وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تشخیص عشق از هوس

0

تشخیص عشق از هوس

فهرست این نوشتار:

تشخیص عشق از هوس /

عشق واقعی به زمان نیاز دارد و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. در زیر به سه چیزی اشاره می‌کنیم که اکثر افراد آنها را با عشق اشتباه می‌گیرند.

شهوت

شهوت حسی است که معمولاً با عشق در نگاه اول اشتباه گرفته می‌شود. حس شدید و ناگهانی جذب شدن به سمت کسی است که او را خوب نمی‌شناسید. به این دلیل با عشق اشتباه گرفته می‌شود که جاذبه آن بسیار زیاد است.

احساساتی که با شهوت در فرد ایجاد می‌شود، واقعی به نظر می‌رسد اما برمبنای خیال است. برای اینکه عاشق کسی باشید، باید او را خوب بشناسید اما خیلی‌ها بااینکه برای هم کاملاً غریبه هستند، در دام شهوت گرفتار می‌شوند. چیزی که در شهوت افراد را اسیر خود می‌کند، خیال این است که چه خواهد شد و فرد در آن هیجان گم می‌شود.

این افراد که شدیداً گرفتار جاذبه فیزیکی شده‌اند به هیچ وجه نمی‌توانند از هم دور شوند. مدام به هم فکر می‌کنند و همیشه درمورد هم حرف می‌زنند. شهوت احساسی شاد است که با شور و جاذبه همراه می‌شود. اگر درمورد اینگونه مسائل کم‌تجربه هستید، احتمال اینکه شهوت را با عشق اشتباه بگیرید بسیار زیاد است.

تفاوت عشق با شهوت دقیقاً مثل تفاوت روز و شب است. شهوت در مراحل اولیه یک رابطه اتفاق می‌افتد که افراد هنوز خوب همدیگر را نمی‌شناسند. شهوت برمبنای خیال پایه‌گذاری می‌شود و خیال و واقعیت هیچوقت با هم جور نمی‌آید.

بااینکه جاذبه جسمی یکی از مولفه‌های اصلی هر رابطه عاشقانه است، اما عشق فقط به آن محدود نمی‌شود. اگر رابطه‌ای فقط بر مبنای جاذبه فیزیکی باشد، پس بر مبنای شهوت است. اینکه واقعاً عاشق همدیگر باشید زمان می‌برد و فقط نمی‌تواند بر پایه جذابیت فیزیکی باشد.

هوس در روایات

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : العَقـلُ صاحِبُ جَيـشِ الرَّحمنِ ، و الهَوى قائدُ جَيشِ الشَّيطانِ ، و النَّفسُ مُتَجاذِبَةٌ بَينَهُما ، فأيُّهُما غَلَبَ كانَت في حَيِّزِهِ .
امام على عليه السلام : خرد، سردار سپاه رحمان است و هوس، فرمانده لشكر شيطان و هر يك نفس را به سوى خود مى كشاند. پس، هر كدام پيروز شود، نفْس در طرف او قرار مى گيرد.غرر الحكم : 2099.
 

 
عنه عليه السلام : العَقلُ و الشَّهوَةُ ضِدّانِ ، و مُؤَيِّدُ العَقلِ العِلمُ ، و مُزَيِّنُ الشَّهوَةِ الهَوى ، و النَّفسُ مُتَنازِعَةٌ بَينَهُما ، فأيُّهُما قَهَرَ كانَت في جانِبِهِ .
امام على عليه السلام : خرد و شهوت دو دشمنند. ياورِ خرد، دانش است و آراينده شهوت، هوس. ميان اين دو بر سر نفْس كشمكش است و هر كدام چيره شود، نفس در جانب او قرار مى گيرد.غرر الحكم : 2100.

 

رسول اللّه صلي الله عليه و آله : مَن كانَ أَكثَرُ هَمِّهِ نَيلَ الشَّهَواتِ نُزِعَ مِن قَلبِهِ حَلاوَةُ الإِيمانِ . 
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : آن كه بيشتر همّتش رسيدن به هوس ها باشد ، شيرينى ايمان از دلش كَنْده مى شود .تنبيه الخواطر : ج 2 ص 116 .

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ما تَحَت ظِلِّ السَّماءِ مِن إلهٍ يُعبَدُ مِن دُونِ اللّه ِ أعظَمَ عِندَ اللّه ِ مِن هَوىً مُتَّبَعٍ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در زير اين آسمان ، هيچ معبودى كه به جاى خداوند پرستيده شود، نزد خدا منفورتر از هواى نفْس نيست.الدرّ المنثور : 6/261.

الإمامُ عليٌّ عليه السلام  الجاهِلُ عَبدُ شَهوَتِهِ .
امام على عليه السلام : نادان، بنده شهوت خويش است.غرر الحكم : 449.

الإمام علي عليه السلام : كَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ أورَثَت حُزنا طَويلاً . 
امام على عليه السلام : چه بسا يك ساعت هَوسرانى كه اندوهى طولانى به جاى مى گذارد!الكافي : ج 2 ص 451 ح 1 . 

