وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جذب نوجوانان به مسجد

0

جذب نوجوانان به مسجد

از چه راه هايى مى شود جوانان را به مسجد جذب نمود؟ لطفا شيوه هاى نوين را بنويسيد.

اصولاً «دين»، كانون جوشش معرفت و شناخت است. شناخت نسبت به اين جهان، شناخت نسبت به انسان، نسبت به مسؤوليت، شناخت نسبت به مسير، راه و هدف، كه مجموعه‏ ى اين معرفت‏ ها، اساس دين را تشكيل مى ‏دهد.

به طور كلّى «دين»، انسان را محور جهان مى‏داند و جهان را مجموعه و مظهرى از قدرت و رحمت الهى دانسته و در بناى جهان و مهندسى عظيم عالم وجود، دست قدرت خدا را مؤثر و همه كاره مى‏داند. طبيعت دين (اسلام)، بسان يك ميدان مغناطيسى طبيعتى پر جاذبه است و دل‏هايى را كه آلوده به غرض‏ورزى و كينه‏ توزى نباشد به سمت خود جلب مى‏كند.

فطرت پاك و دست نخورده هر انسانى به سوى خداشناسى و عبادت خداوند گرايش دارد فقط بايد موانع از راه آن برداشته شود. در اين راه چند امر به نظر مى‏رسد كه اهميت بسزايى دارند ابتدا اينكه كسانى كه در صدد جذب جوانان و دانشجويان به سمت دين هستند بايد داراى اين ويژگى‏هاى كلى باشند:

1 شناخت پيام (دين): افرادى كه در صدد جذب دانشجويان به سمت امور دينى هستند بايد خودشان عارف و عالم به دين و احكام نورانى آن باشند (گر چه شناخت اجمالى داشته باشند).

2 جاذبه‏ ى پيام ‏دهندگان: آنان كه در صدد جذب ديگران به سمت و سوى دين هستند بايد اولاً خودشان مجذوب دين بوده و به احكام نورانى دين در عمل عشق بورزند. ثانياً اعمال و رفتار آنان آميخته با ارزش‏ هاى دينى بوده و با اخلاق اسلامى، درهاى بسته‏ ى دل‏ هاى جوانان را تسخير نمايند. چرا كه ايمان امر قلبى است و قلب، تسليم ميل و خواست ديگران نمى‏شود، مگر اين كه خودش بخواهد. البته با اسلحه‏ ى محبت و عشق دينى مى‏ توان دل‏ هاى زيادى را شكار كرده و با حوزه‏ى دين آشنا كرد. برخورد با محبت مخصوصا با كسانى كه در ابتداى جذب به مساجد قرار دارند امرى بسيار مهم است.

3 شناخت پيام‏ گيرندگان: پيام و پيام‏ دهندگان هر چه باشند و هر كه باشند، به پيروى مطلوب نمى ‏رسند، مگر اين كه مخاطب‏ شناس باشند، يعنى بايد ويژگى‏ هاى پيام‏ گيرندگان و سليقه‏ هاى گوناگون آنان را به خوبى بشناسند، چرا كه بعضى از افراد و دانشجويان با اسلحه‏ ى محبت و برخى با اسلحه‏ ى علم و هنر و گروهى ديگر با حربه‏هاى متنوع ديگر به پيام‏هاى دينى تمكين كرده و بدان متمايل مى‏شوند. پس شناخت مخاطب و پيام گيرنده علاوه بر اهميت اصل پيام و نيز پيام‏دهندگان، نقش بسيار مهمى در ترويج و تبليغ از دين دارد.

نوجوانان داراى خصوصياتى هستند كه برخى از آنها ذكر مى‏شود و بايد در تعامل با آنها در نظر گرفته شوند:

* خصوصيات عاطفى دوره نوجوانى و جوانى

* روحيه پرسشگرى و نقد نسبت به عقائد و خلط نكردن آن با مخالفت با دين (كه پاسخگويى نامناسب در اين دوره يا متهم كردن فرد به انحراف دينى يا بى دينى موجب انحراف واقعى جوان يا نوجوان خواهد شد)

* نياز به استقلال

* نيازهاى دوره نوجوانى و جوانى

* احساس غرور به خاطر داشته ها و قابليتها

* احساس بروز و جلوه گيرى از قابليتهاى خود

* نياز به مهربانى و محبت

* نياز به امنيت و آسايش خاطر

* نياز به قابليت و احترام

* نياز به تشخيص و قدر دانى

* نياز به معنويت و مسائل عرفانى

* احساس كنجكاوى درباره عقائد و آراء ديگر اديان و احيانا مخالفان دين و مذهب

* توجه به مشكلات روحى و احيانا خانوادگى نوجوان

* تاثير پذيرى بسيار زياد از دوستان و همسالان

مطلب ديگر اينكه هر مسجدى كه داراى فعاليتهاى جنبى و فرهنگى است خودبخود برخى از جوانان را به فعاليت و شركت جذب مى‏كند و چون نوجوانان و جوانان به كارهاى گروهى و باهم بودن اهميت مى‏دهند و تاثير همسالان در اين سن بيش از هر گروه سنى ديگر است شركت برخى از آنها موجب علاقمندى جوانان ديگر را نيز فراهم مى‏آورد فعاليتهايى مانند دارا بودن كتابخانه، كلاسها و اردوهاى تفريحى زيارتى، فعاليتهاى ورزشى و… در اين راه بسيار سودمند هستند.

با توجه به همه اين مطالب شناسايى روحيات نوجوان و جوان براى عوامل فرهنگى بسيار مهم است كه كتابهاى زير مى‏تواند اطلاعات بيشترى در اين باره در اختيار شما قرار دهد.

1 مسائل نوجوانان و جوانان، دكتر محمد خداياورى، انتشارات س ازمان انجمن اوليا و مربيان

2 جوان و بحران هويت، دكتر محمد رضا اشرفى، انتشارات سروش

3 دنياى نوجوانى، دكتر على قائمى

4 شناخت، هدايت و تربيت نوجوانان و جوانان، دكتر على قائمى، انتشارات اميرى . پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.