وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد

0

مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد

مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد

رساله توضیح المسائل معاملات

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][فروش برای حرام]

مسأله 2068 اگر چیزی را که می‌شود استفاده حلال از آن ببرند به قصد این بفروشد (1) که آن را در حرام مصرف کنند مثلًا انگور را به این قصد بفروشد (2) که از آن شراب تهیّه نمایند، معامله آن حرام و باطل است (3).

(1) (2) (بهجت)، (فاضل): به این شرط بفروشد..

(3) (بهجت): امّا اگر معلوم باشد که خریدار در حرام مصرف می‌کند ولی فروشنده شرط نمی‌کند و همچنین قصد او مصرف در حرام و کمک به خریدار در این امر نیست، بنا بر أظهر معامله جایز است، اگر چه در صورت عدم عسر و حرج، أولی و أحوط ترک آن است. و همین حکم برای فروختن غذا به کسی که در ماه رمضان از روی معصیت افطار می‌کند جاری است.

(زنجانی): ولی اگر به این قصد نفروشد و معامله وی هم سبب مصرف شدن آن چیز در حرام نباشد، بلکه تنها می‌داند که مشتری از انگور شراب تهیّه خواهد کرد معامله اشکال ندارد.

(خوئی)، (تبریزی): معامله آن حرام ((خوئی): بلکه بنا بر احتیاط باطل) است ولی اگر به این قصد نفروشد و فقط بداند که مشتری از انگور شراب تهیّه خواهد کرد ظاهر این است که معامله اشکال ندارد.

(فاضل): معامله آن حرام و بنا بر احتیاط باطل است.

(مکارم): مسأله خرید و فروش رادیو و تلویزیون و سایر وسایلی که دارای منافع مباح و مشروع قابل ملاحظه است، جایز است ولی هرگاه چیزی را که منافع حلال دارد به کسی بفروشند که آن را قطعاً در حرام مصرف می‌کند (مثلًا انگور را به کارخانه شراب سازی بفروشند) معامله آن حرام است.

(سیستانی): مسأله اگر چیزی را که می‌شود استفاده حلال از آن ببرند، برای این بفروشد که آن را در حرام مصرف کنند، مثلًا انگور را برای این بفروشد که از آن شراب تهیّه نمایند، چه در ضمن معامله قرار بر این بگذارند و چه پیش از آن؛ و معامله را بر اساس آن انجام دهند، معامله حرام است؛ ولی اگر برای آن نفروشد و فقط بداند که مشتری از انگور شراب تهیّه خواهد کرد، معامله اشکال ندارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/qnpIyo

حتما بخوانيد



کلید:  مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد مال حلال را برای استفاده حرام بفروشد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.