وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام نگهداری حیوانات

0

احکام نگهداری حیوانات

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم کبوتری که از پارک گرفته شده است [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : برادرم کبوتر با ارزشى را در پارک گرفته، و به خانه آورده است. اکنون آن کبوتر با کبوتر بنده جفت شده، و بچّه دار شده اند. لطفاً بفرمایید: الف) کبوتر مذکور حلال است، یا حرام؟ ب) در صورت حرام بودن، چه کنم تا حلال شود؟ ج) بچّه هاى بجا مانده از این کبوتر چگونه اند؟

پاسخ : الف) در صورتى که کبوتر صاحبى نداشته، یا مشکوک است، گرفتن آن اشکال ندارد. ب) اگر قراین نشان مى دهد که صاحبى دارد، باید صاحبش را پیدا کنید، و چنانچه مایوس شدید، معادل قیمت آن را به شخص نیازمندى بپردازید. ج) در صورتى که کبوتر شما ماده است، جوجه متعلّق به خود شماست.

استفاده از کود مرغ در غذای حیوان [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : استفاده از کود مرغ در غذای دام و حیوان اشکال دارد؟

پاسخ : اشکالی ندارد.

حکم پر حیوان حرام گوشت [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر در ظرفی پَر حیوان حرام گوشت و یا تیغ جوجه تیغی افتاده باشد (منظور قسمتی از بدن آن حیوان است که در آن روح نیست) خوردن محتویات آن ظرف چه حکمی دارد؟ اگر آن پر یا تیغ قبلا آب کشیده شده باشد و در ظرف بیافتد خوردن مایع در آن ظرف چه حکمی دارد؟

پاسخ : این اجزاء نجس نیست.

نگهداری از حیوانات برای تفریح [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : امام صادق(علیه السلام) در حدیثى معروف مى فرماید: «شایسته است انسان وقت خود را به چهار قسمت تقسیم کند، سپس توصیه مى کند که یکى از آن چهار قسمت صرف تفریح شود.» این موضوع نشان مى دهد که تفریح براى یک انسان، خصوصاً براى جوانان لازم است، و باعث مى شود که دیگر وظایف خود را بهتر انجام دهد. نگهدارى از حیوانات که در عین تفریح داراى جنبه هاى علمى و تحقیقى درباره دنیاى آفرینش، تقویت روحیه محبّت، و نیز نظاره و دقّت بر عجایب خلقت و قدرت خداوند متعال مى باشد، به نظر جنابعالى چگونه است؟

پاسخ : نگهدارى حیوانات براى اهدافى که در بالا ذکر شد، نه تنها مانعى ندارد، بلکه فواید معنوى و مادّى نیز در بر دارد. ولى طورى باشد که منتهى به اسراف یا آزار حیوانات نشود.

نگهداری از سگهای پرورشی [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : میخواستم ببینم آیا نگهداری از سگهای پرورشی که دارای شناسنامه هستند و واکسیناسیون می شوند دارای ایراد میباشد؟

پاسخ : چنانچه فایده ای از قبیل پاسبانی خانه و گله و صید و مانند آن داشته باشند مانعی ندارد.

حکم ادرار و مدفوع لاک پشت [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : آیا پوست و مدفوع و ادرار لاک پشت نجس است و اصولا چه حکمی دارد؟

پاسخ : فضله لاک پشت پاک است هرچند احتیاط آنست که از آن اجتناب کنند؛ ولی بول آن نجس است.

مرغی که به آن گوشت پخته شده بدهند [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر به مرغ گوشت پخته دهیم (اضافه غذا که کمی گوشت به آن چسبیده) تخم مرغ وگوشت خود مرغ را می توان استفاده کرد؟

پاسخ : اشکالی ندارد .

