وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم برداشتن ابرو زنان

حکم برداشتن ابرو زنان

حکم برداشتن ابرو زنان

در نوشتار قبل «استفتائات مراجع پپرامون رنگ کردن ابرو و برداشتن ابرو » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

برداشتن ابرو

پرسش ۱۶۳. اگر برداشتن ابروها زينت به حساب آيد، بايد تمام صورت را پوشاند؟

آيات عظام امام، سيستانى، مكارم و نورى: به اين مقدار اشكال ندارد و پوشاندن آن از نامحرم واجب نيست.

آيات عظام بهجت و صافى: زينت محسوب مى شود و بايد آن را از نامحرم بپوشاند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

آيه اللّه  تبريزى: اگر به گونه اى است كه نزد زنان كهنسال و يا نزديك به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نيست.[۳]

آيات عظام خامنه اى، فاضل و وحيد: اگر زينت محسوب مى شود، بايد آن را از نامحرم پوشاند.[۴]

تبصره. اگر اصلاح ابرو و صورت توجه مرد نامحرم را جلب مى كند و باعث مفسده مى شود، پوشاندن آن واجب است.

  • [۱]. سيستانى، sistani.org، زينت، س۱۷؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۰۳۴ و ۱۵۱؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۹۱ و ۵۴۲ و ۵۰۰؛ امام، استفتائات، ج۳، (احكام حجاب)، س۳۴؛ دفتر: وحيد.
  • [۲]. صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۳ و دفتر: بهجت.
  • [۳]. تبريزى، صراط النجاة، ج۵، س۱۲۳۸.
  • [۴]. خامنه اى، سايت، نگاه؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۷ و دفتر: وحيد. (احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۲پرسش: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟
پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


ابرو برداشتن زن، چه حکمی دارد؟ در برابر شوهر چطور؟

پرسش
با سلام خدمت شما، چرا اهل سنت می گویند که ابرو برداشتن برای زن حرام است حتی اگر برای شوهرش باشد و باید توبه کند؟ آیا این فتوا درست است؟ می خواهم به جوابی درست و قانع کننده مطابق دین شیعه برسم.

پاسخ: برداشتن ابرو برای زنان به خودی خود اشکالی ندارد. در اسلام، آرایش زن برای شوهر مستحب شمرده شده، و زنى که در آرایش و زینت خود براى شوهر کوتاهى کند، مورد نکوهش قرار گرفته است؛ لذا فقهای شیعه ضمن سفارش بانوان به رعایت این مسئله، آشکار نمودن این آرایش را برای نامحرم، جایز نمی دانند و می گویند، بانوان وظیفه دارند زینت خود را از چشم نامحرم بپوشانند.

پاسخ تفصیلی:

آرایش زن برای شوهر، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه در اسلام، مستحب شمرده شده، و زنى که در آرایش و زینت خود براى شوهر کوتاهى کند، مورد نکوهش قرار گرفته است.[۱] و این امر، باعث گرم شدن کانون خانواده می گردد. البته شاید آن عده از علمایی که آرایش و زینت زن (از جمله برداشتن ابرو) را به طور مطلق (حتی برای شوهرش) حرام می دانند، نظر به بعضی از احادیث داشته باشند.

مثلاً، در روایتی، از  رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده است که حضرت، هشت طایفه از زنان را لعن کرده اند. که آنها عبارت اند از:

«نامصه، منتمصه، واشره، مستوشره، واصله، مستوصله، واشمه و مستوشمه».

