جذب نوجوانان به مسجد
جذب نوجوانان به مسجد
از چه راه هايى مى شود جوانان را به مسجد جذب نمود؟ لطفا شيوه هاى نوين را بنويسيد.
اصولاً «دين»، كانون جوشش معرفت و شناخت است. شناخت نسبت به اين جهان، شناخت نسبت به انسان، نسبت به مسؤوليت، شناخت نسبت به مسير، راه و هدف، كه مجموعه ى اين معرفت ها، اساس دين را تشكيل مى دهد.
به طور كلّى «دين»، انسان را محور جهان مىداند و جهان را مجموعه و مظهرى از قدرت و رحمت الهى دانسته و در بناى جهان و مهندسى عظيم عالم وجود، دست قدرت خدا را مؤثر و همه كاره مىداند. طبيعت دين (اسلام)، بسان يك ميدان مغناطيسى طبيعتى پر جاذبه است و دلهايى را كه آلوده به غرضورزى و كينه توزى نباشد به سمت خود جلب مىكند.
فطرت پاك و دست نخورده هر انسانى به سوى خداشناسى و عبادت خداوند گرايش دارد فقط بايد موانع از راه آن برداشته شود. در اين راه چند امر به نظر مىرسد كه اهميت بسزايى دارند ابتدا اينكه كسانى كه در صدد جذب جوانان و دانشجويان به سمت دين هستند بايد داراى اين ويژگىهاى كلى باشند:
1 شناخت پيام (دين): افرادى كه در صدد جذب دانشجويان به سمت امور دينى هستند بايد خودشان عارف و عالم به دين و احكام نورانى آن باشند (گر چه شناخت اجمالى داشته باشند).
2 جاذبه ى پيام دهندگان: آنان كه در صدد جذب ديگران به سمت و سوى دين هستند بايد اولاً خودشان مجذوب دين بوده و به احكام نورانى دين در عمل عشق بورزند. ثانياً اعمال و رفتار آنان آميخته با ارزش هاى دينى بوده و با اخلاق اسلامى، درهاى بسته ى دل هاى جوانان را تسخير نمايند. چرا كه ايمان امر قلبى است و قلب، تسليم ميل و خواست ديگران نمىشود، مگر اين كه خودش بخواهد. البته با اسلحه ى محبت و عشق دينى مى توان دل هاى زيادى را شكار كرده و با حوزهى دين آشنا كرد. برخورد با محبت مخصوصا با كسانى كه در ابتداى جذب به مساجد قرار دارند امرى بسيار مهم است.
3 شناخت پيام گيرندگان: پيام و پيام دهندگان هر چه باشند و هر كه باشند، به پيروى مطلوب نمى رسند، مگر اين كه مخاطب شناس باشند، يعنى بايد ويژگى هاى پيام گيرندگان و سليقه هاى گوناگون آنان را به خوبى بشناسند، چرا كه بعضى از افراد و دانشجويان با اسلحه ى محبت و برخى با اسلحه ى علم و هنر و گروهى ديگر با حربههاى متنوع ديگر به پيامهاى دينى تمكين كرده و بدان متمايل مىشوند. پس شناخت مخاطب و پيام گيرنده علاوه بر اهميت اصل پيام و نيز پيامدهندگان، نقش بسيار مهمى در ترويج و تبليغ از دين دارد.
نوجوانان داراى خصوصياتى هستند كه برخى از آنها ذكر مىشود و بايد در تعامل با آنها در نظر گرفته شوند:
* خصوصيات عاطفى دوره نوجوانى و جوانى
* روحيه پرسشگرى و نقد نسبت به عقائد و خلط نكردن آن با مخالفت با دين (كه پاسخگويى نامناسب در اين دوره يا متهم كردن فرد به انحراف دينى يا بى دينى موجب انحراف واقعى جوان يا نوجوان خواهد شد)
* نياز به استقلال
* نيازهاى دوره نوجوانى و جوانى
* احساس غرور به خاطر داشته ها و قابليتها
* احساس بروز و جلوه گيرى از قابليتهاى خود
* نياز به مهربانى و محبت
* نياز به امنيت و آسايش خاطر
* نياز به قابليت و احترام
* نياز به تشخيص و قدر دانى
* نياز به معنويت و مسائل عرفانى
* احساس كنجكاوى درباره عقائد و آراء ديگر اديان و احيانا مخالفان دين و مذهب
* توجه به مشكلات روحى و احيانا خانوادگى نوجوان
* تاثير پذيرى بسيار زياد از دوستان و همسالان
مطلب ديگر اينكه هر مسجدى كه داراى فعاليتهاى جنبى و فرهنگى است خودبخود برخى از جوانان را به فعاليت و شركت جذب مىكند و چون نوجوانان و جوانان به كارهاى گروهى و باهم بودن اهميت مىدهند و تاثير همسالان در اين سن بيش از هر گروه سنى ديگر است شركت برخى از آنها موجب علاقمندى جوانان ديگر را نيز فراهم مىآورد فعاليتهايى مانند دارا بودن كتابخانه، كلاسها و اردوهاى تفريحى زيارتى، فعاليتهاى ورزشى و… در اين راه بسيار سودمند هستند.
با توجه به همه اين مطالب شناسايى روحيات نوجوان و جوان براى عوامل فرهنگى بسيار مهم است كه كتابهاى زير مىتواند اطلاعات بيشترى در اين باره در اختيار شما قرار دهد.
1 مسائل نوجوانان و جوانان، دكتر محمد خداياورى، انتشارات س ازمان انجمن اوليا و مربيان
2 جوان و بحران هويت، دكتر محمد رضا اشرفى، انتشارات سروش
3 دنياى نوجوانى، دكتر على قائمى
4 شناخت، هدايت و تربيت نوجوانان و جوانان، دكتر على قائمى، انتشارات اميرى . پرسمان