وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله میر باقری: ‌شفاعت نبی اکرم(ص) اختصاص به قیامت ندارد، شفاعت، در دنیا هم جاری است

0

آیت الله میر باقری: ‌شفاعت نبی اکرم(ص) اختصاص به قیامت ندارد، شفاعت، در دنیا هم جاری است

حضرت استاد آیت الله سیّد محمّدمهدی میرباقری:

«مقام شفاعتِ نبی اکرم (ص) يک مقام جاری و ساری است؛ يعنی از اول تا آخر عالم، اين مقام شفاعت وجود دارد و يک امر دائمی است و اختصاص به زمانی خاص ندارد، به طوری که در زمان‌های دیگر نباشد؛ همچنین اختصاص به فرد خاصی هم ندارد، به‌گونه‌ای که فرد دیگری را شامل نشود.

اين‌طور نيست که شفاعت، فقط در خروجی کار باشد، و آنجا که همه، کارهايشان را انجام می‌دهند، نيازی به شفاعت نباشد و وقتی کارها گره می‌خورد و مثلاً در آخرت درهای بهشت بسته می‌‌شود، فقط با شفاعت، درها باز شود! اين‌طور نيست. بلکه سيرِ مستمرِ مخلوقات، با شفاعت حضرت است.

 

شفاعت، يک امر جاری است و در هر لحظه، می‌توان شفاعت بهتری را نصيب خود کرد. ایشان از ابتدا دستگيری کرده‌اند و اکنون هم دستگيری می‌کنند. ما نباید شفاعت را به این صورت تفسیر کنیم که مثلاً ما همۀ کارهای خود را انجام می‌دهیم و فقط زمان جمع‌بندی و نمره دادن، حضرت شفاعت می‌کند! شفاعت از ابتدا هست، مثل معلّمی که از روز اوّل از شاگرد دستگيری می‌کند، نه آن روزی که شاگرد امتحان داده و مثلاً نیم‌نمره کم آورده است و معلّم با کم و زیاد کردن در برگۀ او نمره‌اش را تمام کند! معنای شفاعت اين نيست.

شفاعت يک حقيقت جاری توسط نبی اکرم (ص) است که همۀ بندگان خدا از انسان تا مَلک و غیر آنها در همۀ احوال و افعال، به اين شفاعت محتاج هستند. پس فقط اهل گناه به اين شفاعت محتاج نیستند بلکه همه مخلوقات، در درجات خود محتاج شفاعت هستند.» ۹۲/۱۰/۷

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.