وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا با اینهمه دعا خواستگار ندارم

0

چرا با اینهمه دعا خواستگار ندارم

پرسش 48. دو سال است که دعا می‌‌کنم تا خدا به من همسری خوب عطا کند، اما خدا جوابم را نداده است. هر کاری که فکرش را بکنید کردم: ختم چهل گانه نماز شب و نماز استغاثه به حضرت زهرا(سلام الله علیها) و دعای توسل و زیارت عاشورا و ختم قرآن و انواع و اقسام اذکار و ادعیه. بنابراین تصمیم گرفتم با خدا قهر کنم و دیگر حتی نماز هم نخوانم. دارم ایمانم را از دست می‌‌دهم. حال خوبی ندارم. شنیدم در سحرگاه دعا رد نمی‌‌شود؛ چهل سحر دعا کردم. پس جواب من چه می‌‌شود؟

واقعیت کنونی جامعه بالا رفتن سن ازدواج به طور همگانی است،  نداشتن خواستگار پدیده ای اجتماعی است که عوامل متعددی دارد به گونه ای که وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، بعضی توقعات و انتظارات خانواده ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن و مشکل بیکاری پسران و عدم توانایی آنها برای تأمین نیازمندی های زندگی مستقل از جمله عواملی است که موجب این امر گردیده خداوند تبارک و تعالی در قرآن یک راه کار اساسی برای این امر تعیین نموده که اگر مسئولین و دست اندرکاران و خانواده ها به آن توجه  کرده و عمل نمایند این مشکل به طور قطع حل خواهد شد و آن این که در قرآن می‌ فرماید:

«وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ»[87]؛ «مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید».

یعنی وظیفه شماست که شرایط ازدواج را فراهم کنید. شایسته است از همت خانواده ها و اطرافیان و افراد دلسوز و با تجربه جهت آشنایی و معرفی موارد مناسب ازدواج بهره گرفت.

یکی از مهم ترین شیوه های دیگر دعاست که در سوره فرقان می‌ فرماید:

«رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِمام»[88]؛ «پروردگارا عطا فرما به ما همسر و فرزندانی که مایه روشنی چشم ما باشند».

و به طور کلی باید دلایلی که مانع این امر هستند برطرف گشته و عواملی که می‌ تواند در ایجاد آن اثر داشته باشند را فراهم نمود.

**اول از شما سؤال می‌‌کنم چرا فقط با دعا توقع همسر خوب را دارید؟

یکی از شاخصه‌های ایمان، صبر و رضایت به آن‌چه است که خداوند در زندگی برای ما می‌‌خواهد. مؤمن معتقد است به این که هرچه در زندگی رخ می‌‌دهد خواست خدا و خیر است (الخیر فی ما وقع). پس چه طور با مستجاب نشدن آنچه دلتان می‌‌خواهد، ایمانتان کم شده؟ ان شاءالله این چنین نیست البته گاهی جوانی و کم‌تجربگی به نوعی کم صبری را به دنبال دارد، اما توصیه می‌ شود ایمان و توکل خود را حفظ کنید و با راه‌کارهای ارائه شده شرایط را برای ازدواج مناسب فراهم کنید.

از قدیم گفته اند از شما حرکت، از خدا برکت. چه کسی گفته انسان برای رسیدن به خواسته‌هایش فقط باید شبانه روز دعا کند و انتظار داشته باشد که خدا هم باید هرچه او می‌‌خواهد به او بدهد.

دعا کردن و درخواست از خدا لازمه رسیدن به هر خواسته ای است ولی گاهی تنها دعا و نیایش کفایت نمی‌‌کند، به این معنا که ما باید بکوشیم وسائل و ابزار مورد نیاز برای رسیدن به خواسته‌های خود را فراهم کنیم تا آنچه صلاح ما است فراهم شود و بدانیم در بعضی مواقع دعاهای ما موثر واقع نمی‌‌شود، زیرا خداوند خیری را که ما نمی‌‌دانیم برای ما مقرر فرموده است.

**اما چه کارهایی می‌‌شود انجام داد تا به خواست خدا خواستگار مناسبی فراهم شود؟

اولین موضوع این است که دختری که خواستگاری ندارد به علت عدم شناخت دیگران است. دختران باید برای خانواده‌ها شناخته شوند. روابط اجتماعی مثبت با خانم‌ها و خانواده‌ها را باید ایجاد کرد. در اجتماعات سالم ظاهر شوید. با حفظ حریم‌های اخلاقی باید در محیط‌های اجتماعی هم‌طراز خانواده ارتباط داشت. با حضور در این محافل استعدادها و خلاقیت‌های درونی شما بروز می‌‌کند و مورد توجه واقع می‌‌شوید.