حکم آب نیم خورده حیوانات [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : آب نیم خورده حیوانات چه حکمی دارد؟

پاسخ : آب نیم خورده «حیوانات نجس» مانند سگ و خوک نجس است، امّا نیم خورده حیوانات حرام گوشت (مانند گربه و جانوران درنده) پاک است هرچند خوردن آن مکروه است.

حیوان حلال گوشتی که گوشت خام بخورد [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر به حیوان حلال گوشتی ، گوشت خام چه از نوع حلال یا حرام بدهند و یا خودش بخورد چه حکمی دارد ؟

پاسخ : اشکال ندارد.

فضله و مردار انواع ماهی های آکواریومی [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : مردار و فضله ی ماهی های قرمز و انواع ماهی های آکواریومی پاک محسوب می شود یا نجس؟

پاسخ : نجس نیست.

نگهداری خرگوش در خانه [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : آیا خرگوش را می توان به عنوان حیوان خانگی در آپارتمان نگهداری کرد؟ و آیا فضولاتش نجس است؟ آیا موی بدن خرگوش نماز دارد؟ و آیا عرق بدنش اشکالی ندارد؟

پاسخ : فضولات آن نجس است و موی بدن و عرق آن نماز ندارد.

ادرار و مدفوع قورباغه [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : آیا مدفوع و ادرار قورباغه پاک است؟

پاسخ : بول و مدفوع هر حیوان حرام گوشت که خون جهنده دارد نجس است.

فضولات حیوان همستر [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : آیا فضولات حیوان همستر پاک است یا خیر؟

پاسخ : فضولات آن نجس است.

نگهداری سگ های خانگی [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : حکم نگهداری سگهای خانگی چیست؟ حکم نگهداری آن در حیاط خانه چیست؟ (با توجه به اینکه سگهای خانگی تربیت شده هستند و از مدفوع خود نمی خورند)

پاسخ : هرگاه سگ ها برای پاسبانی منزل باشند مانعی ندارد ولی برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد.

حکم شرعی نگهداری حیوانات [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : آیا براى نگهدارى از حیوانات منعى وجود دارد؟ اگر فایده اى بر نگهدارى حیوان مرتّب نباشد، یا صرفاً براى زیبایى، یا صداى خوش آن باشد، (مثل قنارى، یا مرغ عشق، یا مانند آن) نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟

پاسخ : نگهدارى حیوانات مانعى ندارد. ولى سزاوار است افراد با ایمان هدفى از آن داشته باشند; هر چند استفاده از زیبایى و صداى خوش آنها باشد; در ضمن باید این امر به اسراف کارى منتهى نشود.

هزینه های نگهداری حیوانات [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : نگهدارى از حیوانات ماهانه مبلغى هزینه در پى دارد، مانند دانه اى که براى قنارى یا طوطى مى خرند، یا کاهو یا سبزى که براى خرگوش، خریده مى شود. چنین هزینه هایى چه حکمى دارد؟

پاسخ : این هزینه ها مادامى که به اسراف منتهى نشود، ایرادى ندارد.

نگهداری سگ با رعایت مسائل شرعی [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر محیط زندگى سگ خارج از اتاق باشد، مثلا در حیاط، یا باغ، یا پشت بام، خانه اى برایش بسازند، و مسائل مربوط به طهارت و نجاست را مراعات کنند، نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟

پاسخ : اگر پاکى و نجاست رعایت شود، و بودن آن حیوان در خانه فایده اى داشته باشد، مانعى ندارد. ولى روشى را که غربى ها در مورد سگ دارند، اسلام هرگز نمى پسندد.

