وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شفاعت در عقاید شیعه و اهل سنت

0

شفاعت در عقاید شیعه و اهل سنت

شفاعت نزد شيعه و اهل سنت

 

 

چگونه مى توان ثابت كرد شفاعت اولياى الهى در آخرت حتمى است؟ در حالى كه آيات قرآن حداكثر تنها بر امكان شفاعت دلالت دارد؟

 

نکته:

بسيارى از آيات، بر وقوع و تحقّق شفاعت ـ فراتر از امكان ـ دلالت دارند. اين آيات نه تنها از وجود شافعان خبر مى دهد؛ بلكه مشخصات آنها را هم بيان مى كند:

 «يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلاّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلاً»[189]؛ 

«در آن روز شفاعت سودى ندارد، مگر شفاعت كسى كه خداى رحمان به او اجازه داده و سخن او را پسنديده است».

به كار بردن فعل ماضى در اين آيه، در اصطلاح ادبى بر حتمى بودن وقوع شفاعت دلالت دارد.

آيه «لا يَشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضى»[190] شفاعت شوندگان را توصيف مى كند؛ يعنى، اصل وقوع شفاعت و وجود شفيعان امرى مسلم دانسته شده و به معرفى شفاعت شوندگان پرداخته است.

روايات متواتر از نبى اكرم (صلی الله علیه وآله)  نيز بر وقوع و تحقق آن دلالت مى كند. به همين جهت شفاعت اولياى الهى در روز رستاخيز، امرى قطعى و ثابت و مورد اتفاق مسلمين است.

 

يك. ديدگاه اهل سنت

 

1. فخر رازى؛ «امت اسلامى اتفاق نظر دارند كه پيامبر اسلام روز رستاخيز حق شفاعت دارد… و معناى شفاعت پيامبر اين است كه گنه كاران را از عذاب دوزخ مى رهاند تا وارد آتش نشوند و آنها هم كه در آن مى سوزند، در پرتو شفاعت پيامبر از آتش دوزخ خارج شده، وارد بهشت مى شوند».[191]

 

2. علامه قوشجى (صاحب شرح تجريد)؛ «مسلمانان شفاعت را به عنوان يك اصل مسلم پذيرفته اند و در باره آن اختلاف ندارند.[192]

 

3. ابن تيميه (از پايه گذاران فرقه وهابيت)؛ «شفاعت، با روايات متواتر و از طريق اجماع اثبات شده و كسانى كه پس از اقامه دليل، چنين موضوعى را انكار كنند، كافر مى شوند».[193]

 

نمونه روايات اهل سنّت:

 

از پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله)  نقل كرده اند:

 «ان شفاعتى يوم القيامه لاهل الكبائر من امتى»[194]؛

«شفاعت من در روز قيامت براى كسانى از امتم خواهد بود كه مرتكب گناهان بزرگ شده اند».

 

ازپیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند:

 «يشفع يوم القيامه الانبياء ثم العلماء ثم الشهداء»[195]؛

«در روز قيامت پيامبران سپس عالمان و سپس شهيدان شفاعت مى كنند» و «يشفع النبيون و الملائكة و المؤمنون»[196]؛ «پيامبران، فرشتگان و مؤمنان شفاعت مى كنند».

 

دو. ديدگاه شيعه

 

1. خواجه نصير طوسى؛ «عقيده به شفاعت از عقايد صحيح اسلامى است؛ خواه به منظور افزايش پاداش باشد و خواه براى اسقاط كيفر».[197]

 

2. علامه حلى رحمه الله؛ «علماى اسلام اتفاق نظر دارند كه پيامبر اسلام در روز رستاخيز حق شفاعت دارد».[198]

 

نمونه روايات شيعه:

 

پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  فرمود:

«انى لأشفع يوم القيامة فاشفع و يشفع على، فيشفع اهل بيتى فيشفعون»[199]؛

«من در روز قيامت شفاعت مى كنم و على هم شفاعت مى كند و اهل بيت من نيز شفاعت مى كنند و پذيرفته مى شود».

 

حضرت على (علیه السلام)  فرمود:

«ثلاثة يشفعون الى اللّه عزوجل: فيشفعون الانبياء ثم العلماء ثم الشهداء»[200]؛

«سه دسته در پيشگاه خداوند شفاعت مى كنند و شفاعت آنان پذيرفته مى شود: پيامبران، دانشمندان دينى، شهدا».

 

امام صادق (علیه السلام)  مى فرمايد:

«من انكر ثلاثة فليس من شيعتنا: المعراج و المسائلة فى القبر و الشفاعة»[201]؛

«هر كس سه چيز را انكار كند، از شيعيان ما نيست: معراج، سؤال قبر و شفاعت».

 

امام باقر (علیه السلام)  نيز فرموده است:

«مؤمنى كه از همه كمتر شفاعت مى كند، سى تن را شفاعت مى كند».[202]

 

[189]. طه 20، آيه 109.
[190]. «شفاعت نمى كنند مگر براى كسى كه مورد پسند خداوند باشد»: انبياء 21، آيه 28.
[191]. تفسير مفاتيح الغيب، ج 3، ص 63، تفسير آيه 48 و يا 123 بقره.
[192]. شرح تجريد، ص 501.
[193]. الرسائل الكبرى، رساله استغاثه، ج 1، ص 481.
[194]. مسند احمد بن حنبل، ج 3، ص 213؛ سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1441.
[195]. سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1443.
[196]. صحيح بخارى، ج 9، ص 160؛ مسند احمد، ج 3، ص 94.
[197]. شرح تجريد الاعتقاد، ص 262.
[198]. كشف المراد، ص 262.
[199]. مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 15.
[200]. صدوق، خصال، ص 624.
[201]. صدوق، امالى، ص 177.
[202]. كافى، ج 8، ص 101.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها«دعا و توسل».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.