راوی می گوید: «نامصه» زنى است که موهاى صورت را بند مى ‏اندازد، و «منتمصه» زنى است که موى صورتش کنده مى ‏شود. «واشره» زنى است که دندان هاى زن دیگر را مى ‏برد و آن را نصف کرده و تیز مى ‏نماید، و «مستوشره» زنى است که این عمل روى او انجام مى ‏گیرد، و «واصله» آن زن را گویند که موى زنى را به موى زن دیگر پیوند دهد، و «مستوصله» کسى است که موى زن دیگر به موى او پیوند گردیده، و «واشمه» کسى را گویند که نگار و خال در دست یا جاى دیگر از بدن زنان بکوبد، و آن بدین گونه است که ابتدا کف یا پشت دست ها یا جایى دیگر از بدن زنى را سوزن مى‏ زند به گونه‏اى که جا باز کند و بعد با سرمه یا آهک پر مى‏کند و در نتیجه سبز رنگ مى‏ شود، و «مستوشمه» زنى است که خالکوبى مى ‏شود.[۲]

به طور کلی این روایت به تنهایی گویای این امر است که بانوان مطلقا نمی توانند آرایش و زینت داشته باشند. اما با مراجعه به سخنان نورانی اهل بیتِ رسول خدا (علیهم السلام)، مراد از این گونه احادیث  آشکار می گردد. مثلا در حدیثی، از امام باقر(ع) از « قرامل» ( آنچه [شبیه موی مصنوعی] از جنس مو یا پشم یا ابریشم بوده و زنان برای زینت، روی سر گذارده و به موی خود متصل می کردند)[۳] سؤال شد.

حضرت فرمودند:

«اشکالی ندارد که زن خود را برای شوهرش زینت کند».

راوی می گوید: به حضرت عرض کردم، حدیثی از پیامبر(ص) به ما رسیده است که ایشان «واصله و موصوله» را لعن کردند. حضرت فرمودند:

این گونه نیست. رسول خدا (ص)، آن واصله ای را لعن کردند که در جوانیش اهل زنا بوده و در پیری نیز زنان و مردان فاسد را به هم می رساند.[۴]

در روایتی دیگر ابی بصیر می گوید: از امام باقر (ع) درباره زینت های زنان (از جمله چیدن موی صورت) برای شوهرانشان سؤال کردم، حضرت فرمودند: هیچ کدام از اینها اشکال ندارند.[۵]

بنابر این، نمی توان هر زینت و آرایشی را برای زن حرام دانست، بلکه آن زینتی که برای غیر شوهر بوده و موجب فساد وی و تباهی جامعه می گردد، گناه و معصیت شمرده می شود؛ لذا فقهای شیعه ضمن سفارش به بانوان جهت خود آرایی خویش برای شوهرانشان، آشکار نمودن این آرایش زینت را برای نامحرم، جایز نمی دانند و فرموده اند، بانوان وظیفه دارند زینت خود را از چشم نامحرم بپوشانند.[۶]

گفتنی است که برداشتن ابرو برای زنان به خودی خود اشکالی ندارد.[۷] اما در این که آیا، این عمل، زینت شمرده می شود (تا پوشاندن آن از نامحرم واجب باشد) یا خیر؟ نظرات فقها متفاوت است:

۱. برخی[۸] آشکار کردن این مقدار از زینت که در حد متعارف باشد را جایز دانسته و می فرمایند پوشاندن ابرو از نامحرم واجب نیست.[۹]

۲. برخی[۱۰] ابرو برداشتن را زینت دانسته و پوشاندن آن را از نامحرم واجب می دانند.[۱۱]

۳. عده ای[۱۲] نیز این مسئله را به عرف ارجاع داده و فرموده اند: اگر زینت محسوب ‏شود، باید آن را از نامحرم پوشاند.[۱۳]

تبصره: اگر اصلاح ابرو و صورت توجه مرد نامحرم را جلب مى‏کند، به گونه ای که باعث مفسده مى ‏شود، پوشاندن آن واجب است.[۱۴]