دوم این که، سعی کنید توانمندی‌ها و مهارت‌ها و هنر خود را افزایش دهید تا در این محیط‌ها شایستگی‌های اخلاقی، رفتاری، پوشش و متانت شما معلوم شود.

تا آنجا که می‌‌توانید شایستگی‌های خود را افزایش دهید، از همه مهم تر روی اخلاق فردی خود کار کنید. ویژگی‌های اخلاقی خود مثل سازگاری، قناعت و کم توقعی، عفّت، خانه‌داری و پرتلاش بودن را بالا ببرید.

سوم، باید از بعضی معیارهای سخت گیرانه چشم پوشی کرد، مثل معیارهایی که بیشتر ذوقی و سلیقه ای هستند و خیلی برای ازدواج اولویت ندارند، مانند تحصیلات عالی یا ظاهر زیبا یا امکانات مالی خوب از آغاز ازدواج یا… باید کاری کرد تا دامنه انتخاب بزرگ‌تر شود بنابراین، از بلندپروازی، رؤیاپردازی و بالا بودن سطح توقع خودداری کنید.

از طرف دیگر، اخلاق نامناسب و رفتارها و نقاط ضعفی را که در ازدواج مورد توجه قرار می‌‌گیرد از خود دور کنید. مثل بدخلقی، عصبانیت، بدزبانی، تنبلی و نامهربانی و… که هیچ‌کس دوست ندارد با این چنین افرادی زمانی کوتاه هم زیستی کند، چه رسد به اینکه عمری را بگذراند. خوب است اینجا اشاره ای به آیه ای در قرآن کریم کنیم که می‌‌فرماید:

«وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرجً»[89]

یکی از موارد مهم تقوا، از بین بردن رذائل اخلاقی است که با وعده خداوند راه چاره و خروج از مشکل هم فراهم می‌‌شود.

چهارم، انسان‌ها از آراستگی ظاهری و باطنی دیگران حس خوبی پیدا می‌‌کنند. پس توجه داشته باشید که ظاهری آراسته همراه با متانت یک خانم شایسته داشته باشید. البته منظور ما از آراستگی ظاهری به هیچ وجه آرایش و پیرایش‌هایی نیست که متأسفانه در قشر خاصی از جامعه رایج است. همچنین از رفتارهای سبک و دور از شأن یک خانم دوری کنید که می‌ تواند تأثیر منفی روی دیگران بگذارد. یک عامل فرعی دیگر که می‌ تواند اثر منفی داشته باشد عدم تفاوت ظاهر دختر خانم‌ها با خانم‌های متأهل است؛ با توجه به شرایط فرهنگی این موضوع را هم رعایت کنید.

پنجم، احساس مسئولیت و اقدام همه افراد در اجتماع از جمله در میان فامیل و دوستان معرفی دخترها و پسرهای مناسب یکدیگر به هم از امور ضروری است. البته این مورد از عهده شما خارج است اما می‌‌توانید با افراد معتمد و باتجربه اطرافتان صحبت کنید تا اگر مورد مناسبی می‌‌شناسند معرفی کنند.

در آخر دعا و توکل به خداوند و توسل به ائمه(علیهم السلام) است که شما انجام داده اید اما بدانید اگر نگاه ناامیدی به دعاهایتان دارید دعا مستجاب نمی‌‌شود. در دعا کردن هم مثل بقیه امور زندگی، چند عامل باید دست به دست هم دهند تا نتیجه بدهد. پس امیدوار باشید و با یقین و اصرار و فراهم کردن شرایط از خداوند بخواهید، خدا کسی را از خانه اش نا‌امید نمی‌‌سازد.

«وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»[90]؛ «هر که به خدا توکل کند، خدا او را کفایت می‌‌کند».

[87]. نور، آیه 32.
[88]. فرقان، آیه 74.
[89]. طلاق، آیه 2.
[90]. طلاق، آیه 3.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

دعاي ازدواج از آيت الله بهجت

دعا و راه دفع چشم زخم

مخالفت پدر و مادر با خواستگار

خواستگار داشتن و ازدواج یا ادامه تحصیل

نداشتن خواستگار با ایمان

غیبت از دختر نزد خواستگار

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.