وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پاداش نماز شب در قرآن

0

پاداش نماز شب در قرآن

 

آيا براى خواندن نماز شب در قرآن دستورى وجود دارد؟

از آيات قرآن استفاده مى شود كه نماز شب از مستحباتى است كه سخت مورد تأكيد قرار گرفته است خداوند متعال در سوره اسرا براى رسيدن انسان ها به مقام محمود توصيه به نماز شب نموده و فرموده است: «و مِن الّيل فتهجّد به نافله لّك عسى أن يبعثك ربّك مقاما مّحمودا».(1) (و پاسى از شب را (- (ازخواب برخيزو)-) قرآن (- (و نماز)-) بخوان اين يك وظيفه اضافى براى توست اميد است كه پروردگارت تو را به مقامى در خور ستايش برانگيزد»

در سوره مزمل نيزاز پيامبر (صلى الله عليه وآله) دعوت به خواندن نماز شب نموده و بيان داشته: «يأيها المزّمّل. قم الّيل إلاّ قليلا. نّصفه أو انقص منه قليلا. أوزد عليه و رتّل القرءان ترتيلا».(2) (اى جامه به خود پيچيده شب را جز كمى، بپاخيز نيمى از شب را، يا كمى از آن كم كن، يا بر نصف آن بيفزا و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.»

در سوره سجده نيز خداوند متعال در تمجيد از كسانى كه نماز شب به پادارند فرموده است: «تتجافى جنوبهم عن المضاجع يدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ينفقون، فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قره اعين جزاء بما كانوا يعملون».(3) (پهلوهاى آنها از بستر خواب فاصله مى گيرد (از خواب بر مى خيزند) و پروردگارشان را از روى بيم و اميد مى خوانند و از آنچه به آنان داده ايم انفاق مى كنند. هيچ كس نمى داند كه به پاداش عملشان چه چشم روشنى ها براى آنان پنهان و ذخيره شده است». اگر در فضيلت شب زنده دارى و نماز شب چيزى جز همين يك آيه نبود براى اهل ايمان كافى بود كه همه روز را به انتظار آمدن شب و خلوت با دوست باشند.

(1) اسراء) 17 (، آيه. 79
000 (2) مزمل) 73 (، آيه. 41
000 (3) سجده) 32 (، آيه 16 و. 17 /پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.