وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن صیغه وقف مسجد

سؤال: آیا برای اینکه زمینی وقف مسجد شود، صیغه خاصی لازم است؟

8

خواندن صیغه وقف مسجد

فهرست این نوشتار:

برای اینکه مکانی مسجد شود شخصی که مالک زمین است صیغه مسجد را بر زبان جاری کند یعنی بگوید: «جَعَلتُه ُ مَسجِداً للّه ِ» و آن را در اختیار نمازگزاران قرار بدهد در این صورت پس از آنکه یک نفر با اجازه واقف در آنجا نماز بخواند، هر چند آن نماز، نماز مستحبی باشد، آن مکان مسجد می باشد.

باید توجه کرد که در وقف مکان برای مسجد لازم نیست که صیغه به عربی خوانده شود یا اینکه صیغه به صورت انشاء لفظی باشد بلکه به صورت معاطاتی هم صحیح است یعنی اینکه مکانی را در اختیار نمازگزاران قرار بدهد و در آن مکان یک نماز خوانده شود، در این صورت آن مکان هر چند که صیغه وقف مسجد را بر زبان جاری نکرده باشند، مسجد می باشد. مجرّد ساختن ساختمان به نيّت مسجد، بدون انشاء صيغه وقف و بدون تحويل آن به نمازگزاران برای خواندن نماز، برای تحقّق وقف و تماميّت آن کافی نيست.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای

سوال : مسجدی است که سالها ساخته شده است، و در آن محل نماز می خوانند اما صیغه مسجد برای آن خوانده نشده است، چه حکمی دارد، آیا با داشتن عذر شرعی می توان وارد چنین جایی شد؟

جواب :

مالکانی که مسجد را ساخته اند و آن را در اختیار نمازگزاران قرار داده اند و یک نمازگزار هم در آن نماز خوانده باشد ولو  آن نماز مستحبی باشد، آنجا در حکم مسجد است و باید احکام مسجد را رعایت نمود و شخص حائض یا جنب نمی توانند بدون غسل وارد آنجا شوند.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر رهبری

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وقف زمین برای مسجد

سؤال۳: آیا برای اینکه زمینی وقف مسجد شود، صیغه خاصی لازم است؟

جواب: انشاء صیغه لفظی در وقف شرط نیست، زیرا تحقق آن به معاطات هم ممکن است؛ یعنی اگر زمین به نیت مسجد تحویل داده شود و پس از بنای ساختمان مسجد یا قبل از آن، در آن مکان به نیت مسجد نماز خوانده شود، وقف محقق شده است و تغییر و تبدیل وقف جایز نیست.

س 1995: آیا اجرای صیغه وقف در صحّت‏ آن شرط است؟ و بر فرض شرط بودن، آیا عربی بودن صیغه، شرط است؟
ج: انشاء لفظی در وقف، شرط نيست زيرا تحقق آن به معاطات هم ممکن است و همچنين در انشاء وقف به لفظ، عربی بودن صيغه آن هم شرط نيست.

س 1997: اینحانب به فضل و توفیق الهی ساختمانی را به نیت مسجد در روستا بنا کردم، ولی با توجه به وجود دو مسجد و عدم وجود مرکز آموزشی در آنجا، روستای مزبور در حال حاضر نیازی به مسجد ندارد. با توجّه به اینکه هنوز صیغه وقف آن به عنوان مسجد جاری نشده و دو رکعت نماز به عنوان نماز در مسجد در آن خوانده نشده است، اینجانب آمادگی دارم در صورتی که اشکال شرعی نداشته باشد نیّت خود را تغییر داده و آن ساختمان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهم، این مسأله چه حکمی دارد؟
ج: مجرّد ساختن ساختمان به نيّت مسجد، بدون انشاء صيغه وقف و بدون تحويل آن به نمازگزاران برای خواندن نماز، برای تحقّق وقف و تماميّت آن کافی نيست، بلکه در ملک مالک باقی می‏ماند و او حق دارد هر تصرّفی که می‏خواهد در آن بکند، در نتيجه تحويل آن ساختمان به اداره آموزش و پرورش اشکال ندارد.

س 1998: آیا مالی که برای خرید لوازم به حسینیه‏ها بخشیده می‏شود، حکم وقف را دارد یا آنکه لوازمی که با آن مال خریداری می‏گردند احتیاج به اجرای صیغه وقف دارند؟
ج: مجرّد جمع‌آوری مال، وقف محسوب نمی‏شود، ولی بعد از خريدن لوازم حسينيه با آن اموال و قراردادن آنها در حسينيه برای استفاده، وقف معاطاتی محقق می‏شود و نيازی به اجرای صيغه وقف ندارد.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

کیفیت اجرای صیغه مسجد

پرسش : صیغه مسجد چیست؟ اگر برای مسجدی صیغه خوانده نشده باشد، حکمش چیست؟
پاسخ : صیغه این است که بگوید این محل را برای خدا وقف مسجد کردم و اگر زمینی را تحویل دهد و در آنجا به عنوان نماز بخوانند این عمل خود جایگزین صیغه می شود.

