استمرار اجراى اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانى است که اين حساسيت به‌طور کلى از بين برود.
3. هر شى‏ء يا عضوى که نجس مى‏ شود، براى تطهير آن، يکبار شستن با آب لوله‏ کشى بعد از زوال عين نجاست کافى است. تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شى‏ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.

4. از آنجايى که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتى نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست‏هاى کودک چه پاک باشد يا نجس و همچنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حکم درباره شما تا زمانى که اين حساسيت از بين نرفته، باقى است.
5. دين اسلام داراى احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگى را بر شما تلخ مى‏کند، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و کسانى که با شما ارتباط دارند، نيست.

شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالى است.

6. اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجى است. افراد بسيارى بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافته‏اند. به خداوند توکل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. انشاء الله موفق باشيد. اجوبه الاستفتائات.


وسوسه و درمان آن‏

استفتائات جدید

س: اينكه حكم شده است كه فرد وسواس نبايد به شك خود اعتنا نمايد آيا منظور هر نوع از شك مى‌باشد؟ آيا مى‌توان به هر نوع از شك كه براى فرد وسواس پيش مى‌آيد (چه شك در طهارت و نجاست و چه غير آن)، در حالى كه براى افراد عادى و غير وسواس اين نوع از شكها عرفاً وجود ندارد و يا كمتر پيش مى آيد اعتنا نكرد؟

ج) بله، هر نوع شكى را شامل مى‌شود.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=12034

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

  1. وسوسه و درمان آن
  2. وظیفه شرعي شخص وسواس
  3. وسواس در وضو
  4. وسواس در ترشحات ادرار
  5. وسواس از نظر آيت الله مكارم شيرازي
  6. راه ثابت شدن طهارت
  7. آیا تکرار اذکار نماز اشکال دارد
  8. شك وضو
  9. شك در غسل
  10. طول دادن غسل
  11. اسراف آب در وضو و غسل
  12. حدث در غسل
  13. برخورد شيء خيس با فرش نجس
  14. آيا ترشحات دستشویی نجس است
  15. لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس
  16. آيا مي توان مسح را در وضو تكرار كرد
  17. اگر شک کند که یک آیه یا کلمه را درست گفته
  18. شک در باطل شدن وضو
  19. شک در نجاست و پاکی آب
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. زهرا می گوید

    اجرتون با امام حسین خدا بهتون سلامتی بده خیلی اثر گذار بود

  2. آرمین می گوید

    واقعا ممنونم …

  3. آرمین می گوید

    سلام …
    من وسواسی هستم به حدی که یک بار با اب لوله کشی هفت بار لباسی رو شستم تا مطمئن شدم که دیگه نجس نیست!
    یا مثلا میدونم که اگه پام بره روی بخشی که نمی دونم دقیقا نجسه یا نه نجس نمی شه ولی میرم پامو میشورم!!!!
    حالا هم یه موضوعی هست که ۶ ماهه که منو درگیر خودش کرده و تمرکز منو گرفته
    من دو تا شک درباره نجاست داشتم یکه یکیشو خودتون حل کردین و حالا مونده دومیش
    : من شک دارم که لپتاپم نجس شده باشه…
    ولی هر چقدر مرور می کنم که اون لحظه ای حس می کنم لپتاپ نجس شده رو یادم نمیاد… انگار فقط یه حسه! حسی که از همون موقع که دستم نجس شد و من دستمو خشک کردم با دستمال و بعد با اب شستم توی من به وجود اومد که هی بهم می گفت که لپتاپ نجسه!
    شاید این حس وسواس همون وسوسه و نوای شیطانه…
    اما من حس می کردم که نجسه و خلاصه که کار به جایی رسید که من رفتم باتری لپتاپ رو در اوردم و لپتاپ رو به صورتی که مطمئن بودم درست هست شستم!
    اما مشکل دیگه این بود که مامانم و خواهرم بعد از تماس با لپتاپ به گوشی هاشون دست زده بودن و بعد از اینکه من لپتاپ رو شستم باز هم اونا به لپتاپ دست زدن و چون من احتمال میدم که گوشی ها هم در صورت نجس بودن لپتاپ نجس شده باشه خودم هم وقتی به گوشی دست می زدم بعدش به لپتاپ دست می زدم و اگه لپتاپ نجس باشه گوشی ها هم نجسه !

    واقعا نمی دونم چی کار کنم.. دارم از همه چی زده میشم!
    قبلا نماز می خودنم ولی با فرض اینکه لپتاپ نجسه رعایت کردن این نجاست و طهارت خیلی سخت بودم و دیگه نمی تونم بخونم!
    لطفا کمکم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      چرا اینقدر خودتان را اذیت می کنید.
      شرعا شخص وسواسی نباید به وسواس اعتنا کند و یقین او هم به اعتبار هست، ملاک اطرافیان هستند که وسواس نداشته باشند.
      دقت کنید هزار بار هم مسئله شرعی بپرسید مشکل شما حل نمی شود، مسئله و مشکل شما در احکام نیست!!! یک بار به مشاور و روانشناس بالینی مراجعه کنید و تکنیک های مقابله با وسواس را یاد بگیرید و عمل کنید. همین.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سما می گوید

    سلام لطفا به سوال من جواب بدهید من کمی وسواس دارم و گوشی من به پارچه ای که نجس بوده تماس داشته ولی نمیدانم پارچه تر بوده یا خشک گوشی من نجس شده و باید اجتناب کنم یا اهمیت ندهم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اعتنا نکنید و پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. M می گوید

    سلام خسته نباشی من دچار وسواس شدم من فکر میکنم با آب خودمواب میکشم نجسم موقع آب کیشدن هر چیزی یا خودم درحمام هستم وا چند ساعت طول میکیشه تا اب کیشدن تمام بشه حتی دکترم رفتم فایده نداشت البته شاید مسخره کنی که البته داره عقلم میگه پاک ولی یه
    چیزی مثل خوره میگه دردرونم میگه نجسه دوباره کارو انجام میدم طور ب میشه درمونده میشم خانواده ام نجات میدن من باید چکار کنم کمکم کنی ص

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شرعا شما نباید به آن صدای درون توجه کنید، که وسواس است و از شیطان.
      ملاک را اطرافیان که وسواس ندارند قرار بدهید. و بیشتر از این تکلیفی ندارید و باید همواره مبارزه کنید که به حرف آن ندای درونی گوش نکنید.
      حتما با یک روانشناس هم جلساتی را داشته باشید. ذکر «لا اله الا الله» را صبح ها یا قبل از خواب ۱۰۰ مرتبه یا در زمان دیگر تکرار کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر