وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا ازدواج موقت

4

چرا ازدواج موقت

چرا ازدواج موقّت و تعدّد زوجات؟

موقیعت های اجتماعی و اقتصادی و روانی انسانها طوری است که افراد به عللی از جمله: مشکلات کاری، مسکن، خوراک، تحصیلات و … نمی توانند ازدواج نمایند.

شهوت و لذت در انسان یک امر آشکار و بدیهی است که نمی شود از آن چشم پوشی کرد و اگر هدایت نشود باعث ایجاد فساد و تباهی جامعه از نظر اخلاقی، روانی و بهداشتی خواهد شد. توجه به کنترل غرایز و شهوت آنقدر مهم است که قرآن کسانی را که خود را نگه دار هستند، در زمره ی رستگاران تلقی می کند:

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ»

«به راستی که مؤمنان رستگار شدند، همانانکه در نمازشان فروتنند و آنان که از بیهوده رویگردانند و آنان که زکات می پردازند و کسانی که دامن خود را حفظ می کنند، مگردر مورد همسرانشان… . (سوره ی مؤمنون، آیات 1 تا 6) .

شهوت در انسان، آن قدر قوی است که حتی با صدای جنس مخالف و لمس کردن، انسان کنترل خود را از دست می دهد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ کس نیست مگر اینکه به گونه ای گرفتار گناه زنا می شود؛ زنای چشم، نگاه نامشروع است؛ زنای لب، بوسیدن حرام است و زنای دست، لمس به شهوت؛ هرچند فرْج تحریک شود یا نشود. (وسائل الشّیعه، شیخ حُرّ عامِلی، 20/191) .

انسان دارای غرایزی مانند گرسنگی و تشنگی می باشد که به طور فطری در وجود او قرار دارد. شهوت نیز یک غریزه است؛ هر کس، منکر شهوت جنسی شود یا دروغگو است یا مریض! همانگونه که انسان، محتاج آب و غذا است محتاج غریزه نیز می باشد و همانطور که در گرسنگی باید از غذای حرام و مسموم دوری کرد؛ در ارضاء شهوت نیز باید موازین شرعی را رعایت نمود و از لِواط، زنا و استمناء دوری کرد.

سرکوب غریزه ی جنسی در مرد و زن، باعث ایجاد شخصیت منفی و استرسهای روحی و روانی می شود. با ازدواج دائم یا موقّت، ترشحات غدد جنسی در هر انسان سالم صورت می‌پذیرد و خروج آن از پدن به طور طبیعی در تأمین آرامش عصبی و روانی بسیار حیاتی است. اگر انسان، شهوت خود را سرکوب نماید یقیناً به انحراف جنسی مخفیانه یا علنی کشیده خواهد شد. قوه جنسی، هم ماند دیگر قوای بدن نظیر شنوائی و بینائی، هر چه قوی تر باشد، دلیل بر سالم بودن انسان است. پس باید مواظب قوای شهوت بود و آن را به طریق مشروع ارضاء کرد؛ همانطور که به چشم گفته می شود: «به حرام نگاه نکن.»

با توجه به آیات قرآن، به خوبی روشن است که دین برای زندگی انسانها برنامه دارد و در هر برنامه ای آینده را پیش بینی کرده و برای آنان برنامه ریزی نموده است.

انسان از اولین روزی که پا به جهان می گذارد، نیاز های خود را به نوعی کنترل می کند. از همان دوران شیرخواری غرایز انسانی در لب کودک می باشد و با مکیدن پستان مادر غریزه ی خود را ارضاء می نماید. شیر خوردن طفل، قهری است؛ زیرا کودک درک نمی کند که اگر گرسنه باشد باید غذا بخورد و گرنه تلف خواهد شد. در دوران رشد، غریزه ی جنسی تکمیل می شود. غرایز جنسی و شهوت، شبیه نوعی بیماری است که اگر از قرص یا آمپول استفاده کنند، درد و مرض تعدیل می شود. این غرایز به وسیله ی عواملی مانند ازدواج، تزکیه و ورزش قابل تعدیل است. غرایز جنسی و شهوت، چند سالی بعد از بلوغ، آغاز شده و تا دَم مرگ، همراه انسان هستند و از طرفی دیگر در اجتماع، حالات و مواقعی پیش می آید که در آن اکتفا به یک زن ظلم است و رواج ازدواج موقّت، مانع بروز خطراتی می باشد.