ساخت حسینیه در زمینی که به نیت مسجد خریده شده است

پرسش : اگر زمینی را به نیت مسجد بخرند و بعد از خرید از ساخت مسجد در آن منصرف شوند و حسینیه بسازند این زمین حکم مسجد را دارد؟
پاسخ : در صورتی که صیغه مسجد نخوانده اند یا به نیت مسجد نماز نخوانده اند و صاحبان پول راضی هستند مانعی ندارد.

سؤال 145 ـ آیا در ساختن مسجد رضایت همسایگان شرط مى باشد؟

جواب: رضایت آنها شرط نیست ولى نباید ایجاد مزاحمت براى آنها بشود مثلا بلندگوى مسجد یا پارک ماشینها در اطراف مسجد نباید مزاحم همسایه ها باشد.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۶۹۴ ـ لازم نیست صیغه وقف را به عربی بخوانند، بلکه اگر مثلاً بگوید این کتاب را بر طلاب علوم دینی وقف کردم، وقف صحیح است، بلکه وقف به عمل نیز محقق می‌شود مثلاً چنانچه حصیری را به قصد وقف بودن در مسجد بیندازد، و یا ساختمانی را به‌طوری که مساجد را به آن‌طور میسازند به قصد مسجد بودن بسازد، وقفیت محقّق می‌شود، ولی به قصد تنها وقفیت محقق نمیشود. و قبول در وقف لازم نیست چه وقف عام باشد، و چه وقف خاص، و همچنین قصد قربت لازم نیست.

مسأله ۲۶۹۵ ـ اگر ملکی را برای وقف کردن معین کند و پیش از آنکه وقف کند پشیمان شود یا بمیرد، وقف واقع نمی شود؛ و همچنین اگر در وقف خاص قبل از قبض موقوف علیه بمیرد.

مسأله ۲۶۹۶ ـ کسی که مالی را وقف میکند، باید از موقع وقف کردن، مال را برای همیشه وقف کند، و اگر مثلاً بگوید این مال بعد از مردن من وقف باشد، چون از موقع خواندن صیغه تا مردنش وقف نبوده است، صحیح نیست، و نیز اگر بگوید تا ده سال وقف باشد و بعد از آن نباشد، یا بگوید تا ده سال وقف باشد، بعد، پنج سال وقف نباشد و دوباره وقف باشد، وقف صحیح نیست، ولی در این صورت اگر قصد حبس کند، حبس واقع می‌شود. رساله توضیح المسائل.

پرسش: اگر مسجد ۲ طبقه باشد ولی زمان خواندن صیغه مسجد یک طبقه بود و طبقه ۲ بعدا اضافه شده ایا طبقه ۲ هم حکم مسجد را دارد (برای خانمها) ؟
پاسخ: بلی مسجد شمرده می شود.

پرسش: آیا می توانید در یکی از طبقات یک برج مسکونی چندین طبقه یک باب مسجد نیز ایجاد نمود در این صورت حکم طبقات بالاو پایین آن محل چیست؟
پاسخ: مانعی ندارد و فقط همان طبقه مسجد میشود. استفتائات آیت الله سیستانی.


مطابق نظر حضرت آیت الله بهجت

احكام مسجد

مسأله 742 بنا بر اظهر در قرار دادن مکانی به عنوان مسجد، صیغه وقف لازم نیست بلکه هر عملی که دلالت بر آن کند کافی است ، اگر چه به کار بردن لفظ در ایجاب آن ، و تلفّظ به وقفیّت به عنوان مسجدیّت أحوط است و هم چنین در قبول متولی یا حاکم شرع ؛ و أظهر اعتبار قصد قربت است در وقف مسجد؛ و کافی است که با نیّت و اراده بگوید: «جَعَلتُه ُ مَسجِداً للّه ِ» و مسجدیّت را اعلام کند، به معنایی که در عرف مسلمین معمول است ( در مقابل مسجد به معنای لغوی )؛ و در قبضش کافی است یک نفر که نمازش محکوم به صحّت باشد با اذن واقف در آنجا نماز بخواند؛ و اقرب ترتیب آثار مسجدیّت است بر مساجد مخالفین ، در صورتی که محکوم به کفر نباشند؛ و کلیساها و کنیسه ها در جهت حصول تقرب مانند مساجد مخالفین است ولی در سایر جهات محل تأمل است .رساله توضیح المسائل

احداث مسجد در زمينى بدون دسترسى به مالك آن

229. زمينى براى شخصى بوده كه از كشور فرار كرده و رفته است، سپس آن زمين را مسجد كرده  اند. وظيفه شرعى درباره اين مسجد چيست؟

ج. از او بايد تحقيق و جستجو كنند كه تا ممكن است از او اذن بگيرند و اگر به او دسترسى حاصل نشد و اجازه از او ممكن نشد، حاكم شرع آن زمين را به جماعتى اجاره دهد كه آن جا را مصلّى كنند كه اجاره به نفع مالك است و هروقت پيدا شد، پول اجاره را به او بدهند. استفتائات آیت الله بهجت.

