وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست

احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند . /در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات بصورت آشکار به گونه ای که بی احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست

2

حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست

فهرست این نوشتار:

حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست

در نوشتار قبل «حکم سیگار کشیدن از نظر مراجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل

[ احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار]

مسأله 1605 احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار (1) و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند (2). ولی بخار غلیظ، روزه را باطل نمی کند، مگر این که در دهان به صورت آب درآید و فرو دهد.

(1) (گلپایگانی، خوئی، اراکی، فاضل، تبریزی:) بخار غلیظ و دود سیگار..

(2) (اراکی، گلپایگانی، خوئی، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) مسأله احتیاط واجب آن است که روزه دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند، ولی رفتن به حمام اشکال ندارد هر چند فضای حمام را بخار گرفته باشد.

(بهجت:) مسأله عدم افساد روزه به وسیله غبار یا دود غیر غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوی خالی از وجه نیست ولی أحوط اجتناب است.

(نوری:) مسأله روزه دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می شود و نیز بنا بر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند.

(زنجانی:) مسأله در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات بصورت آشکار به گونه ای که بی احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنا بر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنانچه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.

[اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود]

مسأله 1606 اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود (1) و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین (2) داشته که به حلق نمی رسد روزه اش صحیح است (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (سیستانی:) غبار یا دود..

(2) (گلپایگانی، فاضل، صافی، زنجانی، نوری:) چنانچه اطمینان..

خوئی، (تبریزی، سیستانی:) چنانچه یقین یا اطمینان..

(3) (اراکی:) ولی اگر اطمینان ندارد احتیاط واجب است که مواظبت کند.

(خوئی، سیستانی:) و اگر گمان می کرده که به حلق نمی رسد، بهتر آن است که آن روزه را قضا کند. (تبریزی:) و هم چنین اگر گمان می کرده که به حلق نمی رسد.

(زنجانی:) و اگر احتمال عقلایی می داده که به حلق می رساند، بنا بر احتیاط مستحب آن روزه باطل می باشد و اگر غبار و مانند آن به نحوی فرو رود که خوردن صدق می کند و آن را هم احتمال می داده، چنانچه تمام کردن روزه لازم باشد، بنا بر احتیاط آن را تمام نموده و چنانچه قضای آن در صورت بطلان لازم است بنا بر احتیاط آن را قضا هم بنماید.

(مکارم:) مسأله در جایی که احتمال می دهد غبار یا دود به حلق برسد باید احتیاط کند، ولی اگر یقین یا گمان داشته باشد به حلق نمی رسد، روزه اش صحیح است.

[ اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند]

مسأله 1607 اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد (1) روزه اش باطل نمی شود (2) و چنانچه ممکن است باید آن را بیرون آورد.

(1) (فاضل:) اشکال ندارد. [پایان مسأله]

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم، بهجت:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(اراکی، زنجانی:) مسأله اگر فراموش کند که روزه است و (زنجانی: عمداً یا در اثر عدم مواظبت) یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه اش باطل نمی شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

روزه‌‌ دار بنابر احتياط واجب بايد غبار غليظ را ـ مانند غبارى که از جارو کردنِ زمين خاکى بر مى‌‌خيزد ـ فرو ندهد، همچنين دود سيگار و ديگر دخانيات بنابر احتياط واجب روزه را باطل مى‌‌کند.

روزه معتادين به سيگار
149. من معتاد به سيگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش مى‌‏کنم که تندخو نباشم نمى‌‏توانم و همين باعث ناراحتى زياد افراد خانواده‌‏ام شده است و خودم هم از وضعيت دشوارم رنج مى‌‏برم، تکليف من چيست؟
ج) روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتياط واجب جايز نيست در حال روزه سيگار بکشيد، و نبايد بدون دليل با ديگران تند برخورد کنيد.

150. آيا کسى که معتاد به سيگار است و بايد در روز حتماً چند سيگار بکشد مى‌‌تواند روزه بگيرد و روزه او صحيح است؟
ج) بنابر احتياط واجب روزه‌‌دار بايد از دود‌هاى انواع دخانيات خوددارى نمايد و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نيست.

استعمال دخانيات و مواد مخدر 
151. حکم استعمال دخانيات مانند سيگار در حال روزه چيست؟
ج) احتياط واجب آن است که روزه‌‏دار از دودهاى انواع دخانيات و نيز مواد مخدّرى که از راه بينى يا زير زبان جذب مى‌‏شود خوددارى کند.

استعمال «ناس» در حال روزه
152. آيا ماده «ناس» که از توتون و غير آن ساخته مى‌‏شود و براى چند دقيقه زير زبان گذاشته شده و سپس از دهان بيرون انداخته مى‌‏شود، مبطل روزه است يا خير؟
ج) اگر آب دهان مخلوط به ماده «ناس» را فرو ببرد، موجب بطلان روزه‌‏اش مى‌‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 429 ـ کشیدن سیگار، قلیان و چپق، در حال روزه چه حکمى دارد؟

جواب: تمام اینها اشکال دارد، و اگر عمداً انجام دهند احتیاط واجب قضاى روزه است; بلکه استفاده از دخانیات در غیر حال روزه نیز حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۹۸۳. احتیاط واجب آن است كه روزه‏ دار دود سیگار و تنباكو و مانند اینها از سایر دخانیات را به حلق نرساند و همچنین از رساندن سایر دودهای غلیظ به حلق، بنابر احتیاط واجب، پرهیز نماید. رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی

پرسش: آیا سیگار کشیدن در هنگام روزه را باطل می کند یا نه؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب باطل می کند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی .

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1. رساندن غبار غليظ به حلق در حال روزه
  2. استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه
  3. حكم ریختن قطره در چشم و گوش در حال روزه
  4. دروغ روزه را باطل مي كند؟!
  5. احكام روزه با غسل جنابت باطل
  6. احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان
  7. فرو بردن سر در آب مبطل روزه است
  8. احكام جامع استمنا در حال روزه

کلید: حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست  حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست حکم کشیدن سیگار در حال روزه چیست نظر مراجع مختلف درباره سیگارکشیدن روزه دار/ آیا سیگار روزه حکم کشیدن سیگار برای شخص روزه دار  اگر کسی سیگاری باشد آیا می تواند هم روزه بگیرد و هم سیگارقلیان و سیگار کشیدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟  آیا در ماه رمضان سیگار کشیدن شخص روزه دار جایز است سیگار روزه را باطل نمیکند؟ حکم فقهی سیگار کشیدن برای روزه‌دار  نظر مراجع مختلف درباره سیگارکشیدن روزه دار

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. حسن مهدی فر می گوید

    با سلام بنابراین هیچ کدام از مراجع محترم در باره دود سیگار در حال روزه فتوا ندادند همه احتیاط واجب کردند آیا مرجعی وجود دارد که فتوا داشته باشدبرجواز یا بطلان؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مشهور فقها اشکال می دانند، لذا مومنین باید ترک کنند.

      وفقکم الله لکل الخیر