وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است

0

حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

شرط ششم [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][نماز مسافر]:

آن که از صحرا نشینهایی نباشد که در بیابانها گردش می کنند (1) و هر جا آب و خوراک برای خود و حشمشان پیدا کنند می مانند و بعد از چندی به جای دیگر می روند و صحرا نشینها در این مسافرتها باید نماز را تمام بخوانند.

 (1) (سیستانی:) شرط ششم: آن که از کسانی نباشد که خانه شان همراه خودشان است مانند صحرا نشینهایی که در بیابانها گردش می کنند..

 (مکارم:) مسأله شرط ششم از صحرا نشین های خانه به دوش نباشد. «صحرا نشین های خانه به دوش» که وطن خاصی ندارند و هر جا آب و خوراک برای خود و حیواناتشان فراهم باشد توقف می کنند باید در این مسافرتها نمازشان را تمام بخوانند و روزه را بگیرند.

[ اگر یکی از صحرا نشینها برای پیدا کردن منزل و چراگاه حیواناتشان سفر کند]

مسأله 1305 اگر یکی از صحرا نشینها برای پیدا کردن منزل و چراگاه حیواناتشان سفر کند (1)، چنانچه سفر او هشت فرسخ باشد، احتیاط واجب آن است که هم شکسته و هم تمام بخواند.

 این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست

 (1) (گلپایگانی، صافی:) بدون چادر و اثاثیه، بلکه فقط به منظور تعیین محل ّ و مرتع مناسب برای احشام خودشان باشد..

(زنجانی:) چنانچه با چادر و اثاثیه باشد نماز را تمام بخواند و الّا چنانچه سفر او هشت فرسخ باشد، بنا بر احتیاط نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند.

(نوری:) چنانچه سفر او هشت فرسخ باشد، و چادر و اثاثیه او همراهش نباشد نمازش را شکسته بخواند. (فاضل:) بدون این که منزلش همراهش باشد..

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) مسأله اگر یکی از صحرا نشینها (سیستانی: مثلًا) برای پیدا کردن منزل و چراگاه حیواناتشان سفر کند، چنانچه با بُنه و دستگاه باشد، (سیستانی: که صدق کند خانه اش همراهش می باشد) نماز را تمام بخواند و الّا چنانچه سفر او هشت فرسخ باشد، نماز را شکسته بخواند.

[اگر صحرا نشین برای زیارت یا تجارت مسافرت کند]

مسأله 1306 اگر صحرا نشین (1) برای زیارت یا حج یا تجارت و مانند اینها مسافرت کند، باید نماز را شکسته بخواند (2).

این مسأله، در رساله آیات عظام: زنجانی و بهجت نیست

 (1) (سیستانی:) مثلًا..

 (2) (سیستانی:) اگر صدق عنوان خانه بدوش بر آن در این سفر نکند باید نماز را شکسته بخواند و اگر صدق کند نمازش تمام است.

(مکارم:) مسأله هر گاه صحرا نشین خانه به دوش مانند مردم دیگر برای زیارت خانه خدا، یا تجارت، یا مسافرت دیگری غیر از آن مسافرت که جزء زندگی اوست برود، باید نماز را شکسته بخواند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مسافر با هشت شرط باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت به جا آورد: … شرط ششم: مسافر از کسانی که خانه به دوش هستند، نباشد، مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابانها گردش می‌کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می‌مانند. رساله آموزشی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم نماز صحرانشینان خانه به دوش

پرسش : اقوام کوچ نشین مانند عشایر، که وطن خاصی ندارند نماز آن ها چه حکمی دارد؟
پاسخ : «صحرانشین هاى خانه به دوش» که وطن خاصى ندارند و هر جا آب و خوراک‏ براى خود و حیواناتشان فراهم باشد توقّف مى‏ کنند، باید در این مسافرت ها نمازشان را تمام بخوانند و روزه را بگیرند.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

253 – عشایری که نه ماه از سال را در روستای خود زندگی می کنند و تابستان ها برای چرای حیوانات و آب و هوای مناسب به ییلاق می روند، آیا در ییلاق مسافر هستند یا وطن آنها محسوب می شود؟
پاسخ

در مدتی که بر آنها خانه به دوش صدق می کند نمازشان تمام است در غیر این مورد مسافر هستند و نمازشان شکسته است مگر عرفا کثیر السفرمحسوب شوند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد



کلید: حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است حکم نماز صحرانشین خانه به دوش چگونه است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.