لینک کوتاه مطلب:

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

ورود به مسجد در حال حيض و جنابت

حکم دست زدن در مسجد و مجالس جشن

غصب مکان دیگری در مسجد و نماز در آن

نماز خواندن زن در مسجد یا در خانه

آيا مستحاضه مي تواند به مسجد برود

نصب تصویر و تابلو در مسجد

حکم تخریب و تعمیر مسجد و ساخت مجدد آن



کلید: متن صیغه مسجد نحوه خواندن صیغه مسجد نحوه خواندن صیغه مسجد احکام ساخت مسجد خواندن صیغه وقف مسجد چیست خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجدخواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجدخواندن صیغه وقف مسجد چیست خواندن صیغه وقف مسجد کلید: متن صیغه مسجد نحوه خواندن صیغه مسجد نحوه خواندن صیغه مسجد احکام ساخت مسجد خواندن صیغه وقف مسجد چیست خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجدخواندن صیغه وقف مسجد خواندن صیغه وقف مسجدخواندن صیغه وقف مسجد چیست خواندن صیغه وقف مسجد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. حسین سیاه سر می گوید

    آیا مسجدی که درآن صیغه خوانده نشده ولی نماز خوانده شده و درنیت بانی آن این بوده که بخشی از مسجد در حکم مسجد نباشد آیا می شود صیغه ر ا خواند و آن مکان مورد نظر را استثنا از مسجد کرد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خواندن صیغه باید طبق شرایط واقف باشد. اگر واقف زنده است لازم است با اجازه ایشان یا تولیت باشد. در کل باید شرایط وقف مسجد را بررسی کنید. اگر کامل در اختیار تولیت مسجد قرار داده شده است با اجازه ایشان یا دفتر مرجع تقلید باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محمد کاظمیان می گوید

    سوال: در بیمارستان محل کار من یک قسمت از بیمارستان که چسبیده به ساختمان بیمارستان است ولی روی سقف آن بنایی نبوده به مسجد اختصاص یافته و صیغه مسجد خوانده شده. اکنون بدلیل کمبود جا نیاز است یک طبقه برای استفاده بیماران روی آن ساخته شود و ربطی به مسجد هم ندارد. آیا جایز است؟ با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مطابق نظر آیت الله خامنه ای: پشت بام مسجد هم حکم مسجد را دارد، ولی در صورتی که در آنجا نماز خوانده نمی شود انجام اموری که با شأن مسجد منافات ندارد، اشکال ندارد، ولی احداث بناء در آن به نحوی که عرفاً تغییر کاربری محسوب شود، جایز نیست.
      می توانید در این زمینه با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. حسینی می گوید

    ایا میتوان حیاط مسجد قدیمی را به حسینه تبدیل کرد با این بهانه که قدیم صیغه مسجد فقط برای شبستان خوانده شده نه محوطه؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      جایی که صیغه مسجد خوانده شده است به هیچ عنوان نمی توان تغییرات ایجاد کرد. ملحقات مسجد مثل حیاط اگر واقف شرط خاصی نکرده باشد با صلاحدید تولیت مسجد به شرطی که به بافت و فضای مسجد آسیب نزند و به صلاح مسجد باشد می توان تبدیل به حسینیه کرد. توصیه می کنیم احتیاطا برای تغییرات اساسی در مسجد از حاکم شرع نیز اجازه گرفته شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  4. منصور می گوید

    در جایی خواندم مسئولین المپیک زمستانی ژاپن برای رفاه حال ورزشکاران مسلمان مساجد سیاری را پیش بینی نموده اند که به نظر من کار قابل تحسین و ایده بسیار خوبی است. سوالی که از روی کنجکاوی برایم پیش آمده این است که آیا یک وسیله سیار ( که روی ماشین نصب شده ) می تواند حکم مسجد را داشته باشد؟ آیا خواندن صیغه وقف مسجد برای مسجد شدن مکانی لازم نیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      پاسخ: این مکان ها حکم مسجد را ندارند و نمازخانه هستند.
      وفقکم الله لکل الخیر