وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس پاداش بازنشستگى

0

خمس پاداش بازنشستگى

فهرست این نوشتار:

پرسش 58 . آيا به پاداشى كه بعد از بازنشستگى به كارمندان مى دهند، خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع (به جز امام، خامنه اى و نورى): چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]
آيات عظام امام و نورى: اگر به عنوان هديه باشد، خمس ندارد.[2]
آيه اللّه خامنه اى: پاداش خمس ندارد.[3]

  • [1]. سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 1753 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 865؛ دفتر: تبريزى، سيستانى، وحيد، صافى، بهجت و مكارم.
  • [2]. دفتر: امام و نورى.
  • [3]. دفتر: خامنه اى.(احكام خمس،پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مبالغ پرداخت شده به بازنشستگان

س14: مرسوم است به كارمندانی كه بازنشسته می‌شوند مبلغی اعطا می‌شود كه خود شامل سه بخش است:

الف: مبلغی كه به عنوان پاداش به بازنشسته پرداخت می‌شود.

ب: مبلغی كه از حقوق فرد ماه به ماه كم شده و در هنگام بازنشستگی دوبرابر آن به فرد داده می‌شود.

ج: مبلغی كه در قبال مرخصی‌هایی كه فرد می‌توانسته استفاده كند و استفاده نكرده است به او داده می‌شود. نظر شما در مورد خمس این مبالغ چیست؟

ج) مورد اول خمس ندارد.

و اما مورد دوم، آن مقدار كه از حقوق كسر شده و سر سال خمسی قابل استرداد بوده، پس از دريافت مشمول خمس است و اگر قابل استرداد نيست حکم مورد سوم را دارد.

و مورد سوم، اگر تا فرا رسيدن سر سال خمسی باقی بماند، خمس دارد.

س179: اینجانب خانم معلم بازنشسته آموزش و پرورش هستم. چند سال پیش یک واحد آپارتمان خریداری نموده‌ام که نیمی از قیمت آن بابت پاداش بازنشستگی می‌باشد که خمس شامل آن نمی‌شود، و نیمی هم از بانک وام گرفته‌ام که باید به مدت 10 سال ماهیانه قسط آن را پرداخت نمایم. هدف اینجانب از خرید این واحد آپارتمان واگذاری به فرزندانم می‌باشد و هم اکنون هم فرزندم در آن ساکن است. آیا به این اقساط، خمس تعلّق می‌گیرد یا خیر؟ و اگر تعلّق می‌گیرد، هر ماهه باید پرداخت شود یا یكباره؟
ج) اگر واحد آپارتمانی را به فرزندانتان بخشيده‌ايد، اقساط پرداختی بابت وامِ خريد آن واحد آپارتمانی خمس ندارد ولی اگر ساختمان را به فرزندان واگذار نکرديد، و مؤونه شما هم به حساب نمی‌آيد اقساط پرداختی وام آن در هر سال، سر سال خمسی، خمس دارد.

س13: افراد بازنشسته که همچنان حقوق ماهیانه دریافت می‏‌کنند، آیا باید خمس حقوقی را که در طول سال دریافت می‏‌کنند، بپردازند؟
ج) در صورتی که از مخارج سال اضافه بيايد، پرداخت خمس آن سر سال خمسی واجب است.اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

پاداش بازنشستگی کارمندان دولت

پرسش :لطفا بفرمایید پاداش بازنشستگی کارمندان دولت که معمولا در طی سالیان خدمت آنها تحت عنوان صندوق های مختلف از حقوق آنها کسر می گردد مشمول خمس می شود.
پاسخ :چنانچه پس از تحویل گرفتن سال بر آن بگذرد و مصرف نشود خمس دارد.

تعلق خمس به حقوق بازنشستگی

پرسش :آیا خمس به حقوق بازننشستگى تعلق می گیرد؟
پاسخ :پولى را که از دولت بعد از بازنشستگى دریافت می کند در آمد همان سال محسوب مى شود و اگر از مخارج آن سال اضافه باشد خمس دارد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا پولی که از بیمه می رسد و نیز حقوق بازنشستگی و یا دیه ای که در وسط سال دریافت می شود متعلق خمس است؟

پاسخ: به پول بیمه خمس تعلق می گیرد اگر تا سر سال صرف در مؤونه نشود خمس آن واجب است و به دیه شرعی تعلق نمی گیرد.

و نسبت به حقوق بازنشستگی اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران کارمندى به عنوان تملک دولت با موافقت کارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال وگذشتن یک سال تمام (وارد شدن به حساب کافى نیست). ولى اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد که آن را پس از بازنشستگى تدریجا مى پردازد مقدار کسر شده خمس دارد ودر این صورت کارمند مى تواند هر ماه به مقدار کسر شده ماهیانه را خمس بدهد ومى تواند همه حقوق دریافتى را خمس بدهد تا وقتى که تمام مبلغ کسر شده در طول دوران کارمندى پایان یابد. استفتائات آيت الله سيستاني.

 

لينك كوتاه مطلب: 

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.