وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنیم

4

چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنیم

پرسش 16. من از یکی از همکلاسی‌های پسرمان خیلی خوشم می‌‌آید؛ می‌ توانم بگویم عاشقش هستم؛ ولی او تا به حال هیچ ابراز علاقه ای نکرده؛ می‌ خواهم فراموشش کنم، ولی هر روز او را می‌‌بینم. چندبار تصمیم گرفتم؛ ولی هر دفعه…

تقریباً تمامی دختران از ابتدای ورود به دانشگاه به مسئله ازدواج فکر می‌ کنند و برای همسر ایده آل خود مشخصاتی را در نظر می‌ گیرند. این مسئله به این دلیل است که بزرگ‌ترین مانع ازدواج آنها که همان قبولی در دانشگاه است را پشت سر گذاشته اند. دختران مانند پسران دغدغه سربازی یا رفتن سر کار و تهیه مسکن را ندارند و از طرفی زودتر به بلوغ اجتماعی می‌ رسند و آمادگی ازدواج پیدا می‌ کنند.

حال اگر یکی از اطرافیان، به ویژه یکی از پسران همکلاسی دارای بخش هایی از مشخصات مورد نظر آنان باشد و دختر نیز تقوای نگاه و فکر را رعایت نکند، خواستگارهای مناسب خود را به خاطر این پسر رد می‌ کند، از برخی اتفاقات کاملاً تصادفی تعبیر به عشق و علاقه پسر می‌ کند و روز و شبش را با آن می‌ گذراند غافل از این که این پسر گاه حتی نام او را نمی‌ داند یا اصلاً با او کاری ندارد. نتیجه این عشق یک طرفه، ناراحتی و اندوهی است که دختر با آن دست به گریبان می‌ شود و چون از طرف پسر نشانه و اشاره ای نمی‌ بیند، به بن بست می‌ رسد.

راه حل این مشکل چیست؟ قبل از هر چیز دختران و پسران باید این نکته را بدانند که هر خوبی نمی‌ تواند فقط برای ما باشد و بهتر است با این واقعیت کنار بیاییم که، مانند بسیاری از خوبی ها که به دیگران تعلق دارد، این پسر یا دختر خوب هم ممکن است، هیچ گاه نصیب ما نشود و ما بهتر است در این موارد به فضل خداوند توکل کنیم و برای این خواهر یا برادر خوبمان دعای خیر و عاقبت به خیری داشته باشیم. لج بازی های دختر یا پسر در به دست آوردن یک فرد خاص به عنوان همسر یا منجر به حوادثی ناگوار و چه بسا دل خراش می‌ شود و یا سرخوردگی به همراه می‌ آورد.

واقع این است که اغلب این عشق های یک طرفه مبتنی بر شناخت واقعی نیست و جوان ما به دلیل برخی تصورات و خطاهای شناختی که دارد، نگاه ها و رفتارهای طرف مقابل خود را تحلیل یک جانبه می‌ کند و به او دل می‌ بندد در حالی که این تصورات خود فرد است.

بهترین راه پیش گیری و کنترل نگاه و حواس، چشم پوشی و دوری از دیدنی هایی است که زمینه طغیان شهوت و گرفتار شدن در دام احساسات را فراهم می‌ کنند.  امیرالمؤمنین(علیه السلام) در این باره می‌ فرمایند:

«نِعْمَ صَارِفُ الشَّهَوَاتِ غَضُّ الْأَبْصَار»[43]؛ «فرو افکندن چشمان از گناه، چه بازدارنده خوبی از شهوات است

 «لیس یزنی فرجک إن غضضت طرفک»[44]؛ «اگر نگاهت را مهار کنی، دامنت به زنا آلوده نمی‌ شود.»

این که حواس ما در سر کلاس متوجه فرد خاصی می‌ شود و بعد در تنهایی نیز اغلب مشغول به فکر او هستیم و در بین دوستان، بیشتر اوقات در مورد او و رفتارهایش صحبت می‌ کنیم، حتی اگر این صحبت ها  جنبه تمسخر یا عصبانیت داشته باشد، زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.

اگر می‌ خواهید فکر خود را در مورد یک نفر کنترل کنید،‌ تمام آنچه که شما را به یاد او می‌ اندازد از خود دور کنید.

  برای خود یک یا چند سرگرمی و دل مشغولی در نظر بگیرید و هر زمان که فکر این فرد به سراغ شما آمد، خود را با این سرگرمی ها مشغول کنید. این سرگرمی ها می‌ تواند یک دوست خوش سخن، قرائت قرآن و ادعیه، تماشای یک فیلم آموزنده، ورزش، کتاب، آموزش یک هنر مانند نقاشی یا خطاطی و هر چیز جذابی برای  شما باشد. همچنین سعی کنید نمازتان را اول وقت بخوانید و از برکات آن  استمداد بگیرید.

