وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم خون مردگی زیر ناخن

سؤال: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟

12

حكم خون مردگی زیر ناخن

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد]

مسأله 101 خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند (1) در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود (2) اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند (3) و اگر مشقّت دارد (4) باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند (5) و روی پارچه دست‌تر بکشند (6).

(1) (بهجت:) نجس است و..

(سیستانی:) و ظاهر گردد نجس است پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود به طوری که خون جزء ظاهر بدن حساب شود، اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل، جهت وضو یا غسل مشقت زیاد دارد باید تیمم نماید. [پایان مسأله]

(2) (فاضل:) اگر به آن خون بگویند در صورتی نجس است که ناخن یا پوست سوراخ شود، و در این صورت..

(3) (خوئی، تبریزی:) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل ّ، جهت وضو یا غسل مشقت (خوئی: مشقت زیاد) دارد باید تیمم نماید (تبریزی: و بنا بر احتیاط لازم وضو هم بگیرد به طوری که وقت وضو گرفتن، آب وضو نجس نشود). [پایان مسأله] (گلپایگانی، صافی:) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل آن را برطرف سازند..

(زنجانی:) اگر به آن خون بگویند، نجس است و در این صورت، چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت زیاد ندارد باید برای وضو یا غسل خونی که دیده می‌شود بیرون آورند..

(مکارم:) اگر به آن خون بگویند، ما دام که زیر پوست و ناخن است برای وضو و غسل و نماز اشکال ندارد، اما هر گاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای ندارد باید آن را بیرون آورند و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را شست و پارچه‌ای روی آن بگذارد و روی پارچه دست‌تر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکند.

(4) (زنجانی:) اگر مشقت زیاد دارد..

(5) (اراکی:) و به وظیفه جبیره عمل نماید.

(6) (گلپایگانی، صافی:) و احتیاطاً تیمم هم بکنند. (نوری:) و تیمم هم بکنند.

زنجانی:) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نبود، تیمم کند.

(بهجت:) همان طوری که وضو یا غسل جبیره ای می‌نماید.

[ اگر انسان نداند که خون، زیر پوست مرده]

مسأله 102 اگر انسان نداند که خون، زیر پوست مرده یا گوشت به واسطه کوبیده شدن به آن حالت درآمده، پاک است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

خون مردگی زیر ناخن و پوست

سؤال۹: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟

جواب: اگر طوری باشد که به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که آب به آن برسد، باید برای وضو و غسل ـ اگر مشقت نداشته باشد ـ خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد، باید اطراف آن را به‌طوری که نجاست زیاد نشود بشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند و روی آن به نیت وضو یا غسل، دست تر بکشند. 

حکم خون مُرده ی زیر ناخن یا زیر پوست

س۱۸۰. آیا تماس با خون مُرده ی زیر ناخن یا زیر پوست پاک است؟
ج. اگر در باطن است و ظاهر نشده و ملاقی آن بعد از خارج شدن خون ندارد ملاقی نجس نیست و اگر ظاهر است و خون است نجس است و ملاقی آن با رطوبت مسریه نجس می شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۱۴. خونی كه به سبب كوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌‌میرد، اگر طوری شود كه دیگر به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند و ظاهر گردد، نجس است. پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود به طوری كه خون، جزء ظاهر بدن حساب شود، چنانچه بیرون آوردن خون و تطهیر محلّ، برای وضو یا غسل، ضرر یا زحمت فوق العاده‌‌ای ندارد باید آن را بیرون آورند و اگر ضرر یا سختی فوق العاده دارد چنانچه در قسمت‌های مربوط به تیمّم نمی‌باشد، تیمّم كافی است و اگر درقسمت‌های مربوط به تیمّم است و مانع شمرده می‌شود، باید هم تیمّم نماید و هم وضوی جبیره بگیرد. توضیح این مطلب در بحث وضوی جبیره خواهد آمد.

مسأله ۱۱۵. اگر انسان نداند كه خون زیر پوست مرده یا گوشت به سبب‌‌ كوبیده شدن به آن حالت در آمده، پاک است.

مسأله ۱۱۷. زردابه‌‌ای كه درحال بهبودی زخم در اطراف آن پیدا می‌‌شود چنانچه معلوم نباشد كه با خون مخلوط است یانه، پاک می‌‌باشد.

مسأله ۱۱۸. پوست سرخ رنگی كه بعد از شستن زخم یا هنگام بهبودی روی زخم پیدا می‌شود چنانچه معلوم نباشد كه خون در آن است یانه، پاک می‌‌باشد. رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسأله 107ـ هرگاه خون به واسطه کوبیده شدن زیر پوست یا ناخن بمیرد، اگر طورى باشد که دیگر به آن خون نگویند پاک است و اگر به آن خون بگویند مادام که زیر پوست و ناخن است براى وضو و غسل نماز اشکال ندارد، امّا هرگاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوق العاده اى ندارد باید آن را بیرون آورند و اگر زحمت زیاد دارد باید براى وضو و غسل اطراف آن را شست و پارچه اى روى آن بگذارد و روى پارچه دست تر بکشد و احتیاطاً تیمّم هم بکند.

مسأله 108ـ اگر انسان نداند سیاهى زیر پوست، خون مرده است یا گوشت بر اثر کوبیده شدن، به آن رنگ درآمده، پاک است.

