وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا به اهل سنت برادر می گوییم

چرا به اهل سنت برادر می گوییم

سؤال: چرا با اینکه اهل سنت با ما هم عقیده نیستند به آنها برادر می گوییم، آیا بهتر نیست این نسبت ها را به آنها ندهیم، هر چه باشد آنها مخالف ما هستند؟، وحدت در این چیزها معنی نمی دهد؟.

پاسخ حجت الاسلام مهدی یوسف وند

احترام به اهل سنت همراه با حفظ خظوط اعتقادی را ما از اهل البیت علیهم السلام یاد گرفته ایم. ما تربیت یافتگان مودب این خاندان هستیم، حرفمان را و ادله خودمان را با استدلال و منطق و احترام مطرح می کنیم حتی اگر مخالف ما به ما همانند این شبکه های وهابی بی احترامی نماید. اکثر اهل سنت به نظر ما انسانهایی هستند که ادله خلافت و ولایت و امامت علی علیه السلام به آنها نرسیده است، ما شیعیان کوتاهی کرده ایم، لذا اگر قرار باشد با سر و صدا و توهین حرف حق را بزنیم، نه تنها اهل سنت قبول نخواهند کرد بلکه کاری می کنیم که خود شیعیان هم زده بشوند، متاسفانه روشی که شیعه انگلیس پی گرفته ثمره اش دور شدن منصفان از اهل سنت خواهد بود و علاوه بر این شاهد کشتار شیعیان نیز هستیم که اینها و تمام جاهلانی که با لعن علنی زمینه این جنایات را فراهم می کنند فردای قیامت مسئول هستند و جواب امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما را بدهند.

مراجع عظام تقلید هم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام فتوا به احترام به مقدسات اهل سنت داده اند. ما در مکتب امام علی علیه السلام بزرگ شده ایم، زمانی که ایشان به خوارج که یکی از بدترین خلق خدا  هستند می رسد می فرماید:

هؤلاء إخواننا بغوا علينا.

اينها برادران ما هستند كه در حق ما ظلم كردند.

قرب الاسناد للحميري القمي، ص۹۴، ح۳۱۸ ـ وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج۱۵، ص۸۳، ح۲۰۰۳۲ ـ جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام للشيخ محمد حسن النجفي، ج۲۱، ص۳۳۸

پس اگر ما نسبت به کسی می گوییم برادر به معنی نشان دادن احترام و ادب دینی ماست و در کنارش تمام تلاش خود را برای بیان حق و حقیقت و ادله امامت خواهیم داشت همچو علامه امینی رضوان الله تعالی علیه.

 

توصیه امام صادق علیه السلام به وحدت با اهل سنت

 در روايتى از امام صادق‏ عليه السلام خطاب به يكى از يارانش به نام زيد مى‏ خوانيم:« با اهل سنت مطابق آداب و اخلاق خودشان رفتار كنيد، در نماز جماعتشان شركت نماييد، و از بيمارانشان عيادت به عمل آوريد، و در مراسم تشييع جنازه آنها شركت كنيد، و اگر فرصتى جهت امامت جماعت يا گفتن اذان در مساجد آنها فراهم شد از انجام آن خوددارى نكنيد. زيرا اگر شما شيعيان اين كارها را انجام دهيد، مى‏ گويند: اينها پيروان امام صادق عليه السلام هستند، خداوند او را رحمت كند كه شيعيان و اصحابش را بسيار خوب تربيت كرده است. و اگر اين كارها را ترك كنيد مى‏ گويند: اينها پيروان جعفر بن محمد هستند، خداوند هر كار كه مى‏ خواهد با او انجام دهد كه اصحابش را بسيار بد تربيت كرده است!».[وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۴۷۷، ح ۱.]

اهل البیت به گونه ای برخورد می کردند که در تاریخ نقل شده است بزرگان مذاهب اربعه اهل سنت سالها از محضر امام صادق علیه السلام کسب علم می کردند، از آن جمله آن شاگردان ابوحنيفه امام و پيشواى معروف حنفيه است که در سخن كوتاهى در توصيف امام جعفربن محمد الصادق عليه السلام مى‏ گويد: «ما رايت افقه من جعفر بن محمد؛ من فقيه‏تر از جعفر بن محمد عليه السلام نديدم!».[ تذكرة الحفاظ ذهبى، جلد ۱، صفحه ۱۶۶.].