عدم تفاوت حکم انواع سگ [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : معروف است که «تازى» (سگ شکارى) در احکام نجاست و طهارت با سگهاى دیگر تفاوت دارد. شاید دلیلش این باشد که ـ طبق آنچه در تاریخ آمده ـ اعراب (پس از اسلام) از رفت و آمد تازى به خیمه ها ممانعتى نمى کردند، و تازى حقّ داشت در خیمه با آنها بخوابد، و آن را هدیه اى از سوى خدا مى دانستند. آیا تفاوتى میان تازى و سایر سگها در نجاست مى باشد؟

پاسخ : تفاوتى از این جهت میان سگها نیست، و معمولا مسلمانان از سگ ها براى سه منظور استفاده مى کردند: پاسبانى خانه، پاسبانى باغ، و پاسبانى از گلّه. و در کتب فقهى ما درباره این سه نوع سگ بحث شده، و به عنوان «کلب الحارس» و «کلب الماشیه» و «کلب الحایط» از آنها یاد شده است.

نگهداری سگ از نظر اسلام [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : سؤالى که بنده مطرح مى سازم سؤالیست که براى اکثر هم رشته اى هاى خودم یعنى رشته دامپزشکى مطرح است و آن این است که چرا على رقم این که ما در احادیث و کتب اسلامى همواره شاهد بیان این مطلب بوده ایم که ما باید در کنار مخلوقات خدا و با مهربانى کردن با آنها زندگى کنیم و در مورد سگ این مطلب چه در رساله حضرت امام(ره) و چه در بسیارى از منابع شرعى عنوان شده، در کشورمان برخوردهایى علیه سگداران انجام مى گیرد؟ و آیا این برخوردها از نظر شرعى مورد تأیید است؟ البته ممکن است چنین تصوّر شود که نگهدارى سگ تنها وسیله اى است جهت تفریح و شاید این مطلب فراموش شده است که خداوند در هیچ موجودى پس از انسان به اندازه سگ قدرت درک احساس دوستى و دوست داشتن را قرار نداده است و همان طور که ما مسلمانان معتقدیم هر نیازى که در یک موجود وجود دارد قطعاً پاسخى برایش وجود دارد و در مورد این حس سگ پاسخى به جز ارتباط برقرار کردن با یک انسان (البته بر اساس احکام اسلامى) موجود نیست، آیا اگر ما این مسئله را فراموش کنیم در حقیقت قوانین الهى را فراموش نکرده ایم آیا اگر به مبارزه با عشقى که خداوند در نهاد یک جاندار زبان بسته قرار داده است بپردازیم دچار معصیت نشده ایم؟

پاسخ : سگ براى مقاصد مختلف از قبیل پاسبانى خانه و گله و براى شکار و همچنین مقاصد پلیسى مى تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ولى از آنجا که موجود آلوده اى است و ممکن است بیمارى هاى مختلفى را به انسان منتقل سازد از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازى غربى دیده مى شود جلوگیرى کرده است. در عین حال اسلام اجازه نمى دهد حتّى سگ هاى ولگرد را آزار کنند مگر این که به صورت خطرى درآیند. غذا دادن به آنها نیز کار خوبى است.

به همراه داشتن سگ در ماشین و خیابان [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : همراه داشتن سگ در ماشین و خیابان، و نگهدارى آن در خانه، که نوعى تقلید از بیگانگان است، چه صورت دارد؟

پاسخ : این کارها شایسته مسلمانان با شخصیّت نیست، و از جهات شرعى مشکلات زیادى ایجاد مى

کند.

پرورش سگ هاى موادياب، زنده ياب، گله و پليس [احکام نگهداری حیوانات ]

پرسش : حكم شرعى پرورش سگهاى موادياب (موادّ مخدّر)، زنده ياب، گله وپليس به منظور فحص و بازرسى، با توجّه به موادّ قانونى آن در نظام دامپرورى جهاد كشاورزى جمهورى اسلامى ايران چه مىباشد؟ الف) موارد استفاده از سگهاى موادياب : 1. ورودى فرودگاه ها 2. مبادى ريلى مانند راه آهن 3. ايست و بازرسى ها 4. كنترل مرزهاى كشور. ب) موارد استفاده از سگهاى زندهياب: 1. جستجو و تفحّص در مورد افرادى كه در جاهاى برفگير مفقود شده، يا در زير بهمن اسير شدهاند. 2. جستجو و تفحّص در مورد مفقودين و مجروحين در زير آوار به هنگام زلزله. ج) موارد استفاده از سگهاى گله: 1. نگهبانى از گلههاى بزرگ دامى 2. نگهدارى از گاودارىهاى بزرگ سنّتى و صنعتى 3. نگهدارى از مرغدارىهاى صنعتى. د) موارد استفاده از سگها گارد و پليس: 1. نگهبانى از زاغههاى مهمّات 2. مأموريت و كشف موادّ منفجره و پاكسازى محيط.

