وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

هر يك صاع و يك مد چند كيلو است

0

هر يك صاع و يك مد چند كيلو است

صاع چيست : صاع، واحد اندازه‌گیری وزن است. عنوان صاع برای تعیین اندازه بعضی موضوعات در بابهایی چون طهارت ، زکات و حج به کار رفته است. صاع پیمانه‌ای است که برای تعیین وزن برخی اشیا استفاده می‌شده است. یک صاع گندم بر حسب کیلو حدود سه کیلو گرمبر حسب مُدّ چهار مدّ و بر حسب رطل نُه رطل عراقی و شش رطل مدنی است.ويكي فقه.

مقدار واجب زكات فطره يك صاع است. يك صاع چهار مُد و هر مد (3/4) كيلو گرم مي باشد. معادل يك صاع 3000 گرم ( سه كيلو ) و معادل هر مد 750 گرم است.(1) 

سنت پيامبر صلي الله عليه و آله در وضو و غسل

پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند:
«الْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ صَاعٌ وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِی وَ الثَّابِتُ عَلَى سُنَّتِی مَعِی فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ ؛ (2) وضو با یک مد آب یعنی حدود 750 گرم و غسل با یک صاع یعنی حدود سه لیتر آب انجام می گیرد . به زودی مسلمانانی خواهند آمد این مقدار را کم خواهند دانست. اینان بر خلاف سنت و روش من عمل خواهند کرد . هر کس بر روش و سنت من عمل کند، در بهشت با من خواهد بود » .
امام باقر (ع) فرمود : پیامبر با یک صاع (3 کیلو) آب غسل می کرد. (3)

………………………………..

  • 1- رجوع شود به توضيح المسائل مراجع، محشي امام خميني،مسئله 1991 / رساله توضيح المسائل(فياض)،مسئله 1200- ص281.
  • 2- وسائل الشیعة، ج 1، ص 483 ، باب استحباب الوضوء بمد من ماء.
    3. همان، ص 338 .

لگو احکام فطره

[مقدار پرداخت فطریه به فقیر]

مسأله 2018 احتیاط واجب آن است که به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از یک صاع که تقریباً سه کیلو است فطره ندهند.

(اراکی ): مسأله احتیاط واجب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع که تقریباً سه کیلو است فطره ندهند، ولی بیش از آن مانع ندارد.

(خوئی )، (گلپایگانی )، (صافی )، (تبریزی )، (زنجانی ): مسأله احتیاط واجب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع ( (زنجانی ): که مقدار آن در مسأله [1991] گفته شد) فطره ندهند، ولی اگر بیشتر بدهند اشکال ندارد.

(بهجت ): مسأله به یک فقیر نباید بیشتر از مخارج سالش فطره بدهند و بنا بر احتیاط واجب کمتر از یک صاع (تقریباً سه کیلو) نیز فطره ندهند.

(سیستانی ): مسأله احتیاط مستحب ّ آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند، مگر اینکه به فقرایی که جمع شده اند، نرسد، ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشکال نداد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع زکات فطره

اسراف آب در وضو و غسل

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.