وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم حسین حسین گفتن شور مداحی

0

حکم حسین حسین گفتن شور مداحی

حکم حسین حسین گفتن شور مداحی

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

آیا گفتن ذکر حسین علیه‌السلام در سینه‌زنی و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بی احترامی است و اشکال شرعی دارد؟ آیا این مصداق غنای روضه‌خوانی است؟
ظاهرا مصداق غنا نباشد، اما باز یک توصیه‌ای رهبر انقلاب داشتند به برخی از مداحان که تکرار این الفاظ ثمره چندانی ندارد و عین عبارت این بود که فرمودند “این مداحی شما، نوحه‌خوانی شما باید حکم یک منبر آموزنده را داشته باشد”. یعنی قصیده‌هایی را بخوانید ، مطالبی را داشته باشید که مردم بر معرفت‌شان نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام و تاریخی که گذشته است، وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاده است اطلاع بیشتری پیدا کنند؛ باید یک منبر آموزنده باشد.

و می‌فرمودند که تکرار این الفاظ ثمره‌ای ندارد. البته نمی‌توانیم به طور کلی بگوییم حرام است؛ نه، حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آنها بیفزاید و چیز یاد بگیرند.

منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 87. ذکر نام ائمّه در مدّاحى به شکلى که به طور واضح تلفظ نشود، و یا به گونه اى دیگر تغییر کند مثلاً «حوسین» به جاى «حسین»(علیه السلام) گفته شود، چه حکمى دارد؟

جواب: باید از این گونه تکرار نام امام(علیه السلام) اجتناب کنند.

سؤال 88. آیا استفاده از جملاتى همچون «ما همه سگ حسینیم» در مجالس عزادارى امام حسین(علیه السلام) اشکالى دارد؟

جواب: عزادارى خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینى است; ولى باید از سخنان و اشعارى که متناسب با عزاداران اهل بیت(علیهم السلام)نیست جداً خوددارى شود; زیرا حضرت سیّدالشّهدا(علیه السلام)از اینگونه امور بیزار است. و اینگونه تعبیرات، شایسته عزاداران حسینى نیست.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/4NlkEm

حتما بخوانيد



کلید: حکم حسین حسین گفتن شور مداحی حکم حسین حسین گفتن شور مداحی حکم حسین حسین گفتن شور مداحی حکم حسین حسین گفتن شور مداحی حکم حسین حسین گفتن شور مداحی حکم حسین حسین گفتن شور مداحی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.