  • [۱]. جعفریان، رسول، رسائل حجابیه، ج ‌۲، ص ۱۱۲۸، دلیل ما، قم، دوم، ۱۴۲۸ ق؛ جهت آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به نمایه: ۸۵۰ (وظایف زنان در برابر مردان) در همین سایت مراجعه نمایید.
  • [۲]. ابن بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص  ۲۴۹، مصحح: غفارى، على اکبر،‏ نشر: دفتر انتشارات اسلامى، قم‏، چاپ اول، ۱۴۰۳ ق.‏ ‏
  • [۳]. جزرى ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج ۴، ص ۵۱، ، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، قم، چاپ اول، بی تا.
  • [۴]. کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی، مصحح: غفارى، على اکبر و آخوندى، محمد، ج‏۵، ص ۱۱۸، باب ۱۱۹، ح۳، نشر دار الکتب الإسلامیة، چهارم، تهران،  ۱۴۰۷ ق. ‏
  • [۵]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج‏۲۰، ص ۱۸۹، ح ۲۵۳۹۰، نشر مؤسسة آل البیت‏، اول، قم، ‏ ۱۴۰۹ ق‏.
  • [۶]. بهجت، محمد تقى ، استفتائات (بهجت)، ج‌۴، ص ۱۷۵، س ۵۲۰۱، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، ۱۴۲۸ ق.
  • [۷]. ر.ک: نمایه ۱۸۷۱۷ (آرایش دختران).
  • [۸]. آیات عظام: خمینى، سیستانى، مکارم شیرازی، نورى همدانی و تبریزی.
  • [۹]. استفاده از سایت آیت اللّه سیستانى (sistani.org ) ، بخش استفتائات، واژه زینت، س ۱۷؛ مکارم شیرازى، ناصر، استفتاءات جدید، ج‌۲، ص ۳۵۱، س ۱۵۱و ۱۰۳۴، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم، دوم، ۱۴۲۷ ه‍ ق؛ آیت اللّه نورى، استفتائات، ج ۱، س ۴۹۱ و ۵۴۲؛ خمینى، سید روح اللّٰه، استفتائات، ج‌۳، ص ۲۵۷، س ۳۳و ۳۴‌، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین، قم، پنجم، ۱۴۲۲ ه‍ ق؛ تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج‌۲، ص ۳۶۰، س۱۴۹۰‌، قم، اول، بی تا.
  • [۱۰]. آیت الله صافى گلپایگانی.
  • [۱۱]. صافى گلپایگانى، لطف الله، جامع الأحکام، ج‌۲، ص ۱۶۳، س ۱۶۸۳‌، انتشارات حضرت معصومه سلام الله علیها، قم، چهارم، ۱۴۱۷ ه‍ ق؛ و دفتر آیت اللّه بهجت.
  • [۱۲]. آیات عظام: خامنه‏اى، فاضل، بهجت و وحید خراسانی.
  • [۱۳]. فتوای آیت الله خامنه ای برگرفته از نمایه ۵۹۸؛ فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل ج‌۱، ص ۴۵۱، س ۱۷۰۸، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بی تا؛ بهجت، محمد تقى، استفتائات، ج‌۴، ص ۲۰۸، س ۵۳۴، دفتر حضرت آیت الله بهجت، قم، اول، ۱۴۲۸ ه‍ ق؛ استفتاء از دفتر آیت اللّه وحید خراسانی.
  • [۱۴]. خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، استفتائات، ج‌۳، ص ۲۵۶، دفتر انتشارات اسلامى، قم، پنجم، ۱۴۲۲ ق.
  • منبع: سایت هدانا به نقل از اسلام کوئست.

 

 

حتما بخوانيد



حکم برداشتن ابرو از نظر اهل سنت حکم ابرو چیدن در اسلام ابرو برداشتن دختر از نظر اسلام برداشتن ابرو از نظر آیا برداشتن ابرو حرام است؟ حکم شرعی برداشتن ابرو مردان ایا برداشتن ابرو برای مرد حرام است حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان حکم برداشتن ابرو زنان[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

[به این نوشته امتیاز بدهید]
[total: 0 امتیاز: ۰]
🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.