وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص

0

خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص

فهرست این نوشتار:

خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص

در نوشتار قبل « حکم غش در معامله » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل معاملات

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][فروش جنس تقلبی مانند روغن با پیه مخلوط شده]

مسأله 2071 اگر روغنی را که با پیه مخلوط است بفروشد، چنانچه آن را معین کند مثلًا بگوید این یک من روغن را می‌فروشم، مشتری (1) می‌تواند معامله را به هم بزند (2) ولی اگر آن را معین نکند بلکه یک من روغن بفروشد (3) بعد روغنی که پیه دارد بدهد، مشتری می‌تواند آن روغن را پس بدهد و روغن خالص مطالبه نماید (4).

(1) (اراکی): در صورتی که از اوّل نمی‌دانسته..

(2) (گلپایگانی)، (خوئی)، (تبریزی)، (صافی): معامله به مقدار پیه ی که در آن است باطل می‌شود و پولی که فروشنده برای پیه آن گرفته مال مشتری و پیه مال فروشنده است و مشتری می‌تواند معامله روغن خالصی را هم که در آن است به هم بزند..

(نوری): معامله به مقدار پیهی که در آن است، باطل می‌شود و مشتری می‌تواند نسبت به روغن خالصی هم که در آن است، معامله را به هم بزند..

(سیستانی): در صورتی که مقدار پیه در آن زیاد باشد، به طوری که آن را روغن نگویند، معامله باطل است؛ و اگر مقدار پیه کم باشد به طوری که آن را روغن مخلوط با پیه بگویند معامله صحیح است، ولی مشتری خیار عیب دارد و می‌تواند معامله را به هم بزند، و پول خود را پس بگیرد؛ و امّا اگر روغن از پیه متمایز باشد، معامله به مقدار پیه ی که در آن است باطل می‌باشد و پولی که فروشنده برای پیه آن گرفته، مال مشتری و پیه، مال فروشنده است و مشتری می‌تواند معامله روغن خالصی را هم که در آن است به هم بزند..

(3) (خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی): در ذمّه بفروشد..

(4) (اراکی): اگر آن را معیّن نکند، بلکه یک من روغن کلّی بفروشد بعد روغنی که پیه دارد بدهد، معامله صحیح است.

(زنجانی): مسأله اگر روغنی را که با پیه مخلوط است بفروشد، چنانچه آن را معین کند، مثلًا بگوید: این یک کیلو روغن را می‌فروشم، معامله به مقدار پیهی که در آن است باطل می‌باشد و پولی که فروشنده برای پیه آن گرفته مال مشتری و پیه مال فروشنده است و مشتری می‌تواند معامله روغن خالص را هم که در آن است بهم بزند، ولی اگر آن را معین نکند بلکه یک کیلو روغن در ذمّه بفروشد بعد روغنی که پیه دارد بدهد، مشتری می‌تواند آن روغن را پس بدهد و روغن خالص را مطالبه نماید.

(مکارم): مسأله هرگاه جنس تقلبی مانند روغنی را که با پیه مخلوط کرده است بفروشد، چنانچه آن را معین کرده؛ مثلًا بگوید این روغن را می‌فروشم، مشتری هر زمان متوجه شد می‌تواند معامله را فسخ کند، ولی اگر آن را معین نکند بلکه بگوید فلان مقدار روغن را می‌فروشم امّا هنگام تحویل دادن، جنس تقلبی تحویل دهد، مشتری می‌تواند آن را پس بدهد و جنس سالم بگیرد.

(بهجت): مسأله غِش در معامله، که عبارت است از مخفی کردن عیب چیزی و فروختن آن به اسم صحیح و سالم، مثل مخلوط کردن شیر با آب، یا گندم خوب با گندم بد، یا روغن با پیه و مانند آن، در صورتی که مشخّص نباشد و فروشنده به خریدار نگوید، حرام است و مشتری حق ّ به هم زدن معامله و یا گرفتن تفاوت قیمت را دارد.

[مخلوط کردن کالا]

مسأله 2128 اگر چای اعلا را با چای پست مخلوط کند و به اسم چای اعلا بفروشد (1) مشتری می‌تواند معامله را به هم بزند.

(1) (اراکی): در صورتی که هنگام معامله مشتری نمی‌دانسته و بعداً بفهمد، می‌تواند معامله را به هم بزند. (گلپایگانی)، (صافی): و مشتری نفهمد، بعد که دانست می‌تواند معامله را به هم بزند.

(فاضل): و مشتری خبر نداشته باشد، وقتی که متوجه شود می‌تواند معامله را به هم بزند.

 [فروش گوشت ماده بجای نر]

مسأله 2139 اگر قصاب گوشت نر بفروشد و به جای آن، گوشت ماده بدهد معصیت کرده است، پس اگر آن گوشت را معین کرده و گفته این گوشت نر را می‌فروشم، مشتری می‌تواند معامله را به هم بزند. و اگر آن را معین نکرده، در صورتی که مشتری به گوشتی که گرفته راضی نشود، قصاب باید گوشت نر به او بدهد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(مکارم): مسأله هرگاه قصاب گوشت ماده را به اسم گوشت نر بفروشد چنانچه آن گوشت را معین کرده و گفته است این گوشت نر را می‌فروشم مشتری می‌تواند معامله را فسخ کند و اگر معین نکرده مشتری حق ّ دارد آن را برگرداند و گوشت نر بگیرد.

[ فروش پارچه و لباس بی کیفیت]

مسأله 2140 اگر مشتری به بزاز بگوید پارچه‌ای می‌خواهم که رنگ آن نرود و بزاز پارچه‌ای به او بفروشد که رنگ آن برود، مشتری می‌تواند معامله را به هم بزند.

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/ZpuyB5

حتما بخوانيد



کلید: خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص خرید و فروش جنس تقلبی یا ناخالص[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.