قرآن کریم هم دعوت به وحدت و دوری از تفرقه می کند: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا…»(۴. آل عمران (۳) آیه ۱۰۳.). 

باید دانست ما حساب افراد ناصبی یا وهابیونی که  آشکارا به اهل البیت بی احترامی می کنند را از اهل سنت جدا می دانیم و آنها را دشمن خدا و رسول می دانیم.

نظر مراجع عظام تقلید

حضرت آیت الله العظمی سیستانی از مراجع بزرگ شیعه چه زیبا می فرمایند:

لا تقولوا اخواننا السنة، بل قولوا (أنفسنا أهل السنة).[منبع: سایت رسمی معظم له] نگوييد برادران ما اهل سنت! بلكه گوييد اهل سنت جان ما هستند.

 

مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان اینگونه می فرمایند:

یک عدّه‌ای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیره‌ی ائمّه است.۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 

 

وحدت به معنای تمسک “جمعی” به حبل‌اللَّه است

 

قرآن می‌فرماید: «واعتصموا بحبل اللَّه جمیعاً ولاتفرّقوا». اعتصام به حبل‌اللَّه برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمی‌کند به اینکه ما را به اعتصام به حبل‌اللَّه امر کند، بلکه به ما می‌گوید که اعتصام به حبل‌اللَّه را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید. و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبل‌اللَّه باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد. ما این اعتصام را درست بشناسیم و آن را انجام دهیم. آیه‌ی شریفه‌ی قرآن می‌فرماید: «فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللَّه فقداستمسک بالعروة الوثقی». این، اعتصام به حبل‌اللَّه را برای ما معنا می‌کند. تمسک به حبل‌اللَّه چگونه است؟ با ایمان باللَّه و کفر به طاغوت.امروز طاغوت اعظم در دنیا، رژیم ایالات متحده امریکاست.[۱]

 

 اتحاد مسلمین به معنای انصراف از عقاید خاص نیست

 

مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی – هر فرقه‌ای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت – میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می‌تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». تنازع نباشد، اختلاف نباشد.[۲]
اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معنای دیگر است که هر دوی آن باید تأمین بشود: اول این که فِرَق گوناگون اسلامی (فِرَق سنی و فِرَق شیعه) – که هر کدام فِرَق مختلف کلامی و فقهی دارند – حقیقتاً در مقابله با دشمنان اسلام، همدلی و همدستی و همکاری و همفکری کنند. دوم این که فِرَق گوناگون مسلمین سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند و مذاهب فقهی را باهم مقایسه و منطبق کنند. بسیاری از فتاوای فقها و علما هست که اگر مورد بحث فقهیِ عالمانه قرار بگیرد، ممکن است با مختصر تغییری، فتاوای دو مذهب به هم نزدیک شود.[۳]

مساله غدیر؛ یکی از محورهای وحدت اسلامی

مسأله غدیر هم می‌تواند مایه وحدت باشد؛ همچنان که مرحوم آیةاللَّه شهید مطهری مقاله‌ای با عنوان «الغدیر و وحدت اسلامی» دارد. او کتاب الغدیر را – که درباره مسائل مربوط به غدیر است – یکی از محورهای وحدت اسلامی می‌داند که درست هم هست. ممکن است به نظر عجیب بیاید، اما واقعیت مطلب همین است. خودِ مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است – یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است – اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنّی ندارد.
اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت.[[۱۰]- بیانات در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) ۱۳۷۹/۰۱/۰۶]

[۱] – بیانات‌ در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی‌ ۱۳۸۵/۰۵/۳۰
[۲] – بیانات‌ در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی‌ ۱۳۸۵/۰۵/۳۰
[۳] – بیانات در دیدار میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۶۸/۰۷/۲۴

 

 

 

 

[به این نوشته امتیاز بدهید]
[total: 0 امتیاز: ۰]
🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.