پاسخ : پرورش این گونه سگها که براى اهداف مفیدى پرورش مىیابند اشکالى ندارد؛ ولى با توجّه به این که سگ نجس است باید مراقب بود.

دادن دارو به حیوان برای تولید نسل [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر با دادن قرص های خواب آور به مرغ، مرغ را کرچ کنیم (یعنی مرغ را به طور مصنوعی وادار به

خوابیدن بر روی تخم کنیم) و از این طریق جوجه کشی کنیم آیا گناهی را مرتکب شده ایم؟

پاسخ : مرتکب گناهی نشده اید ولی سعی کنید مرغ اذیت و آزار نبیند.

گرفتن پول در قبال جفتگیری حیوان نر [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : در بعضى از مناطق صاحب حیوان نر، در مقابل جفت گیرى از صاحب حیوان ماده پول یا جنسى مى گیرند آیا این کار جایز است؟

پاسخ : به عنوان حقّ الزّحمه مانعى ندارد.

خريد و فروش سگهاى آموزش ديده پلیس و مواد یاب [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : خريد و فروش سگهاى آموزش ديده جهت نگهبانى و اعمال ويژه نظير زندهيابى و كشف موادّ مخدّر و يا نظاير آن چه حكمى دارد؟

پاسخ : خرید و فروش چنین سگهایى که دارای منافع معقول هستند، جایز است.

صرف وقت و هزینه جهت درمان سگ های گله و پلیس و مانند آن [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : از آنجايى كه سگهاى آموزش ديده جهت نگهبانى و اعمال ويژه نظير زندهيابى و كشف موادّ مخدّر و يا نظاير آن ، احتياج به مراقبت توسّط دامپزشك دارد، صرف وقت و هزینه جهت درمان آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ : چنین سگ هایى که دارای منافع معقول هستند، درمان بیمارى هاى آنها لازم است.

حکم آب دهان، بينى، عرق و موى حيوان حرام گوشت در لباس [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر آب دهان، بينى، عرق و موى حيوانی که از آن نگهداری می کنیم در لباس باشد، نماز با آن چه چه حکمی دارد؟

پاسخ : هرگاه آب دهانیا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن یا لباس نمازگزار باشد مادام که عین آن برطرف نشده نماز با آن اشکال دارد، امّا اگر خشک شود و عین آن برطرف گردد نماز صحیح است.

شرط عدم وجود چیزی از حیوان حرام گوشت در لباس نمازگزار [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : اگر چیزی از حیوان حرام گوشت در لباسمان باشد آیا برای نماز اشکالی دارد؟

پاسخ : لباس نمازگزار باید ازحیوان حرام گوشت نباشد، حتّى اگر مویى از آن همراه نمازگزار باشد اشکال دارد.

حکم فضله موش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها [متفرقه نگهداری حیوانات ]

پرسش : فضله حیواناتی از قبیل موش، گربه، و حیوانات درنده چه حکمی دارد؟

پاسخ : فضله موش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها نجس است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

کجای حیوان قابل خوردن است

خوردن تخم حیوان چگونه است

حکم حیوان وطی شده

سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت

لباس نمازگزار از حیوان حرام گوشت نباشد

ادرار و مدفوع حیوانات حلال و حرام گوشت

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.