چهرههای مختلف بیماری کرونا/ در بلاها باید به ازدیاد ایمان و توکل برسیم
اسباب طبیعی سر جای خودش کار میکند، ولی همه این اسباب، در دست قدرت خداوند است، گفت: در مناجات شعبانیه میخوانیم: «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی؛ همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خدای متعال به هیچ وجه نمیخواهد ما را اذیت کند، بلکه میخواهد ما بیدار و هوشیار شویم
چهرههای مختلف بیماری کرونا/ در بلاها باید به ازدیاد ایمان و توکل برسیم
آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی با بیان اینکه این واقعه پیش آمده و این بیماری جدیدی که در جامعه شیوع پیدا کرده، چند چهره دارد، اظهارداشت: یک چهره از بیماری اخیر، همین چهره ظاهری است که البته این چهره هم خودش ذووجوه است و ابعاد مختلفی دارد.
وی اضافه کرد: یک بُعد این بیماری، مسائل بهداشتی است که انشاءالله عزیزانِ جامعه پزشکی بهخوبی از عهده این کار برمیآیند، بهخصوص آنهایی که مجاهدان صف مقدم هستند. خداوند از آنها قبول کند و انشاءالله قبول کرده است. تعبیر نورانی قرآن کریم این است: «مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً». از امام صادق(ع) در اینباره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر میکند و نجاتش میدهد، یا کسی در حال سوختن است و فردی خطر میکند و او را نجات میدهد.
میرباقری گفت: خدمات اخیر جامعه پزشکی هم همینطور است. کسانی در معرض خطرند و این بزرگواران خطر کرده و به آنها رسیدگی میکنند. خدای متعال انشاءالله ثواب احیای همه نفوس را به ایشان میدهد. اینها نیتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بیمار باشند، اینها فداکاری کنند و آنها را نجات دهند. خدا انشاءالله کمکشان کند. این جنبه از واقعه، بحمدالله پیش میرود، و جامعه پزشکی ما انشاءالله در این امتحان، موفق و سربلند خواهد شد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری جنبه ظاهری دیگر این ماجرا را جنگِ شناختی دانست و گفت: این جنبه بسیار مهم است و متخصصان این عرصه باید به آن بپردازند. از مسئولان رسانه ملی تقاضا میکنم که بزرگواری کنند و این جنبه را با زبان علمی و لسان کارشناسانه با مردم در میان بگذارند. این واقعه، جنبه جنگ اقتصادی و سیاسی و… دارد و این نگرانی وجود دارد که این مسئله، بهحدی با سیاستهای ناپاک جهانی آمیخته شود که اعتبار علم پزشکی را از بین ببرد و پاشنهآشیلی برای علم پزشکی شود و اعتماد عمومی را در جامعه جهانی به علم از بین ببرد.
وی ادامه اد: من معتقدم جامعه پزشکی ما باید از هویت علمی خودشان دفاع کنند و در مقابلِ سیاستزدگی و دخالت سیاستهای خبیث جهانی در این موضوع بایستند.
میرباقری با اشاره به جنبه باطنی و الهیِ بیماری اخیر گفت: همه این موارد، ظاهر این واقعه بود. در ورایِ همه اینها، دست تدبیر خدا قرار دارد خدای متعال از ما متوقع است که همانطور که در خوشیها دست خدا را میبینیم، در ابتلائات هم دست خدا را ببینیمما باید در ورای این صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببینیم خدا با ما چه کار دارد؟
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(ع) تعبیری در دعای عرفه دارند که: «إِلَهِی عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَکَ مِنِّی أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَیَّ فِی کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَکَ فِی شَیْءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب میرود و روز میآید، بیماری میرود و سلامت میآید، خوشحالی میرود و غصه میآید، جوانی میرود و پیری میآید، و من از این اختلاف آثار دانستهام که تو از من این را میخواهی که در هیچ چیز از تو غافل نشوم؛ میخواهی خودت را در همه چیز به من نشان بدهی تا در همه چیز، تو را ببینم. پس، ما باید در بلاء هم دست الهی را ببینیم و بدانیم خدای متعال با ما یک کاری میکند و ما را تربیت میکند و به ما بیدارباش میدهد تا غافل نباشیم.
وی ادامه داد: خداوند متعال میفرماید: ما وقتی پیامبران را به قریهها میفرستادیم، اهل این روستاها را با سختی گرفتار میکردیم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا فی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ»). خدای متعال از ما انتظار دارد که با وجود این سختیها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشویم و دستبهدامنِ خدا شویم و از او بخواهیم که ما را نجات بدهد.