مسأله 109ـ زردابه اى که گاه موقع خراشیدگى پوست یا در اطراف زخم پیدا مى شود چنانچه معلوم نباشد خون است یا با خون مخلوط شده، پاک است.

مسأله 110ـ پوست سرخ رنگى که بعد از شستن زخم یا هنگام بهبودى روى زخم ظاهر مى شود پاک است، مگر این که یقین حاصل شود خون در آن است. رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی.

لينك كوتاه مطلب:https://hadana.ir/?p=21049

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

  1. حكم باقي مانده خون در مرغ و گوشت
  2. باقی ماندن رنگ خون بر لباس
  3. حکم خون لثه و دندان
  4. خون دادن روزه دار چه حکمی دارد
  5. حکم خون کمتر از یک درهم روی لباس
  6. حکم خون داخل تخم مرغ
  7. ادرار و مدفوع حیوانات حلال و حرام گوشت


كليد: حكم خون مردگی زیر ناخن حكم خون مردگی زیر ناخن حكم خون مردگی زیر ناخن حكم خون مردگی زیر ناخن حكم خون مردگی زیر ناخن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

12 نظرات
  1. جواد می گوید

    سلام خسته نباشید . چندوقت پیش ناخنم را تا ته چیندم همین باعث شد محل اتصال بین گوشت و ناخن کمی جدا بشه و زخم بشه و خون آمد بعدا این این خون و محل زخم سیاه رنگ شد و حتی وقتی حمام میرفتم و رطوبت زیادی بهش برخورد میکرد بازدهم با آب پاک نمیشد آیا نجس بوده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر زخم شده است، پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. M می گوید

    سلام، من زیر ناخن شستم در حد خیلی کم خون مردگی داره، که بخش اعظمش زیر ناخنه و مشکلی ازین بابت نیس، اما یه قسمت خیلی کوچکش در قسمتیه که ناخن کوتاه شده و جزو ظاهره، کمی قبلش خیلی رنگش قرمز بود و کاملا واضح بود خونه؛ ولی الان رنگش قرمز پررنگ متمایل به سیاه هست، آیا میشه بهش خون گفت؟

    و اینکه من انگشتم رو شستم و خشک کردم و با دستمال کاغذی تست کردم و خونی نداشت، میتونم به همین دلیل بنا رو بر پاکی بزارم ؟ حتی اگر شکل و شمایلش واقعا مثل خون باشه ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مانع نیست اشکال ندارد. تشخیص این موضوع با خود شماست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. Unknown می گوید

    منظورتون چیه از اینکه اگر به آن خون نگویند پاک است؟ از کجا باید متوجه شد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مثلا اگر تبدیل به زخم گردد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ابراهیم می گوید

    سلام
    من حین ناخن گرفتن گاهی احساس درد میکنم و نمی دانم پوستم را کندم یا نه و وقتی دستم را هم می بینیم نمی دانم کنده شده پوست یا نه می شه بگید آیا نجس است؟ و اینکه طبیعتا به ناخن در محل اتصال به پوست کمی پوست می چسبه همیشه، آیا اگر اون پوست کنده شه نجس است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک دارید اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. م ب می گوید

    سلام. چطور بفهمیم ناخن خونمرده شده یا نه گوشت به سبب کوفتگی به آن حالت درآمده/ راه تشخیص این دو مورد چیست؟
    ناخن خون مرده شده بعد ۱ هفته ۱۰ روز بلند میشود طوری که مقداری از این قسمتِ خونمردگی زیر ناخن است و مقدار دیگرش بلند شده و بالا آمده است. با در نظر گرفتن این حالت آیا این قسمت بلند شده که به نوک انگشت رسیده و حتی از نوک انگشت بالاتر هم زده نجس است یا نه و ایا حتما با خودش ان خودنمردگی را به همراه داره یا صرفا رنگ هس (به عبارتی ایا با بلند شدن ناخن به هر مقداری، خون به این قسمتِ بلندشده چسبیده است یا نه فقط رنگ همراهش است و خون زیرپوست باقی میماند و بالا نمی اید؟؟) مرجع سوال کننده: ایت الله سیستانی . از پاسخ دقیقاستاد برای کمک به اینجانب سپاسگزارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر خون مردگی زیر ناخن هست و هنوز بیرون نیامده، وضو را مثل همیشه بگیرید و برای وضو و غسل خللی ایجاد نمی کند. و اگر خون ظاهر شده است مطابق آنچه در متن نوشتار آمده است عمل کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. B می گوید

    سلام
    ایا خون مردگی اندک (در حد یک نقطه زیر ناخن) موجب نجاست کل وسایلی میشود که با رطوبت با ان برخورد کرده اند؟ چون اگر اينطور باشد کل خانه نجس است چون دست و پاهای من زیاد عرق میکند و هميشه خیس است. این خونمردگی دقيقا کنار ريشه ی ناخن بود البته من ان را نمیدیدم ولی با دقت متوجه ان زیر ناخن شدم. ایا ظاهر بوده است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ظاهرا دچار وسواس هستید، اعتنا نکنید.
      آنچه زیر ناخن است و بیرون نیست چیزی را نجس نمی کند.
      وفقکم الله لکل خیر