متلاً آسیب پذیری مردان در مشاغل، جنگها، افزایش تولد جنس مؤنث و … باعث گردیده که در ایران حدوداً 000/ 700/ 3 نفر دختر و زن بیشتر از مردان باشد (آمار سال 1382) .

اگر دولت برای همه‌ی جوانان، بستر ازدواج از طریق وام و مسکن و مشاغل را فراهم سازد، باز هم 3،700،000 نفر (000/ 700/ 1 دختر؛ 000/000/ 2 بیوه زن) بدون شوهر خواهند بود. آیا نباید به غرایز این تعداد توجه کرد و برنامه ریزی داشت یا اینکه رضایت داد از راه های غیر شرعی و غیر بهداشتی نسبت به ارضاء میل جنسی اقدام شود؟!

اگرچه زن و مرد در نیازهای غریزی شریکند؛ ولی این نیاز در وجود زنان عمیقتر است و حیات شخصیت زن بیش از هر چیز بستگی به غریزه دارد و بدون آن، لذتی از زندگی نمی برد. باید این اصل را قبول کنیم، اگر ازدواج های موقّت و تعدد زوجات جایز، در جامعه، قانونی و رایج نشود، تعدّد زوج های غیر شرعی جایگزین خواهد شد.

آمار بیوه زنان و مازاد دختران در آینده کار را به جائی خواهد رساند که اگر دختران بی سرپرست مانده و لازم خواهد بود برای کسب کار، معاشرت داشته باشند که منجر به مفاسدی خواهد بود که بیشتر از معایب ازدواج موقت است و این زمینه انحراف مردان همسردار را افزایش داده و تجرّد به عمومیت می رسد.

با توجه به روایاتی که نقل خواهد شد، آشکار است که اسلام به هیچ کس اجازه نداده تا به خاطر احساسات شخصی و برداشتهای غلط یا احساسات تعصبی زنان به موضوع غرایز بشری بی تفاوت باشد. دین فقط نماز و روزه نیست. اندیشه ی صحیح، بهتر از رفتار است.

خداوند در قرآن می فرماید:

إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً(150) أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرینَ عَذاباً مُهیناً (سوره ی نساء/ 150 و 151) .

«کسانی که به خدا و پیامبرانش کفر می وَرزند و می خواهند میان خدا و پیامبران او جدایی اندازند و می گویند: «ما به بعضی ایمان داریم و بعضی را انکار می کنیم!» و می خواهند میان این [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][دو]، راهی برای خود اختیار کنند * آنان در حقیقت کافِرند و ما برای کافِران عذابی خفّت آور آماده کرده ایم!».

نیز می فرماید:

وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ آیاتٍ بَیِّناتٍ وَ ما یَکْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُونَ

«ای پیامبر به تحقیق، دلایل روشن بر تو فرستادیم و به جز فاسقان کسی انکار آن نخواهد کرد!» (سوره ی بقره/99) .

بسیار تعجب برانگیز است که برخی شیعیان به خاطر عدم توجه به شریعت و حکم آسان ازدواج موقت، باعث ترویج فرهنگ زنا می شوند!!

حضرت علی علیه السلام فرمودند:

«غَیْرَهُ الْمَرْأَهِ کُفْرٌ وَ غَیْرَهُ الرَّجُلِ إِیمَان

«غیرت ورزی زن (و مبارزه کردنش باتعدد زوجات یا ازدواج موقت شوهرش در فرض نیاز او) ، از آثار بی دینی و عدم اعتقاد به خداوند است؛ ولی غیرت ورزی مرد نسبت به زن خود، از ایمان او است»

(نهج البلاغه، چاپ فیض الاسلام، حکمت 119/ ص 1144؛ مسائل ازدواج و حقوق خانواده، علی اکبر بابازاده، ص 175) .

فرهنگ غلط به گونه ای جلوه می کند که هر کس حرامی مانند زنا را مرتکب شود مردم در برابر گناه او سکوت می کنند ولی اگر مردی با زنی ازدواج مجدّد یا موقت انجام دهد، دچار مَذَمَّت و بی احترامی افکار عموم قرار می گیرد.

