وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پوشش زن در مقابل پسر نابالغ

آيا پسر بچه مميز، مى تواند به مو و بدن نامحرم نگاه كند؟

1

حکم پوشش زن در مقابل پسر نابالغ

فهرست این نوشتار:

حکم پوشش زن در مقابل پسر نابالغ

 در نوشتار قبل «احکام جامع نگاه کردن مطابق نظر10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

نگاه پسر بچه

پرسش 33. آيا پسر بچه مميز، مى تواند به مو و بدن نامحرم نگاه كند؟

همه مراجع (به جز مكارم و تبريزى): پسر بچه مميز تكليف ندارد و نگاهش به زن بى اشكال است؛ ولى بنابر احتياط واجب، زن بايد بدن و موى خود را از پسر بچه مميزى كه نگاهش به زن، باعث تحريك شهوت او مى شود، بپوشاند.

آيات عظام تبريزى و مكارم: پسر بچه مميز تكليف ندارد و نگاهش به زن بى اشكال است؛ ولى بهتر ست زن بدن و موى خود را از او بپوشاند.

تبصره. حكم «نگاه پسر بچه مميز به زن بى اشكال است» در رساله هاى عمليه نيامده است؛ ولى از آنجا كه فقيهان يكى از نشانه هاى تكليف را بلوغ مى دانند، پسر بچه مميز مشمول آن قرار نمى گيرد.

[1]. نورى، توضيح المسائل، م 2431؛ توضيح المسائل مراجع، م2435؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2444.

[2]. توضيح المسائل مراجع، م2435.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).


مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

حجاب نزد کودک ممیز

سوال: آیا زن می تواند در حضور پسر بچه ممیز (پسر بچه ای که خوب و بد را می فهمد)  بدون روسری باشد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا رعایت حجاب کامل در مقابل پسر ممیزی که هنوز به سن تکلیف نرسیده واجب است یا خیر ؟

پاسخ: واجب است .

پرسش: در آغوش گرفتن دختر یا پسر ممیز توسط نامحرم در صورتیکه نقش محارم مثل پدر یا مادر را ایفاء می کند چه حکمی دارد ؟

پاسخ: جائز نیست .

مسأله ۱۳۹۷ ـ…بچه ممیز ـ یعنی بچه‌ای که خوب و بد را میفهمد ـ … .

مسأله ۲۴۵۳ ـ زن باید موی سر و بدن ـ غیر از صورت و دست‌های ـ خود را از مرد نامحرم بپوشاند، و احتیاط لازم آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال میرود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود، بپوشاند، ولی زن می‌تواند صورت و دست‌هایش را تا مچ از مرد نامحرم نپوشاند، مگر در صورتی که بترسد به حرام بیفتد، یا به قصد مبتلا کردن مرد به نگاه حرام باشد، که پوشانیدن در این دو صورت واجب است.

رساله توضيح المسائل.

پرسش: ایا من باید خودم را از پسرهای ۱۳ –۱۴ ساله فامیل بپوشانم؟

پاسخ:

زن باید موی سر و بدن غیر از صورت و دستهای خود را از مرد نا محرم بپوشاند و احتیاط لازم ان است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال میرود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود بپوشاند ولی زن میتواند صورت و دستهایش را تا مچ از مرد نا محرم نپوشاند مگر در صورتی که بترسد به حرام بیفتد یا به قصد مبتلا کردن مرد به نگاه حرام که پوشانیدن در این صورت واجب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله ـ واجب است زن بدن و موى خود را از نامحرم بپوشاند. و احتیاط مستحب آن است که از پسر نابالغ که خوب و بد را مى‌فهمد و به حدّى رسیده که مورد نظر شهوانى است مستور دارد، ولى پوشانیدن صورت و دستها تا مچ واجب نیست.  > احکام بانوان (جدید) >  احکام پوشش.

سؤال 5. نگاه به دختر نابالغ چه حکمى دارد؟

جواب: نگاه کردن به دختر نابالغ اگر به قصد لذّت نباشد و به واسطه نگاه کردن ترس از افتادن در حرام نداشته باشد جایز است، ولى بنابر احتیاط واجب باید به جاهایى مثل ران و شکم که معمولاً مى پوشانند نگاه نکند.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.

معیار ممیز و غیر ممیز بودن کودک 

پرسش :آیا براى ممیّز و غیر ممیّز بودن کودکان، سنّ خاصّى قائل هستید، یا تشخیص آن، معیار دیگرى دارد؟ و آیا براى بچّه هاى ممیّز، احکام جزایى همانند افراد بالغ اجرا مى شود. یا نحوه آن فرق دارد؟

پاسخ :سنّ تمییز سنّ معیّنى نیست، و افراد در آن متفاوتند; معیار آن است که خوب و بد را تشخیص دهند. تمییز نسبت به امور مختلف، متفاوت است، و نسبت به اطفال ممیّز، احکام بالغ جارى نمى شود; بلکه احکام مخصوص به خودشان اجرا مى گردد.

مسأله ـ نگاه کردن به عورت دیگرى حرام است؛ هر چند در آئینه یا آب صاف و مانند آن باشد، خواه محرم باشد یا نامحرم، مرد باشد یا زن، و احتیاط واجب آن است که به عورت بچّه ممیّز نگاه نکند؛ ولى زن و شوهر مى‌توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.  

سؤال ـ گفته مى‌شود که زن باید خود را از پسر بچّه ممیّز بپوشاند، بفرمایید ممیّز بودن پسر بچّه از چه راهى شناخته مى‌شود؟
جواب : مستحبّ است خود را از چنین پسرى بپوشاند، و منظور از ممیّز این است که از مسائل جنسى آگاه باشد. احکام بانوان (جدید) >  احکام نگاه و نظر.

سؤال 641: زنان تا چند سالگى مى توانند به بدن پسر بچّه ها نگاه کنند؟ نگاه به عورت بچه هاى کوچک تا چند سالگى براى مادران آنها، مخصوصاً در موارد ناچارى، مثل وقتى که مى خواهند آنها را شستشو بدهند یا تطهیر کنند جایز است؟

جواب : آنها مى توانند به قسمتهایى از بدن بچّه هاى غیر بالغ که معمولا پوشانیده نمى شود نگاه کنند. و نگاه به عورت بچّه غیر ممیّز اشکالى ندارد و مادران در موارد ضرورت مى توانند آن را جهت شستشو یا غیر آن لمس کنند. رساله احکام بانوان > احکام نگاه و نظر،

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي .

 

 

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. حسین می گوید

    سپاس‌گزارم