وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پيشگويي پيامبر درباره فاطمه(عليهماالسلام)

0

پيشگويي پيامبر درباره فاطمه(عليهماالسلام)

 

پيامبر اکرم(صلى الله عليه و آله) اين مسئله را پيش از رحلت در چند نوبت پيشگويى كرده و تاثر عميق خود را پيشاپيش اظهار داشته، چنانچه صدوق به سند خود از على بن ابى طالب (عليه‎السلام) نقل مى‎كند:

 

روزى من و فاطمه و حسن و حسين در محضر پيامبر(صلى الله عليه و آله) بوديم كه يك مرتبه نگاهى به ما افكنده، گريه‎اش گرفت. گفتم يا رسول الله چرا گريه مى‎كنى؟

 

فرمود: براى آنچه كه پس از من بر شما وارد مى‎شود، گريستم .

 

عرض كردم بر سر ما چه خواهد آمد؟

 

فرمود: گريه‎ام براى آن ضربتى است كه بر فرق تو خواهند زد و بر آن سيلى كه به صورت زهرا مى‎زنند… (1)

 

و در حديث ديگري نقل شده كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) هنگام احتضار سخت به گريه افتاد كه محاسن شريفش، تر شد. علت گريه را از حضرت پرسيدند.

 

اگر اهانتى نكرده بودند پس چرا از حضرت على (عليه‎السلام) خواستند تا ترتيب ملاقات با حضرت زهرا(عليهاالسلام) را براى آن‎ها فراهم كرده تا از حضرت فاطمه(عليهاالسلام) معذرت‎خواهى كنند.

 

فرمود: گريه‎ام بر آنست كه مى بينم اشرار امتم پس از من با اهل بيت من چه بى حرمتى ها مى كنند. گويا مى بينم كه به دخترم فاطمه ظلم شده در حالى كه فرياد مى زند اى پدر، اى پدر كه هيچ يك از امتم به فرياد او نمى‎رسد… .(2)

 

ممكن است برخى ناآگاهان چنين فكر كنند كه هرگز چنين بى حرمتى نبوده است ، زيرا فاطمه (عليهاالسلام) آنقدر نزد صحابه عزيز بوده كه احدى به خود چنين جرئتى نمى‎داده تا به ساحت مقدسش اهانتى روا داشته باشد.

 

در پاسخ مى‎گوييم كه به چند دليل اهانت صورت گرفته است :

 

1- اگر اهانتى نكرده بودند پس چرا از حضرت على (عليه‎السلام) خواستند تا ترتيب ملاقات با حضرت زهرا(عليهاالسلام) را براى آن‎ها فراهم كرده تا از حضرت فاطمه(عليهاالسلام) معذرت‎خواهى كنند. (3)

 

2- اگر آزار و اذيت نداده بودند پس چرا خليفه اول در آخر عمر در بيمارى مرگ، پيوسته مى‎گفت:

 

«و ليتنى لم افتش بيت فاطمه بنت رسول الله (صلى الله عليه و آله) و ادخله الرجال و لو كان اغلق على حرب »(4) و يا اين كه مى‎گفت: «فليتنى تركت بيت على و ان كان اعلن الحرب» و خلاصه ترجمه اين دو نقل تاريخى اين است كه: اى كاش به سراغ خانه على و فاطمه (عليهماالسلام) نمى‎رفتم و به خانه‎اش داخل نشده و مردان را وارد نمى‎كردم گرچه درِ آن خانه را براى جنگ بر وى من بسته بودند. آيا اگر بى حرمتى نسبت به فاطمه (عليهاالسلام) انجام نداده بود اينگونه آشكارا و بى پرده اظهار پشيمانى مى‎كرد؟

پاورقي

1- امالى شيخ صدوق، ص 118، مناقب آل ابى طالب، ج 2، ص 209.

 

2- نوادر الاخبار، ص 162، بشارة المصطفى، ص 198.

 

3- الامامة والسياسة، ج 1، ص 20، الدرالثمين، ص 51.

 

4- تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 137.

 

برگرفته از کتاب فاطمه (عليهاالسلام) الگوى حيات زيبا، محمدجواد مروجى طبسى .

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.