امام علی(علیه السلام) می‌ فرمایند:

 «إِذَا رَأَی أَحَدُکُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ… فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَ یَحْمَدُ اللَّهَ کَثِیراً وَ یُصَلِّی عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْیَسْأَلِ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ یُبِیحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا یُغْنِیه»[45]؛ «هرگاه یکی از شما زنی را دید که او را (به لحاظ زیبایی) شگفت زده کرد… دو رکعت نماز بخواند و خدا را زیاد ستایش کند و بر پیامبر و آلش درود فرستد، آن گاه خدا را از فضلش مورد درخواست قرار دهد، چرا که خداوند با مهربانی خود به او چیزی می‌ دهد که بی نیازش سازد».

این روایت گرانبار در مورد نگاه دختران نیز کاربرد دارد! ممکن است گفته شود نمی‌ توان به سادگی از او گذشت! چه باید کرد؟

اگر واقعاً نمی‌ توانید او را فراموش کنید توصیه می‌ شود با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه، دختر خانم پا پیش نگذارد بلکه از یک فرد واسطه کمک بگیرد که امین و رازدار برای وی باشد. این فرد باید با پسر مورد نظر صحبت کند و در صورتی که وی قصد ازدواج داشت، این دختر را به عنوان یک گزینه مناسب به وی معرفی کند.

به خود قول دهید در صورتی که جواب پسر منفی بود، این احساس را فراموش کنید و به گزینه های واقعی ازدواج فکر کنید و تصمیم بگیرید. حداقل برای انتخاب کسی که ادعای دوست داشتنش را دارید، ارزش و احترام قائل شوید و جواب منفی او را قبول کنید.

[43]. تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص260.
[44]. تحریر المواعظ العددیه، علی مشکینی، ص109.
[45]. وسائل الشیعة، ج20، ص105.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. حسام می گوید

    با سلام ببخشید من پسری ۱۶هستم چند وقت است مبتلا به عشق یک طرفه به یک دختر شده ام شاید در نگاه اول بگویید این حس یک احساس زود گذر است اما از نظر خودم عاشق شده ام اما با توجه به اینکه می خواهم ادامه تحصیل بدهم حداقل تا۱۰سال دیگر شرایط ازدواج ندارم و فقط از خدا خواستم من رو بهش برسونه حال موندم که چیکار کنم خیلی ذهنم بهش مشغول شده تورو خدا بگید من چیکار کنم و از طرفی وقتی در جایی این دختر رو میبینم نمیتونم نگاهم رو از صورتش بکنم انگار دست خودم نیست البته من از روی شهوت به او نگاه نمیکنم ایا نگاه کردن به او گناه دارد؟ خیلی میترسم به گناه بیفتم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اقتضای سن شماست اما باید مراقب باشید. هرچقدر بیشتر به او فکر کنید، یا در جایی باشید که او را می بینید باعث می شود از درون بیشتر تحریک شوید.
      ورزش کنید، در زمانهای قبل خواب کمتر به او فکر کنیل تخیل به او عشق را شعله ور تر می کند، شما خودتان را به خدا بسپارید و نگاه نکنید خدا اگر مصلحت بود زمینه ازدواج را در آینده با این شخص یا با بهتر از او فراهم می کند.
      هر چقدر بیشتر نگاه یا فکر کنید شدیدتر می شود و در مقابل هر چقدر به امور دیگر توجه کنید آرام آرام قلب آرام می شود. دور شدن از دیدن او هم مهم هست از مسیری بروید که او را نبینید یا اگر از اقوام شماسد در مهمانی که او هست شرکت نکنید. در سنی هستید که ورود به این فضا ها از جنبه روانی برای شما آسیب زاست.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. حسام می گوید

        خیلی ممنون فقط یه سوال اینکه اگه درجایی اون رو ببینم آیا نگاه کردن بدون شهوت به اوگناه دارد چون وقتی میبینمش اصلا نمیتونم ازش چشم بکنم

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اگر با شهوت باشد قطعا حرام است، بدون شهوت اگر مفسده ای هم داشته باشد حرام است.
          در مورد شما زمینه مفسده و آسیب روحی هست، نگاه نکنید.
          از جهت روانی بیشتر به خودتان آسیب می زنید و زمینه تخیلات و افکار و … می شود
          وفقکم الله لکل خیر