وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

واسطه گری در ازدواج دختری که قبلا رابطه داشته

0

واسطه گری در ازدواج دختری که قبلا رابطه داشته

پرسش 44. از شما خواهش دارم که یک مقدار ملموس‌تر به سؤالم جواب دهید. من می‌‌خواهم یک دختری که قبلاً با پسری دوست بوده و فکر می‌ کنم با او رابطه زناشویی هم داشته به یکی از دوستان همسرم برای ازدواج معرفی کنم. شما را به خدا کمکم کنید این دختر حس می‌‌کنم از اشتباه گذشته اش پشیمان است. البته نمی‌‌دانم این کار من درست است یا نه؟ می‌‌خواهم اول مطمئن شوم که این کار من از نظر شرعی مشکلی ندارد؟

همان طور که دختر حق دارد همسری مناسب و پاکدامن نصیبش شود، آقا پسر مورد نظر شما هم حق دارد همسری عفیف و پاکدامن نصیبش شود.

«الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ»[84]؛ «و زنان پاک از آن مردان پاکند و مردان پاک از آن زنان پاک. اینان به خاطر پاکی و ایمانشان، از تهمت‌هایی که درباره شان مطرح می‌ کنند برکنارند. برای آنان آمرزش و روزی ارجمند خواهد بود».

خصوصاً اگر ایشان با توجه به این ویژگی‌ها به شما اعتماد کرده و موردی را که شما به ایشان معرفی نمایید حتی بدون سؤال از گذشته دختر خانم بپذیرد.

برخی رفتارهای نامناسب ممکن است جلسه خواستگاری را به هم بزند،در صورت فاش شدن زندگی آینده را نیز بر هم خواهد زد. بنابراین مسئولیت شما در این واسطه‌گری بسیار سنگین‌تر خواهد بود. اگر می‌‌دانید که آن آقا پس از فهمیدن شرایط گذشته ایشان مشکلی ندارد به خصوص که دختر توبه کرده و پشیمان است و در پی جبران گذشته و کسب تقوا است، شما می‌‌توانید ابتدا بدون ذکر نام دختر و با حفظ احترام او و در هاله ای از اجمال، مطلب را با آقا در میان گذاشته و تصمیم‌گیری را به آن آقا واگذار کنید. اگر از پذیرش ایشان مطمئن شدید دختر را معرفی کنید، ولی اگر حساسیت نشان داد از معرفی دختر خودداری کنید تا آبروی آن دختر نرود.

بدیهی است دختر نیز با توجه به توبه و تلاش خود، نگران آینده و جایگاه خود نزد خداوند تبارک و تعالی و معصومین(علیهم السلام) نباشد. خداوند حتماً توبه ایشان را که از اعماق قلب باشد خواهد پذیرفت و شرایط موفقیت در زندگی را برای او فراهم می‌ آورد.

[84]. نور، آیه 36.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.