میرباقری با بیان اینکه اسباب طبیعی سر جای خودش کار میکند، ولی همه این اسباب، در دست قدرت خداوند است، گفت: در مناجات شعبانیه میخوانیم: «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی؛ همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خدای متعال به هیچ وجه نمیخواهد ما را اذیت کند، بلکه میخواهد ما بیدار و هوشیار شویم.»
ایشان طی سخنانی با بیان اینکه این واقعه پیش آمده و این بیماری جدیدی که در جامعه شیوع پیدا کرده، چند چهره دارد، اظهارداشت: یک چهره از بیماری اخیر، همین چهره ظاهری است که البته این چهره هم خودش ذووجوه است و ابعاد مختلفی دارد.
وی اضافه کرد: یک بُعد این بیماری، مسائل بهداشتی است که انشاءالله عزیزانِ جامعه پزشکی بهخوبی از عهده این کار برمیآیند، بهخصوص آنهایی که مجاهدان صف مقدم هستند. خداوند از آنها قبول کند و انشاءالله قبول کرده است. تعبیر نورانی قرآن کریم این است: «مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً». از امام صادق(ع) در اینباره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر میکند و نجاتش میدهد، یا کسی در حال سوختن است و فردی خطر میکند و او را نجات میدهد.
میرباقری گفت: خدمات اخیر جامعه پزشکی هم همینطور است. کسانی در معرض خطرند و این بزرگواران خطر کرده و به آنها رسیدگی میکنند. خدای متعال انشاءالله ثواب احیای همه نفوس را به ایشان میدهد. اینها نیتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بیمار باشند، اینها فداکاری کنند و آنها را نجات دهند. خدا انشاءالله کمکشان کند. این جنبه از واقعه، بحمدالله پیش میرود، و جامعه پزشکی ما انشاءالله در این امتحان، موفق و سربلند خواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه جنبه ظاهری دیگر این ماجرا را جنگِ شناختی دانست و گفت: این جنبه بسیار مهم است و متخصصان این عرصه باید به آن بپردازند. از مسئولان رسانه ملی تقاضا میکنم که بزرگواری کنند و این جنبه را با زبان علمی و لسان کارشناسانه با مردم در میان بگذارند. این واقعه، جنبه جنگ اقتصادی و سیاسی و… دارد و این نگرانی وجود دارد که این مسئله، بهحدی با سیاستهای ناپاک جهانی آمیخته شود که اعتبار علم پزشکی را از بین ببرد و پاشنهآشیلی برای علم پزشکی شود و اعتماد عمومی را در جامعه جهانی به علم از بین ببرد.
وی ادامه اد: من معتقدم جامعه پزشکی ما باید از هویت علمی خودشان دفاع کنند و در مقابلِ سیاستزدگی و دخالت سیاستهای خبیث جهانی در این موضوع بایستند.
میرباقری با اشاره به جنبه باطنی و الهیِ بیماری اخیر گفت: همه این موارد، ظاهر این واقعه بود. در ورایِ همه اینها، دست تدبیر خدا قرار دارد خدای متعال از ما متوقع است که همانطور که در خوشیها دست خدا را میبینیم، در ابتلائات هم دست خدا را ببینیم. ما باید در ورای این صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببینیم خدا با ما چه کار دارد؟
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(ع) تعبیری در دعای عرفه دارند که: «إِلَهِی عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَکَ مِنِّی أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَیَّ فِی کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَکَ فِی شَیْءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب میرود و روز میآید، بیماری میرود و سلامت میآید، خوشحالی میرود و غصه میآید، جوانی میرود و پیری میآید، و من از این اختلاف آثار دانستهام که تو از من این را میخواهی که در هیچ چیز از تو غافل نشوم؛ میخواهی خودت را در همه چیز به من نشان بدهی تا در همه چیز، تو را ببینم. پس، ما باید در بلاء هم دست الهی را ببینیم و بدانیم خدای متعال با ما یک کاری میکند و ما را تربیت میکند و به ما بیدارباش میدهد تا غافل نباشیم.
وی ادامه داد: خداوند متعال میفرماید: ما وقتی پیامبران را به قریهها میفرستادیم، اهل این روستاها را با سختی گرفتار میکردیم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا فی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ»). خدای متعال از ما انتظار دارد که با وجود این سختیها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشویم و دستبهدامنِ خدا شویم و از او بخواهیم که ما را نجات بدهد.
میرباقری با بیان اینکه اسباب طبیعی سر جای خودش کار میکند، ولی همه این اسباب، در دست قدرت خداوند است، گفت: در مناجات شعبانیه میخوانیم: «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی؛ همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خدای متعال به هیچ وجه نمیخواهد ما را اذیت کند، بلکه میخواهد ما بیدار و هوشیار شویم.»
فارس