فرهنگ غلط به گونه ای جلوه می کند که هر کس حرامی مانند زنا را مرتکب شود مردم در برابر گناه او سکوت می کنند ولی اگر مردی با زنی ازدواج مجدّد یا موقت انجام دهد، دچار مَذَمَّت و بی احترامی افکار عموم قرار می گیرد و همین تفکر باعث خواهد شد که مردم دچار عذاب الهی و بلا گردند (اشاره به آیات قرآن کریم، که یک نفر ناقه ی (شتر) صالح علیه السلام را پی کرد؛ ولی به خاطر بی تفاوت بودن مردم و سکوت در مقابل گناه، همه ی مردم گرفتار عذاب شدند) و حتی تبلیغات مسموم، جوّ جامعه را طوری تغییر داده اند که مبلغین دینی نیز به خاطر حفظ آبروی خویش نمی توانند در منبرها و سخنرانی ها و … نسبت به موضوع ازدواج موقت، مردم را ارشاد و راهنمایی نمایند.

[به قول استاد سخن، سعدی:

راه است و چاه و دیده ی بینا و آفتاب

تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش

چندین چراغ دارد و بیراهه می رود!!

بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش!!

گر هر دو دیده، هیچ نبیند، به اتفاق

بهتر ز دیده ای که نبیند خطای خویش!!]

در کشور عراق و در بین شیعیان لبنان، به خاطر ترویج فرهنگ تعدد زوجات و ازدواج موقت، خوشبختانه، آمار اِیدز، جنایت جنسی، چشم چَرانی و … کمتر گزارش می شود و حتی جهت جلوگیری از انحطاط و فساد جامعه، در لبنان، زنهای بدون شوهر (بیوه) ای هستند که گاهی نذر خود را در همسری موقّت برای جوان یا مردی دیگر قرار می دهند (کتاب عقاید و آراء بشر در امور جنسی) .

شیعیان، اینقدر به اهل بیت علیهم السلام ارادت نشان می دهند، ولی در خصوص تفکر و رهنمودهای ائمه ی اطهار علیهم السلام به ازدواج موقت بی تفاوت می باشند!!

امام صادق علیه السلام فرمودند: مستحبّ است، هرکس متعه بگیرد و دوست ندارم فردی از شما از دنیا برود مگراینکه یک مرتبه هم شده صیغه گرفته باشد!

(کتاب مُتعَه، شیخ مفید، سی دی نور؛ بحارالانوار، علامه ی مجلسی، ج 103/ص 305/حدیث 13) .

و گاهی در خصوص اهمیت ندادن به متعه، شیعیان خاص از سوی ائمّه ی اطهار علیهم السلام مذمّت می شوند و به دوستان خود می فرمودند که حتی اگر نیازی به متعه ندارید ولی ما دوست داریم که سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم زنده شود.

اسماعیل هاشمی گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمودند:

آیااز وقتی که از کنار همسر خود بیرون آمده ای ازدواج موقت کرده ای؟

عرض کردم: در کنار من دوستان چندی هستند که من سرگرم با آنها هستم؛ فرصت و نیازی احساس نمی کنم!

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «اگر چه نیازی نداری، امّا من دوست دارم سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را زنده بداری» (همان مدرک، @سی دی نور 2؛ بحارالانوار، علاّمه ی مجلسی، ج 103/ص 306/حدیث 16) .

نکته: احادیثی نیز داریم که امام صادق علیه السلام برخی از پیروان خود را از متعه منع فرموده است، به خاطر جوّ منفی زمانه علیه متعه!

منبع: کتاب «ازدواج موقت یامجدّد؟!»

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

ویژه نامه ازدواج موقت



کلید: چرا شیعه ازدواج موقت (صیغه، متعه) را جایز می داند  چرا ازدواج موقّت آيه صيغه محرميت  ایات قران در مورد صیغه ازدواج موقت در قرآن چرا صیغه حلال است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر ، اونجا که گفتین :

    سوره ی مؤمنون، آیات ۱ تا ۵

    رو دوباره چک کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بررسی شد اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. صادق می گوید

    من دو ماه بیشتر نتونستم جلو خودمو بگیرم و خودارضایی نکنم و تاحالا هم زنا نکردم چیکار کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در سایت راه های ترک خود ارضایی را بخوانید، ورزش کنید، و به دنبال ازدواج دائم باشید.
      وفقکم الله لکل خیر