عنه عليه السلام : إيّاكُم وغَلَبَةَ الشَّهَواتِ عَلى قُلوبِكُم ؛ فَإِنَّ بِدايَتَها مَلَكَةٌ ، ونِهايَتَها هَلَكَةٌ . 
امام على عليه السلام : از غلبه كردن شهوت بر دل هايتان بپرهيزيد؛ چرا كه آغازش پادشاهى و پايانش تباهى است .غرر الحكم : ح 2746 . 

 عليه السلام : الهَوى صَبوَةٌ .
امام على عليه السلام : هوس، جهالت جوانى است. غرر الحكم : 142.

 

 

علاقه وسواسی

علاقه وسواسی معمولاً به این دلیل با عشق اشتباه گرفته می‌شود که مردم معمولاً احساسات بی اساس خود را تحلیل منطقی می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که اگر فردی مدام در ذهنشان است پس حتماً عاشقش هستند. علاقه وسواسی شبیه به شهوت است اما خیلی از آن گمراه‌کننده‌تر و مخرب‌تر. بااینکه شهوت وقتی افراد کم‌کم با هم آشنا می‌شوند، محو شده و از بین می‌رود اما علاقه وسواسی همچنان می‌ماند.

هرچه زمان و تلاش بیشتری را صرف یک علاقه وسواسی ناسالم کنید، این علاقه بیشتر و بیشتر خواهد شد. افرادیکه گرفتار این حس می‌شوند معمولاً تا جایی پیش می‌روند که کم‌کم خودشان را فراموش می‌کنند. از دست دادن هویت فردی چرخه شومی از رفتار ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فرد بیشتر و بیشتر به طرف‌مقابل خود وابسته شده و خود را نابود کند.

حتی عشق یکطرفه هم می‌تواند به علاقه وسواسی تخریب‌کننده تبدیل شود. وقتی فردی باور دارد در رابطه‌ای است که اصلاً وجود ندارد، یا فردی انرژی بیشتری را نسبت به دیگری در رابطه صرف می‌کند، پایه و اساس علاقه وسواسی شکل می‌گیرد.

عشق واقعی به افراد کمک می‌کند رشد کنند اما علاقه وسواسی تضعیف‌کننده است. اگر تصور می‌کنید خودتان را گم کرده‌اید، اگر همیشه سعی دارید طرفتان را خوشنود کنید درحالیکه او مثل شما رفتار نمی‌کند. و اگر می‌بینید که همه تصمیمات زندگی‌تان را براساس احساسات و نیازهای آن فرد می‌گیرید، احتمالاً گرفتار علاقه وسواسی شده‌اید.

روابط برگشتی

رابطه برگشتی رابطه‌ای است که خیلی زود بعد از تمام شدن یک رابطه دیگر شروع می‌شود. چنین روابطی ندرتاً براساس عشق هستند و افراد برای از بین بردن حس تنهایی بعد از تمام شدن رابطه قبلی به سراغ آن می‌روند.

رابطه برگشتی به این دلیل حسی شبیه به عشق دارد که فردی که آن را تجربه می‌کند، دوست دارد عاشق باشد. آنها به امن بودن در یک رابطه عاشقانه عادت کرده‌اند و دوست دارند دوباره آن امنیت را احساس کنند. خودشان را متقاعد می‌کنند که عاشق هستند درحالیکه درواقعیت امنیت و راحتی رابطه قبلی را از دست داده‌اند.

اگر یک رابطه قدیمی مدام جلو پیشرفت یک رابطه جدید را می‌گیرد می‌تواند به این معنا باشد که آن رابطه درحال برگشتن است. وقتی کسی درگیر برگشت رابطه شده است، به طور کامل رابطه قبلی را تمام نکرده است. هنوز هم سعی در حل مسائل و مشکلات حل‌نشده رابطه قبلی دارد. روابط برگشتی حسی شبیه به عشق دارند اما هنوز تحت‌تاثیر احساسات ناراحت‌کننده رابطه قبلی است.
منبع سلامت نیوز همراه با اضافات هدانا.

 

راه کنترل و کم کردن شهوت جنسی

حکم غنا اگر موجب تحریک شهوت نشود

آیا خروج منی بر اثر افکار جنسی گناه است

ارگاسم و اوج لذت جنسی زنان چیست

تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق واقعی تشخیص عشق پسران تشخیص عشق تشخیص عشق واقعی یک مرد تشخیص عشق واقعی پسران تشخیص عشق و هوس تشخیص عشق یا هوس تشخيص عشق از هوس تشخيص عشق واقعي تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق حقیقی راه تشخیص عشق حقیقی راه های تشخیص عشق حقیقی روش تشخیص عشق حقیقی راههاي تشخيص عشق حقيقي چگونگی تشخیص عشق واقعی تشخیص عشق از چشم چگونگی تشخیص عشق چگونگی تشخیص عشق از هوس تشخیص عشق یا هوس تشخیص عشق یک طرفه تشخیص عشق یک پسر تشخیص عشق واقعی یک مرد تشخیص عشق واقعی یک زن تشخیص عشق پسر به دختر تشخیص عشق از هو تشخيص عشق از هوس تشخیص عشق از نگاه راه تشخیص عشق از هوس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.